"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Salt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Salt

Indlæg af Carsten »

Dette indlæg skal ikke ses som værende hverken for eller imod noget mærke eller forhandler.

Som bekendt har jeg været med på karrusellen i mange år, måske for mange.

Men tidligere var der langt flere mærker af salt på markedet.
I dag er det stort set kun enten Blue Treasure eller Red Sea der er tilbage.
Det ene meget billigt, måske for billigt og det andet meget dyrt, måske for dyrt.
Der er dog stadig nogle få butikker som sælger andre mærker, men generelt er det de 2 før nævnte
som dominerer markedet.
Hvad blev der at mærker som HW, Preiss og Tropical Marine bare for at nævne nogen??
Tidligere blev TM anset som værende et kvalitets mærke.
Kigger man lidt syd for grænsen, er udvalget markant større, så det er ikke fordi mærkerne er forsvundet fra markedet.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Salt

Indlæg af Thue »

Grunden til jeg tror man kun ser BT og red sea salt hos forhandlerene er nok at disse 2 mærker er dem som bliver hypet mest her på forum så det er nok det de sælger mest af ergo ingen grund til og have andre mærker på hylderne.

Men i det Jydske er tropic heldigvis stadig på hylderne, og i mine øjne en god kvalitet.

Men du har ret vi ser ikke meget til mange af de mærker de feks bruger i Tyskland, men det kan jo også være de danske forhandlere ikke har så let adgang til mange af disse forhandlere

Mvh Thue
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt

Indlæg af Nicklossi »

Mener da at http://www.reefstore.dk" onclick="window.open(this.href);return false; fører tropic marine. Kan være det er de to salte der er størst avance på :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt

Indlæg af MoG »

Moby/deepocean sælger da også TM? Mener jeg også Carsten/DecOcean gjorde/gør

Tror skam der er mange der kører med DeJong salt også.. Jeg selv kører med dette pt.
Næste gang bliver Red sea coral Pro. Kunne godt finde på at veksle mellem disse to .

BT er jo et blandt to mærker der er mest hypet/omtalt, som der nævnes. Jeg kørte selv med det igennem et år. Jeg kunne dog ikke styre min mg blandt andet (som der er diskuteret igen og igen). Ikke for at vække den til live endnu en gang! :wink:
Morten
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Salt

Indlæg af Tutter »

Jeg startede med at købe Tetra, ja de påstod at i USA var der mange der sværger kun til det? Men der står slet ikke hvad det indeholder og det er umuligt at opløse det 100% selv efter en nat i spand med et powerhead. Så jeg er skifter Red Sea coral Pro efter råd herinde fra.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt

Indlæg af Carsten »

Udvalget af grossister i DK er også stærkt begrænset, i hvert fald dem som har salt på programmet.
Er der ikke kun Decocean, Eldorado og Akudim tilbage?
Og det begrænser jo udvalget en hel del.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Salt

Indlæg af hellfish »

Tutter skrev:Jeg startede med at købe Tetra, ja de påstod at i USA var der mange der sværger kun til det? Men der står slet ikke hvad det indeholder og det er umuligt at opløse det 100% selv efter en nat i spand med et powerhead. Så jeg er skifter Red Sea coral Pro efter råd herinde fra.
Har du været en tur i Fyens Akvarie centrum :D?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Salt

Indlæg af Tutter »

hellfish skrev:
Tutter skrev:Jeg startede med at købe Tetra, ja de påstod at i USA var der mange der sværger kun til det? Men der står slet ikke hvad det indeholder og det er umuligt at opløse det 100% selv efter en nat i spand med et powerhead. Så jeg er skifter Red Sea coral Pro efter råd herinde fra.
Har du været en tur i Fyens Akvarie centrum :D?
Ja hvordan kunne du gætte det? :wink: :hehe:
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Salt

Indlæg af hellfish »

Fordi det lød opdigtet ;)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Salt

Indlæg af PederP »

Bruger tropic marine.

Henrik havde det længe, og jeg blev glad for det. Men nu hvor han ikke har det mere, så er det import fra tyskland.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Salt

Indlæg af Anden »

Minizoo har 10-15 slags salt fordelt på ca 6-7 mærker og hvis ingen køber dem bliver der nok kun købt nyt af de der bliver solgt så derfor er det red sea og BT der er tilbage om et par år der også.

De har tropic marine og også tropic Environment osv.
http://www.minizoo.dk/Saltvand/Vandbehandling/Salt" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Minizoo har 10-15 slags salt fordelt på ca 6-7 mærker og hvis ingen køber dem bliver der nok kun købt nyt af de der bliver solgt så derfor er det red sea og BT der er tilbage om et par år der også.

