Jeg er generelt ikke optimistisk, når det drejer sig om SMD, til koraller, men gennem tiden, er der jo kommet en del "nyt" , også på den front, og nu også med højere watt/led, ift tidligere..
Er her nogen som bruger led, hvor der UDELUKKENDE er brugt SMD som lyskilde ? Hvordan trives jeres koraller under det ?
Jeg forventer (og ret mig endeligt) at kun de helt lave akvarier trives under SMD-LED lys..
Min teori er at sps MÅSKE kan trives helt oppe under lyset, og at SMD netop ikke vil brænde så hårdt i bunden, som mange 3-5-10 watts led netop gør, og min TEORI går på at man desværre med de store 3-5-10 watt-diode-lamper, ofte brænder LPS/bløde, af på bunden, pga de høje PARværdiger
Men kom frisk... Hvem bruger evt dette...
Erfaring med SMD led som lyskilde ?
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Re: Erfaring med SMD led som lyskilde ?
Er du på Nano-Reef? Hvis du er, så prøv at snak med brugeren jedimasterben. Han er ret hård til det med LED.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Erfaring med SMD led som lyskilde ?
Jeg har forsøgt at bruge nogle SMD dioder i strips, over ferskvand men selv med de dengang kraftigste smd dioder - 5630 mener jeg de hedder.
Var det ikke nok, ihverfald ikke efter mit hoved. Jeg havde monteret 4,8 meter strips over en stribe akvarier på 120 cm. Og akvarierne er kun 30 cm dybe.
Var det ikke nok, ihverfald ikke efter mit hoved. Jeg havde monteret 4,8 meter strips over en stribe akvarier på 120 cm. Og akvarierne er kun 30 cm dybe.