Hvad er dette og skal de undgås?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2015
Hvad er dette og skal de undgås?
Kiggede på nogle brugte LS og så disse i akvariet? Hvad er det og skal jeg undlade at købe sten med disse på?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hvad er dette og skal de undgås?
Det er røde planarier.
De kan meget hurtigt blive en plage.
Hvis du vælger at købe stenene, så skal du ikke begynde at indrette akvariet med det samme. For stenene skal kureres. Kuren er ret simpel.
Tag hver enkelt sten og ryst den i en spand med ferskvand. 10-15-20 sekunder er nok til hver sten.
Læge dem derefter tilbage i saltvand, og gentag kuren et par gange. så burde du være rimelig sikker på de ikke er der mere.
En gylte af en art i akvariet kan også fjerne dem.
De kan meget hurtigt blive en plage.
Hvis du vælger at købe stenene, så skal du ikke begynde at indrette akvariet med det samme. For stenene skal kureres. Kuren er ret simpel.
Tag hver enkelt sten og ryst den i en spand med ferskvand. 10-15-20 sekunder er nok til hver sten.
Læge dem derefter tilbage i saltvand, og gentag kuren et par gange. så burde du være rimelig sikker på de ikke er der mere.
En gylte af en art i akvariet kan også fjerne dem.
Dem ville jeg klart undgå, det er røde planarier. Det skal dog siges at gylter og sea slug kan tage dem, og også flatwormexit. Du kan også tørlægge, eller lægge dem i blød inden brug.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2015
Kære Jesper og Carsten
Mange tak for hjælpen
Jeg afholder mig helt klart fra at få dem over i mit begyndende Reef. Jeg undlader simpelthen at købe disse sten.
Mange tak for hjælpen
Jeg afholder mig helt klart fra at få dem over i mit begyndende Reef. Jeg undlader simpelthen at købe disse sten.
Hvis du skal bruge dem som LS forstår jeg dig godt. Held og lykke med at finde sten. Jo lettere/poriøse du kan finde dem, jo bedre er de.Christian J skrev:Kære Jesper og Carsten
Mange tak for hjælpen