De har tropic marine og også tropic Environment osv.
http://www.minizoo.dk/Saltvand/Vandbehandling/Salt" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kan da godt være at de har mange slags salt, men der er da ingen som har råd til at købe det.
Deres priser er helt i hampen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Bruger tropic marine.

Henrik havde det længe, og jeg blev glad for det. Men nu hvor han ikke har det mere, så er det import fra tyskland.
Reefstore.dk har det hjemme, men fragten er dyr for 1 spand, men bliver mere spiselig ved flere
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Salt

Indlæg af Anden »

:T Min fejl jeg troede det var udvalget og ik prisen tråden gik på men i så fald er det nok derfor udvalget er så lille i nogens verden men det er det ik i min.
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt

Indlæg af MoG »

Anden:
nu er det ikke fordi vi skal diskutere priser.. Men.. Om du gladeligt f.eks betaler 800kr for 22kg red sea coral Pro hos minizoo er jo op til dig. http://koiimport.dk/category/salt-til-s ... varie-454/" onclick="window.open(this.href);return false; , her fåes det samme til 475kr.
Men du har da ret. De har et fint udvalg! Og det er jo det som det gik på. :wink:

Min pengepung duer dog ikke til at betale priserne hos minizoo.. :wink:
Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt

Indlæg af Mic4700 »

Jeg bruger udelukkende Red Sea coral pro salt i min balje , har kørt med det i omkring 1 år nu , det har været en klar forbedring i farver og vækst , kommer ikke til og bruge andet saltmærke da dette fungere 100% for mig. :wink:

Køber det her til ok pris, syntes jeg. http://koiimport.dk/product/red-sea-cor ... 600-ltr-6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Salt

Indlæg af Ryom »

[quote="Mic4700"]Jeg bruger udelukkende Red Sea coral pro salt i min balje , har kørt med det i omkring 1 år nu , det har været en klar forbedring i farver og vækst , kommer ikke til og bruge andet saltmærke da dette fungere 100% for mig. :wink:

Køber det her til ok pris, syntes jeg.

http://koiimport.dk/product/red-sea-cor ... 600-ltr-6/" onclick="window.open(this.href);return false;[/

Er det ikke rasende dyrt at få sendt derfra?
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Salt

Indlæg af Gulkan »

Jeg syntes det er bemærkelsesværdigt at hos en forhandler koster en 22kg spand pro salt 450 kr. og en anden 747 kr. Vildt at der skal være så stort prisforskel på samme produkt alt efter hvor man køber det. Køre ikke selv med andet .
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt

Indlæg af Carsten »

Ryom skrev:
Mic4700 skrev:Jeg bruger udelukkende Red Sea coral pro salt i min balje , har kørt med det i omkring 1 år nu , det har været en klar forbedring i farver og vækst , kommer ikke til og bruge andet saltmærke da dette fungere 100% for mig. :wink:

Køber det her til ok pris, syntes jeg.

http://koiimport.dk/product/red-sea-cor ... 600-ltr-6/" onclick="window.open(this.href);return false;[/

Er det ikke rasende dyrt at få sendt derfra?

Checkede lige prisen og fragt. Ved 1 spand 80 kr. men ved 2 475,-!!! :rolleyes:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Salt

Indlæg af Ryom »

Mente nok at han er ret dyr med fragten.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Salt

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Reefstore.dk har det hjemme, men fragten er dyr for 1 spand, men bliver mere spiselig ved flere
Spiseligt? - brug Læsø sydesalt :T

Men du har helt ret Carsten. Det er længe siden jeg sidst så AquaMedic Reef salt...
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Salt

Indlæg af Anden »

Jeg bruger bt sps fra decocean og jeg ved ik hvad det koster eller hvad i kan skaffe det til andre steder men som sagt troede jeg det var udvalg der var problemet og ik prisen men jeg er også lidt naiv.
Billede
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Salt

Indlæg af hellfish »

Slettet af moderator- lad os respektere trådens emne og ikke forfalde til mudderkastning / engelquist
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt

Indlæg af Mic4700 »

Ryom skrev:
Mic4700 skrev:Jeg bruger udelukkende Red Sea coral pro salt i min balje , har kørt med det i omkring 1 år nu , det har været en klar forbedring i farver og vækst , kommer ikke til og bruge andet saltmærke da dette fungere 100% for mig. :wink:

Køber det her til ok pris, syntes jeg.

http://koiimport.dk/product/red-sea-cor ... 600-ltr-6/" onclick="window.open(this.href);return false;[/

Er det ikke rasende dyrt at få sendt derfra?
Jeg køber bare 1 spand 22kg af gangen , det er stadig den billigste og nemmeste måde for mig og købe det på , bliver leveret lige til døren og er bøtten revnet som jeg har prøvet et par gange nu så får man bare en ny tilsendt super service derfra syntes jeg , magter simpelthen ikke og skal stå i kø på posthuset og spilde mit liv for 25kr. forskel. :wink:
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Salt

