Hej alle.
har et akvarium på i alt 180l
skifter ca 15 liter om ugen
det kan holde mine vadier sådan rimeligt stabile
Ca 390 og den falde til 380 i løbet af ugen
Mg 1380 og den falder til 1350 i løbet af ugen
er de to stabile nok?
så er der KH der har jeg Doseret med bagt natron for at holde den over 8
skal jeg begynde med noget balling eller kan jeg vente lidt i nu og forsætte med bare at doserer KH?
har kigget lidt på redsea reef Foundation ABC+ ville jeg kunne holde Kh stabil med det eller ville de andre ryge for meget i vejret?
hvad gør jeg nu? dosering
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Re: hvad gør jeg nu? dosering
Køb en doserings maskine ell en kalkreaktor. Det er en billig og holdbar løsning, som du vil blive rigtig glad for. Mvh Dan
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2014
har også tænkt jeg vil have en doserings maskine med tiden
men er mit forbrug på Ca og Mg stort nok til det vil kunne betale sig i nu?
men er mit forbrug på Ca og Mg stort nok til det vil kunne betale sig i nu?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Du skal have købt noget balling salt/væske.
Lige nu kører du sådan set halvvejs balling, på den måde du holder Kh oppe. Det samme skal du bare gøre med Ca.
Når du starter op, skal du langsomt hæve Ca til 420-440, og så finde den mængde der holder den stabil.
Doserings maskinen kan godt undværes, men argumenterne for at anskaffe sig en bliver bedre og bedre, efterhånden som forbruget stiger
Pas på med kun at bruge bagt natron. Der skal du holde øje med din pH. Evt. kan du finde en ratio mellem bagt natron og alm. der holder din pH hvor den skal.
Lige nu kører du sådan set halvvejs balling, på den måde du holder Kh oppe. Det samme skal du bare gøre med Ca.
Når du starter op, skal du langsomt hæve Ca til 420-440, og så finde den mængde der holder den stabil.
Doserings maskinen kan godt undværes, men argumenterne for at anskaffe sig en bliver bedre og bedre, efterhånden som forbruget stiger

Pas på med kun at bruge bagt natron. Der skal du holde øje med din pH. Evt. kan du finde en ratio mellem bagt natron og alm. der holder din pH hvor den skal.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Jeg bruger kun reef foundation ABC+ En gang om ugen. Min ph er 7,8 min Kh falder en smule men det tager jeg som et tegn på vækst.
Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469