Akvarie link projekt.
Akvarie link projekt.
Vil lige vise en plantegning af mit akvarie projekt.
Ideen er at koble mine to akvarier sammen.
Hvor meget rør diameter skal være ved jeg ikke, men jeg regner med 22 mm...måske mindre kan gøre det.
Selvom de ikke kan ses på tegningen vil der være en del sving på vejen fra det ene akvarie til det andet, bla. har jeg en karnap som er vinklet lidt sjovt.
Rørene skal gå langs væggen, og skjules af en stor kabelbakke.
Ideen er at koble mine to akvarier sammen.
Hvor meget rør diameter skal være ved jeg ikke, men jeg regner med 22 mm...måske mindre kan gøre det.
Selvom de ikke kan ses på tegningen vil der være en del sving på vejen fra det ene akvarie til det andet, bla. har jeg en karnap som er vinklet lidt sjovt.
Rørene skal gå langs væggen, og skjules af en stor kabelbakke.
- Vedhæftede filer
-
- akvarielink.jpg (22.31 KiB) Vist 8188 gange
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg tror det kan blive lidt et problem med kun 22 mm rør når det skal løbe af sig selv, faldet er sikkert ikke voldsomt stort. Hvormange l/t regner du med der skal sendes til det nye akvarie?
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Jeg havde regnet et sted omkring 500 l/t (bare et vildt gæt), den taber også en smule på løftehøjden. Men jeg syntes det er meget svært at vurdere, da jeg ikke ved hvor hurtigt vandet strømmer tilbage, og hvordan man regner det ud.
Der er jo altid den mulighed at teste det forskellige pumper.
Under alle omstændigheder vil det ikke den der giver strøm i akvariet, her skal en ekstra pumpe til at cirkulere vandet, det vigtigste er bare de forbindes og vandet blandes.
Jeg havde først tænkt PVC, men det lyder som en meget bedre ide med de slanger... kan de holde til saltvand?
Også de grønne slanger fås i forskellige mindre størrelser... Faktisk er de ikke ret dyre (Hagen, 10 m.):
http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... ruppe=salt
Der er jo altid den mulighed at teste det forskellige pumper.
Under alle omstændigheder vil det ikke den der giver strøm i akvariet, her skal en ekstra pumpe til at cirkulere vandet, det vigtigste er bare de forbindes og vandet blandes.
Jeg havde først tænkt PVC, men det lyder som en meget bedre ide med de slanger... kan de holde til saltvand?
Også de grønne slanger fås i forskellige mindre størrelser... Faktisk er de ikke ret dyre (Hagen, 10 m.):
http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... ruppe=salt
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
jeg ville prøve med de slanger til havedam
mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen
ja saltvand det klare de fint
nu tænkte jeg på
http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... ruppe=Have
500 (effektivt) lpt lyder okay, hvis du kun vil dele filter, skummer, dosering osv.
nu tænkte jeg på
http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... ruppe=Have
500 (effektivt) lpt lyder okay, hvis du kun vil dele filter, skummer, dosering osv.
Jeps.. det er præcis det det skal, dele skummer, dosering, filter.
Det der ville være ulempen ved de grønne slanger er hjørner. De vil vok danne et knæk der forhindrer gennemstrømning. Er de havedams slanger så bedre til hjørner? Det må de næsten være med de riller...
Syntes så koiimport har nogle gode priser:
http://koiimport.dk/group.asp?group=76
Det der ville være ulempen ved de grønne slanger er hjørner. De vil vok danne et knæk der forhindrer gennemstrømning. Er de havedams slanger så bedre til hjørner? Det må de næsten være med de riller...
Syntes så koiimport har nogle gode priser:
http://koiimport.dk/group.asp?group=76
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jeg vil bestemt mene at havedamsslangerne må være bedre end de grønne, som du selv er inde på så har de jo rillerne, som sikkert virker som forstærkning.
mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen
Ok.. nu mangler jeg bare at finde en god måde at koble dem sammen med PVC.
Min plan er at få boret 3 huller i mit fersk, og isætte 25 mm. gennemføringer. Her skal monteres kuglehaner på de 2 af dem (der går til sumpen under det andet akvarie). Udover det skal de så reduceres og sammenkobles med slangerne...
Spiral slangerne som ser ud til at være lavet i PE vil nok blive 14 mm, syntes 20 mm. er lidt i overkanten.
Jeg ved ikke om man kan bruge tangit til PE limning, og om det vil blive ordenligt hvis jeg bare limer slangen direkte på en PVC studs.
Alternativt, hvis jeg fæstner en studs(Universiel slangestuds 1/2", fra koiimport) på spiralslangen, og en studs på udtagene til sumpen, kan jeg muligvis lave en kobling med en kort plastik slange.
Min plan er at få boret 3 huller i mit fersk, og isætte 25 mm. gennemføringer. Her skal monteres kuglehaner på de 2 af dem (der går til sumpen under det andet akvarie). Udover det skal de så reduceres og sammenkobles med slangerne...
Spiral slangerne som ser ud til at være lavet i PE vil nok blive 14 mm, syntes 20 mm. er lidt i overkanten.
Jeg ved ikke om man kan bruge tangit til PE limning, og om det vil blive ordenligt hvis jeg bare limer slangen direkte på en PVC studs.
Alternativt, hvis jeg fæstner en studs(Universiel slangestuds 1/2", fra koiimport) på spiralslangen, og en studs på udtagene til sumpen, kan jeg muligvis lave en kobling med en kort plastik slange.
Bare for en god ordens skyld: Efter undersøgelser på nettet fandt jeg flere indlæg i tyske nyhedgrupper omkring Tangit og PVC/PE. Man kan ikke lime dem sammen, da Tangit kun er til PVC, så min koblings løsning er indtil videre måden jeg vil gøre det på. Om en slange diameter på 14 mm er nok, er svært at sige... Der er nok ikke andet for en at prøve.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Der skal nok findes en lim type til PVC/PE limning derude et sted.
Selv har jeg brugt Pevicol(samme som Tangit) til at lime en grøn slange fra Eheim ind i en PVC omløber på min skummer(det tager bare lang tid om at tørre) ! Og har også brugt Acryfix 192, som er acryl lim, til at lime gud ved hvad af plastik materialer....
Man kan misbruge mange ting til noget andet
Selv har jeg brugt Pevicol(samme som Tangit) til at lime en grøn slange fra Eheim ind i en PVC omløber på min skummer(det tager bare lang tid om at tørre) ! Og har også brugt Acryfix 192, som er acryl lim, til at lime gud ved hvad af plastik materialer....
Man kan misbruge mange ting til noget andet

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hva så martin er projektet gået i stå eller sker der lidt ??
Har du besluttet dig for hvad der skal være i baljen - en form for biotop måske eller ???
Har du besluttet dig for hvad der skal være i baljen - en form for biotop måske eller ???
Mvh
Brian
[/center]
Brian