Diy led projekt

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2015

Diy led projekt

Indlæg af morten292 »

Skal til at lave et led lys til mit lille nano projekt.
Vil bare lige høre om den opsætning af led'erne er brugbar eller om i har nogle forslag til hvordan de skal sidde.
Er åben for ideer.
Vedhæftede filer
image.jpg
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Diy led projekt

Indlæg af Marco R »

Flyttet til rette sted :happy:

Held og lykke med projektet :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af morten292 »

Tak:) havde godt opdaget det men vidste ikke hvordan jeg ændrede det.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Hej

Efter at have rodet en hel del med DIY så har jeg nu den holdning at det ikke kan betale sig. Brug pengene på en maxspect nano eller lign. De har en model med kun et LED cluster men ellers magen til en 160 w / 180 w model.

Dog har jeg stadigvæk DIY over mit refugium. 4 stk. 10 w LED på en Maxwell driver. Det passer perfekt sammen. 10 w hybrid LED med 6 blå og 3 hvide er ret fine i farven. Det spiller.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Du bor ikke så langt væk kan jeg se. Du er velkommen til et kig hvis du kommer nord for Århus.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af morten292 »

Hej. Og tak for svar, tingene er købt og det er kun for at stille min trang til saltvand. Har et 400L setup der venter på at jeg skal flytte inden for 1 år.
Men indtil vidre har hele projektet kostet mig under 1000,- med både ombygning af akvarie, indkøb af udstyr og lys. Lys står mig i 160,- gemmer de store penge til det store en dag skal op.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød

Indlæg af Bergenser »

Enig med Flemming her.
Har også selv rodet med dette i håb om at det kunne gøres billigere end køb af nyt.
Det kan det sjældent, ihvertfald hvis du ønsker nogenlunde samme funktionalitet, her tænker jeg solop- og nedgang, samt styring af individuelle farver.
Hvad er din holdning om dette?
Et par tanker omkring dit setup:
-Hvis du har tænkt dig at kunne dæmpe denne lampe er der nogen ting du skal være opmærksom på.
Jeg har endnu ikke set en driver der kan dæmpe 1 stk. 3W LED, det betyder at du højst sandsynligt ikke kan styre hverken rød eller grøn individuelt. Jeg taler af erfaring når jeg skriver at både grøn og rød kan være MEGET dominerende i sådan en lampe hvis ikke du kan dæmpe dem. Det kan ødelægge hele lyset faktisk. Nu ved jeg ikke hvor handy du er, men jeg synes personlig det er rigtig svært at lave en lampe der ser bare nogenlunde pæn ud, når man selv strikker den sammen. Så det ville jeg også overveje, hvis jeg var dig. Hvis du laver en skjult lampe, så husk noget at skærme LEDerne med, der kommer hurtigt splash på sådan en lampe og det kan ødelægge LEDerne.
Afsluttende kommentar må være, der er sket meget med priserne på LED lamper, de kan efterhånden erhverves ret billigt brugt og det er med alle de fancy funktioner man tit ønsker sig. Mit råd, find en billig brugt lampe, det andet kan sjældent svare sig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kan kun være enig i det de andre skriver, om at det ikke kan svare sig.
Nok er det umiddelbart billigere selv at rode med det, men irritationen når skramlet ikke virker er lagt større end fornøjelsen ved selv at have lavet det.
Som Bergenser skriver, så er rød og grøn MEGET dominerende i lyset, og kan sagens undværes. Alternativt, hvis du vil have de farver i lyset, så brug noget SMD led strimmel. Dioderne der er svagere i styrken og det kan bredes mere ud.
Håber også du er opmærksom på at røde dioder i langt de fleste tilfælde kører på en lavere strømstyrke typisk 2,4v. Så det er ikke bare at finde en driver til en diode der kan dæmpes, men også en der kun giver de der 2,4-2,6v.
Jeg lavede selv nogle monster store lamper, med 120 blå og 120 hvide dioder, samt lidt rødt, grønt og pink. Men de blev skrottet igen da der konstant var problemer med dem. Så jeg "been there, done that" og det gider jeg ikke mere
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af morten292 »

Tak for råd. Men som jeg skriver i beskeden oven for skal der bare være lys over akvariet så jeg kan have min fisk og en blød koral. Det er Kun som et for sjov/ hygge projekt. Ville bare høre om opstilling af de forskellige led er ok. Ang solopgang osv. Osv. Bliver det ikke nødvendigt da det igen bare skal gøre så jeg kan se min fisk:) når jeg får mit 400 setup op bliver der brugt lidt mere end 160,- på lys da jeg regner med at holde lidt flere fisk/ koraller. Så håber der er en der kan give mig lidt feedback på opstilling af led:)
Og ang. Rød og grøn kan jeg altid skifte dem om med nogle hvide eller blå hvis de er for skarpe i farven.
Men tak for jeres tid og svar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Når det bare er et hyggeprojekt er det helt fint, jeg har stadig 4 af mine DYI CREE LED lamper i brug selv om de ikke på nogen måde giver samme effekt som mine Sicce.

Min erfaring siger mig at du har alt for meget hvid, og så er der ingen grund til hverken den røde eller grønne LED.
Den grønne er MEGET grøn og får vandet til at se grumset ud, eventuelt en CYAN LED sammen med dagslys eller normale Blå LED (se under).
Rød LED er igen MEGET rød og får alt i baljen at se "underligt" ud, der er kommet orange LED og den ville jeg muligvis teste til solopgang.

Fordelingen af LED anbefales (også af mig) ;
1 Hvid
1 RB
1 Normal blå
Dette giver det mest naturlige look i baljen.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

http://www.led1.de" onclick="window.open(this.href);return false; er en god hjemmeside for DYI folket :)

UV glemte jeg i farten, har du selv funderet på hvorfor du skal have dem?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

De fleste dioder der sælges som UV, har ikke noget med UV at gøre. Lyset er blot lilla. En ægte UV diode koster virkeligt kassen
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af morten292 »

Kan jeg så bare skifte nogle af de hvide ud med Royal blue? Eller skal det være alm. blå?
Og der bliver det ikke for blå?
Og ang rød og grøn har jeg set nogle gøre linserne mat med vådslibning så lyset bliver mere svagt. Er det måske en mulighed?
Og mange tak for svar.
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af morten292 »

Så blev det samlet:) det blev rigtig godt.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

morten292 skrev:Så blev det samlet:) det blev rigtig godt.
Jeg ville starte med at fjerne de linser. De gør lyset meget koncerteret, og kan give en grim discokugle effekt.
Og med mindre du hænger lyset meget højt over akvariet, så vil lyset nok være i tydlige søjler.
morten292
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af morten292 »

Ja det fandt jeg godt ud af igår da jeg satte det på:)
Det giver et virkeligt godt lys.
Og tak for råd og ris og ros.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"