Hvad vokser på min sten
-
- Copepod
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2015
Hvad vokser på min sten
Jeg har sådan en fætter på min sten i mit akvarium som kun er 1 mdr gammelt. Er det en der skal fjernes eller må den godt bo der
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stenløse
Re: Hvad vokser på min sten
Glasrose og skal væk asap. Du kan bruge sprøjte med kanyle og lidt saltsyre. Kanyle stikkes ind i midten og sprøjt lidt saltsyre ind så krøller den sammen.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 5792 Årslev
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Ja det er en glasrose kik godt efter om du har flere i akvariet og fjern dem med det samme.
Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Krads lidt med kanylen i bunden hvor glasrosen sidder. Sørg endeligt for at få alle stumper fjernet fra akvariet, da selv de mindste stumper kan danne nye glasroser.
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Hvad er det der er så skidt ved glasroser?
Undrer mig lidt, fordi folk herinde nærmest går i panik når de nævnes
Mens man ved mange forhandlere ofte kan se adskillige af dem i deres akvarier.
Undrer mig lidt, fordi folk herinde nærmest går i panik når de nævnes

- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Du skriver lidt selv svaret. De formerer sig værre end ukrudt, brænder, og er ikke just kønne.The Baptizer skrev:Hvad er det der er så skidt ved glasroser?
Undrer mig lidt, fordi folk herinde nærmest går i panik når de nævnesMens man ved mange forhandlere ofte kan se adskillige af dem i deres akvarier.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nu er der ikke lige frem "mange" forhandlere i landet der har saltvand.The Baptizer skrev:Hvad er det der er så skidt ved glasroser?
Undrer mig lidt, fordi folk herinde nærmest går i panik når de nævnesMens man ved mange forhandlere ofte kan se adskillige af dem i deres akvarier.
Det kan enten skyldes uvidenhed eller dovenskab fra deres side at de ikke fjerner dem.
At der er få fisk der spiser af dem, går ikke ligefrem at man børe have dem i sine akvarier
-
- Copepod
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 3250 Gilleleje
Tak for svaret. Den må ud hurtigt kan jeg forstå.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
I mit allerførste setup havde jeg to store glasroser. Jeg syntes de så fine ud og lod dem være. Med tiden fik jeg mange nye glasroser, og til sidst sad der 10 nye alene på forruden hver morgen. Jeg så ingen anden udvej end at nedlægge akvariet og starte op igen. Af skade bliver man klog (og fattig) 
Jeg har siden startet op med døde sten og enkelte levende til at pode med, netop for at undgå at få glasroser. Men når man køber koraller skal man se sig for - der kan sagtens gemme sig glasroser, bobbelalger og andet skidt i en lille sten med en koral på.
Jeg har selv haft størst held med at fjerne glasroser med en håndfuld rejer.

Jeg har siden startet op med døde sten og enkelte levende til at pode med, netop for at undgå at få glasroser. Men når man køber koraller skal man se sig for - der kan sagtens gemme sig glasroser, bobbelalger og andet skidt i en lille sten med en koral på.
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 5792 Årslev
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Ja jeg har flere gange får Glasroser med sammen med koraler men kun når de har været fra en forhandler.nbd skrev:I mit allerførste setup havde jeg to store glasroser. Jeg syntes de så fine ud og lod dem være. Med tiden fik jeg mange nye glasroser, og til sidst sad der 10 nye alene på forruden hver morgen. Jeg så ingen anden udvej end at nedlægge akvariet og starte op igen. Af skade bliver man klog (og fattig)

Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2013
Når i skriver "lidt saltsyre" er det så 1ml ufortyndet?
Har også hørt at man kan sprøjte lidt kogende vand på
Har også hørt at man kan sprøjte lidt kogende vand på
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der skal bruges et sted mellem 0,5 - 1 ml. Og det er ufortyndet saltsyre der skal bruges.
Kogende vand kan også bruges. Problemet er at det ikke er kogende ret længe. Og kan sprøjten klare kogende vand?
Kogende vand kan også bruges. Problemet er at det ikke er kogende ret længe. Og kan sprøjten klare kogende vand?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: Roskilde
Jeg bruger kogene vand, det virker ok men du skal være ret hurtig og man skal ned flere gange og give den/dem før det virker, og måske flere gange på en uge.
sprøjterne kan godt klare det, man skal bare være OPS på at alt hvad det kogene vand rammer dør, så får dem fjernet før der kommer for meget andet liv i akvariet.
sprøjterne kan godt klare det, man skal bare være OPS på at alt hvad det kogene vand rammer dør, så får dem fjernet før der kommer for meget andet liv i akvariet.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
Gå på apoteket og køb en 60 ml sprøjte evt. med tyk kanyle. pris omkring 15 kr.
Tag kogekanden med ind ved siden af akvariet, så er det ikke noget problem at koge glasroser, jeg bruger alle 60 ml. til de store og ca. 30 ml. pr. lille glasrose, virker fint.
Det dur ikke at bruge de små 5-10 ml. narkoman-sprøjter.
Tag kogekanden med ind ved siden af akvariet, så er det ikke noget problem at koge glasroser, jeg bruger alle 60 ml. til de store og ca. 30 ml. pr. lille glasrose, virker fint.
Det dur ikke at bruge de små 5-10 ml. narkoman-sprøjter.
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.