ang. cyano og chemiclean.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

ang. cyano og chemiclean.

Indlæg af Jones »

Jeg har fået lidt cyano og vil egentlig bare suge det op og ellers holde rutinerne, men hvis det vender tilbage vil jeg benytte det chemiclean jeg har stående i kælderen til formålet. Har før brugt det med stor succes. Da cyano er en bakterie vil akvariet vel, teoretisk, efter kemisk behandling, være cyanofrit for evigt, såfremt jeg ikke får nye cyanobakterier ind med fragmenter eller fisk. Hvad er jeres tanker om dette?

Mvh Johan
o_O
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ang. cyano og chemiclean.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jones.

Først,mJeg er IKKE ekspert, men super Spændende spørgsmål....... Og egentligt en logisk tanke du gør dig der.

Jeg mener at chemiclean er en type antibiotika, dette vil med tiden "brænde af" og blive fortyndet, ud-vandet. Så selv om du IKKE får cyano tilført udefra fra Frags og lignende, vil jeg tro de godt kan komme i baljen igen. Du skriver selv det er en bakterie, og jeg tror ikke vi kan holde vores akvarie miljø så sterilt at der ikke er mulighed for at disse bakterier vil tilgå baljen igen. Jeg aner fx ikke om cyano bakterier, eller "kim" af disse eller noget kan overføres via luften? Jeg aner heller ikke om vi har disse bakterier på huden, eller???

Så, mit bud er at man aldrig vil kunne lave en balje der ikke bliver udsat for cyano bakterier.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg kan godt følge dine tanker Charlie. Jeg tænkte at man kunne have et karantæne akvarie, hvor man kunne samle koraller i en periode og slutteligt dosere mod cyano og utøj inden de kom i det rigtige system. Jeg tvivler på at vi har red slime algae på huden :) ??
o_O
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

He.... Så skal du se når jeg smider bukserne efter en laaang dag. Nej, det er gas....

Det jeg tror jeg tænker højt er..... Cyano i baljen er måske... Og kun måske.... En "masse betegnelse" vi bruger om div. Bakterie opblomstringer i baljen, som så, når de (bakterie ) har fået nok fodfæste i baljen udvikler sig til den slimede masse vi kalder cyano...?

Jeg tror fx at selv om du har karantæne akvarie osv. Osv. Ind i mellem , vil være en risiko for en opblomstring af div bakterier i DT. af mange årsager... De åbentlyse grunde er mangel på styr på værdierne osv. Og jo mere tjek der er på de grundlæggende parametre, jo svære har div. U ønskede bakterier ved at få fodfæste.... Som jeg prøvede at skrive i det første indlæg, så tror jeg ALTID de bakterier der ligger til grund for div. Cyano kulturer vil være tilstede.
SELVFØLELIG vil en god hygiejne og forebyggende tiltag minimere risikoen. Men helt at eliminere denne.... Nix. Jeg tror det ikke? Og husk nu, jeg er ikke ekspert..... :)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Efter hvad Boyds Interprise har fortalt, så er Chemiclean ikke et antibiotika. Men det er ikke bevist. Men når det må sælges åbent i USA, så er der nok noget om det.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"