refugium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

refugium

Indlæg af Psyk-mads »

Hej.

Efter lidt ommøblering i min sump, får jeg nu plads til et ekstra rum. Jeg har overvejet om det skulle laves til et refugium med nogle alger. Både for optagelsen af skidt og produktionen af pods. Men, hvornår er et refugium brugbart? jeg tænker helt særligt hvor stort skal refugiet være for at det overhovedet kan betale sig at bakse med. Mit display akvarie er på 240 liter. Jeg har mulighed for at lave et refugium på omkring de 30 x 30 cm længde x bredde. Højden på sumpen er 35 cm. Med et rum på den størrelse, kan det så betale sig? eller burde jeg bare fylde nogle flere ls i sumpen og på den måde udnytte pladsen?

mvh Mads
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: refugium

Indlæg af Carsten »

Hvis du har pladsen, så lav et refugie. Uanset hvad så skader det ikke, og du kan få temmelig mange små pods derfra.
Og 30x30x35 cm er da ikke noget lille refugie
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Tak for svar Carsten. Undskyld mine lidt dumme spørgsmål, har aldrig haft et refugium før :-)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

nu har jeg tegnet lidt. Vil gerne være helt forberedt før jeg kaster mig ud i projekt refugium. Kan jeg indrette sumpen på den her måde eller er det helt tåbeligt?

p.s. ang returkammeret, der vil komme vand ind fra to sidder, ville det give anledning til problemer?

spørg endelig hvis jeg er uforståelig :-)
Vedhæftede filer
Sump desig.png
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Det virker ikke helt dumt i mine øjne.

Du kunne lime en overløbskam på den del af overløbet der går til retur (markeret med rødt). Den kan hæves og sænkes i holderen, og vendes helt på hovedet hvis den skal blokere totalt. Så kunne du styre flowet.

Du kunne lave en dobbelt boblefælde mod refugium, med det formål at få bedre flow, bund til top. Overfladen der bare kan trække direkte over i returkammeret, vil ikke generere særligt meget.
Sump desig2.png
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Tusind tak Peder! Rigtig gode råd. Jeg har lige et spørgsmål ang refugiet. Hvis jeg nu vil holde caulerpa alger, hvad skal disse så have af bundlag? Eller hvorledes gør man. Tænker lidt at det måske kan have betydning hvis jeg påtænker den ekstra væg i bobbelfælden :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Selv tak :)
Det er smag og behag. Det kan gro på næsten alt. Små ls ville f.eks. være fint.

Nogen bruger en fragment rist i refugiet, hævet lidt over bunden, hvor caulerpa og evt. sten fastgøres på. Så er det let at vippe op og støvsuge.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Forresten
Har du overvejet at spejlvende sumpen? Med returpumpen tættest på akvaristen.

Kan godt forstå du ønsker det direkte kig ind i refugiet. Men i forholdet til alt det praktiske, tror jeg du kunne blive træt af at have et smalt kammer bagerst.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Det ville helt klart være mere praktisk at holde returpumpen så tæt på lågen i bordet. Er der en specifik lampe du vil anbefale? Og hvor ofte høster man algerne?
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mads.

Jeg køre "fuld Triton" metode og har derfor er refugium med makro alger i.
Jeg har IKKE bundlag i, men få (3-4) små LS liggende på bunden til pods.
Jeg har lavet en kurv af tagrende net der hænger midt i vandsøjlen, i denne er der 3 slags carpularpa alger, derud over har jeg lidt røde og grønne tråd alger på glasset og sidst men ikke mindst har jeg chaeto alger liggende frit i vandet, disse vokser i en klump Ala ståluld og vokser bedst hvis de ligger og "tumbler" rundt i vandet. Ved overløbet til skummer rum har jeg så en Overløbskam på som fanger løse makro alger så de ikke ryger i skummer og i retur. Det er forbavsende få alger der bliver fanget der.

Sim lys har jeg en Harald-skrald 10 watt udendørs led og en 19w (mener jeg) spiral sparre pære på 6500 Kelvin. Jeg har rigtig fin vækst i perioder, min erfaring er at du først skal høste når algerne ikke kan være der, skygger for meget for hinanden, osv.

Tjek denne tråd, det er et link til en fin gennemgang af refugium hvis du vil vide mere om Triton. Den åbner som en pdf fil
http://www.reef2reef.com/threads/the-un ... ad.179166/" onclick="window.open(this.href);return false;

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Psyk-mads skrev:Det havde jeg slet ikke tænkt på. Det ville helt klart være mere praktisk at holde returpumpen så tæt på lågen i bordet. Er der en specifik lampe du vil anbefale? Og hvor ofte høster man algerne?
Som Charlie skriver, høster man egenligt først når der ikke er mere plads.
Men vær opmærksom på at, Caluerpa alger, har det med at gå i ukønnet formering, når de bliver for gamle/for mange.
I løbet af en nat bliver de stort set alle klare som glas nudler og dør. Men en lille rest plejer altid af være tilbage.
Eneste art som ikke gør det, er C. taxifolia
Chaetomorpha som er en anden god alge til refugiet, har ikke nogle ulemper i den retning som Caluerpa har.

Jeg læste et sted for mange år siden at lader man Caulerpa vokse i sumpen/refugiet. Så start med at plante det i den ene ende, når det så har dækket hele bunden. Høster man halvdelen, fra den side af hvor man startede. Og sådan fremdeles, så bliver det ikke for gammelt og modent.
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af repsacc »

Hej du kan hente alger hos mig når tiden er inde.
Hilsen Casper
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

repsacc skrev:Hej du kan hente alger hos mig når tiden er inde.
Hilsen Casper

+5
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Hilsen Casper

Tusind tak! Det vil jeg helt sikkert tage imod. Jeg regner med at lave det i næste uge, der skulle jeg gerne have tid.

Tak for jeres råd, det er guld værd. Er der forskel på de forskellige algers effektivitet eller er det mere et spørgsmål om hvad man er til?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Psyk-mads skrev:
Hilsen Casper

Tak for jeres råd, det er guld værd. Er der forskel på de forskellige algers effektivitet eller er det mere et spørgsmål om hvad man er til?
Så vidt jeg husker er forskellen så lille at det ikke er værd at snakke om.
Men da Caulerpa vokser meget stærkt, op tager den mere i øjeblikket, men når den så enten dør eller høstes, falder optaget jo meget. Hvorimod
den anden vokser langsommere men mere konstant
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej i følge mange brugere på Triton forum'er på reef2reef Og ultimate reef, som har kørt længe med makro alger tager Chaeto mest over tid ( jeg referere til dem, da Triton nørder er afhængige af GODE makro alger og derfor har stor erfaring med disse) og den er efter min ringe erfaring også den nemmeste at have med at gøre..... Den kan være en smule tid om at komme igang, men det er klart den jeg vil anbefale dig at starte op med.
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af repsacc »

Psyk-mads skrev:
Hilsen Casper

Tusind tak! Det vil jeg helt sikkert tage imod. Jeg regner med at lave det i næste uge, der skulle jeg gerne have tid.

Hej jeg har begge caulerpa og cheaetomorpha men syntes chaeto er nemmest og have med at gøre.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"