Vækst og fragmentering.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Vækst og fragmentering.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har eksperimenteret i det sidste årstid med fragmentering af de encrustende sps-arter, specielt med Montipora. Når de encruster, sker det jo gerne ud over et substrat af en art.
De vokser ofte ud over dekorationen, feks de levende sten. Vil man fragmentere dem skal man have stenen op og skære den i stykker med en Dremmel eller, i svære tilfælde, med en vinkelsliber. Det lader sig ikke gøre, at "vippe" dem af. Jeg har selv måtte skære en M.australiensis ud af en LS på størrelse med en mindre fortovsflise med en vinkelsliber. Det er et kæmpe arbejde og så sviner det helt enormt.
Jeg har så eksperimenteret med at sætte dem på discs i forskellig størrelse efterhånden som de vokser. Dem jeg har lavet eksperimenter med er US koraller, M."slow burn" Den gyldne monti, M."sunset" og M."true undata" og M.undata "jedi mind trick" Og det virker efter hensigten her. De første fragmenter er skåret uden tab.
Det foregår på følgende måde:
Jeg får dem gerne på en disc eller et plug med en diameter på ca 3 cm. Når de er vokset ud over denne, sættes de oven på en disc med en diameter på 4,5 cm (bunden af et automatbæger).
Når de er vokset ud over den, så sættes de igen ovenpå en disc med en diameter på 6-7 cm (bunden af et plast ølkrus). Når de så har nået kanten af denne, er de klar til fragmentering.
Man skærer bare kanten af den nederste disc med en Dremmel. Så har man fine frags med en helt flad bund og moderkorallen sættes bare ned på en ny stor disc, hvorfra den begynder forfra med at vokse udover denne.
Det giver forøvrigt nærmest en terrasse-effekt på korallen der gør, at disse ret flade koraller kommer til at syne meget højere.
Lægger lige et par billeder ind, der også illustrerer vækstraten. Det er mobilbilleder, så bær lige over med kvaliteten. At tage bedre billeder er et af de næste projekter.
De nyindkøbte frags af M."slow burn" og M.sunset. Billedet er fra den 18.04.2014
De nyindkøbte frags af M."slow burn" og M.sunset. Billedet er fra den 18.04.2014
M."slow burn" billedet er fra 27.06.2015
M."slow burn" billedet er fra 27.06.2015
M."sunset" Det lille frag fortil er skåret ud af den store disc. Der blev skåret to frags, det på billedet og et ca tre gange større. Billedet er fra 27.06.2015
M."sunset" Det lille frag fortil er skåret ud af den store disc. Der blev skåret to frags, det på billedet og et ca tre gange større. Billedet er fra 27.06.2015
M-"true undata" på vej ud over den store disc. Den skal snart fragges også. Billedet er fra 20.06.2015
M-"true undata" på vej ud over den store disc. Den skal snart fragges også. Billedet er fra 20.06.2015
Et lidt sjovt billede. Bagerst er der en M.digitata blå, der havde encrustet op af ruden. Det lykkedes at få "vippet" et stykke af.  Efter den blev placeret på bunden, begyndte den at sende grene op af. Her er den lige sat tilbage i fragtanken pga pladsmangel i DT. Den kraftige blå farve er god nok. Den har stået lige neden under en af klyngerne i Radion lampen. Det er den eneste gang det er lykkedes for mig, at få et fornuftigt stykke af en encrustende koral, uden det gik i stykker.
Et lidt sjovt billede. Bagerst er der en M.digitata blå, der havde encrustet op af ruden. Det lykkedes at få "vippet" et stykke af. Efter den blev placeret på bunden, begyndte den at sende grene op af. Her er den lige sat tilbage i fragtanken pga pladsmangel i DT. Den kraftige blå farve er god nok. Den har stået lige neden under en af klyngerne i Radion lampen. Det er den eneste gang det er lykkedes for mig, at få et fornuftigt stykke af en encrustende koral, uden det gik i stykker.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Vækst og fragmentering.

Indlæg af Tutter »

God info. :GO
Jeg har sådan en M. Setosa Kan jeg sætte den fast på en næsten lodret sten?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Tutter skrev:God info. :GO
Man kan jo i princippet sætte den fast hvor man vil. Dog er en lodret sten måske ikke det bedste. Jeg sætter dem altid vandret, eller så tæt på vandret som muligt.
For den type af koraller gælder det jo om, at få lige meget lys over hele korallen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

crazy seahorse skrev:
Tutter skrev:God info. :GO
Man kan jo i princippet sætte den fast hvor man vil. Dog er en lodret sten måske ikke det bedste. Jeg sætter dem altid vandret, eller så tæt på vandret som muligt.
For den type af koraller gælder det jo om, at få lige meget lys over hele korallen.

Erik
Tak for svar, jeg tror jeg beholder den vandret, den var jo ikke helt billig. :wink:
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Sætter du bare korallen med fragdisc oven på en ny, større fragdisc? :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Nicklossi skrev:Sætter du bare korallen med fragdisc oven på en ny, større fragdisc? :)
Ja. Det er lidt som med byggeklodser, den ene oven på den anden. Ingen klister af nogen art, korallen holder godt sammen på det hele.

Erik

Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"