Indlæg af Kasper j. »

Jeg kører med salt fra Grotech. Det havde decocean på lager på et tidspunkt. Ellers er der jo også Ultra SPS ? Det skulle også give fine farver.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt

Indlæg af Nicklossi »

Mic4700 skrev:
Ryom skrev:
Mic4700 skrev:Jeg bruger udelukkende Red Sea coral pro salt i min balje , har kørt med det i omkring 1 år nu , det har været en klar forbedring i farver og vækst , kommer ikke til og bruge andet saltmærke da dette fungere 100% for mig. :wink:

Køber det her til ok pris, syntes jeg.

http://koiimport.dk/product/red-sea-cor ... 600-ltr-6/" onclick="window.open(this.href);return false;[/

Er det ikke rasende dyrt at få sendt derfra?
Jeg køber bare 1 spand 22kg af gangen , det er stadig den billigste og nemmeste måde for mig og købe det på , bliver leveret lige til døren og er bøtten revnet som jeg har prøvet et par gange nu så får man bare en ny tilsendt super service derfra syntes jeg , magter simpelthen ikke og skal stå i kø på posthuset og spilde mit liv for 25kr. forskel. :wink:
Er der gået hul på spanden, skal den så sendes tilbage igen, for at du får en ny? :P
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt

Indlæg af Mic4700 »

Nicklossi skrev:
Mic4700 skrev:
Ryom skrev:
Mic4700 skrev:Jeg bruger udelukkende Red Sea coral pro salt i min balje , har kørt med det i omkring 1 år nu , det har været en klar forbedring i farver og vækst , kommer ikke til og bruge andet saltmærke da dette fungere 100% for mig. :wink:

Køber det her til ok pris, syntes jeg.

http://koiimport.dk/product/red-sea-cor ... 600-ltr-6/" onclick="window.open(this.href);return false;[/

Er det ikke rasende dyrt at få sendt derfra?
Jeg køber bare 1 spand 22kg af gangen , det er stadig den billigste og nemmeste måde for mig og købe det på , bliver leveret lige til døren og er bøtten revnet som jeg har prøvet et par gange nu så får man bare en ny tilsendt super service derfra syntes jeg , magter simpelthen ikke og skal stå i kø på posthuset og spilde mit liv for 25kr. forskel. :wink:
Er der gået hul på spanden, skal den så sendes tilbage igen, for at du får en ny? :P
Nej , har aldrig sendt noget retur. :wink:
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: tirs 28. apr 2009 16:50
15
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Re: Salt

Indlæg af Deep Ocean »

Jeg tillader mig at blande mig.

I de sidste 2 år har jeg måske solgt 1 spand Tropic marin salt hvor imod jeg får flere der bestiller red sea salt og absolut intet andet salt overhovedet. Grunden til det dette er nok at det er et robust og stabilt salt mærke uden de store svingninger i batches, eller for dyrt eller billigt. Grunden til den store pris difference er blandede grunde. Parallel import og priskrig hvis jeg skal skære det groft. En butik som minizoo skal jeg ikke udtale mig om men listeprisen på denne red sea salt ligger normalt på 562 kr for en red sea pro 22kg i Tyskland. I dk betaler du en højere moms så den rigtige listepris i DK bør være 595. Jeg klapper ikke med mine hænder når jeg sælger red sea salt, fordi det er noget som både jeg og andre forhandlere vil være enige om at prisen er så lav at det ikke kan svare sig at sælge den. Faktisk går de fleste enten i 0 eller taber nogle kr bare for at vinde markedet ved at sælge den. Men det er det mest populære saltmærke der er og hvis en kunde ikke kan købe det billigt hos den forhandler A så tager han og køber den hos forhandler B og handler måske også i fremtiden der. Det kan forhandler A i disse tider ikke ha råd til så bliver prisen lige skruet 5 kr. under Forhandler B i håb om at bevare kunden og at han køber lidt ekstra med og mere i fremtiden for at beholde ham.
Jeg kender flere saltmærker som er mindst lige så gode. De jong salt har jeg engang solgt paller af men pga af en forkert batch spredte rygtet sig som en steppebrand på forummet og nu er der ingen der køber det. Men De Jong bruger dette salt til deres koral anlæg. Jeg har haft en spand liggende i over 18mrd der ikke er solgt endnu.
Tropic marin et super godt salt mærke og alle de gamle oldschool drenge kan også sværge ved dette. Det koster også ca det samme som red sea. Men vi er alle vanemennesker og hvis ikke man prøver noget nyt kan du heller ikke få en nye indtryk af ting. Jeg har f.eks afholdt mig fra at spise sushi i 25 år fordi tanken af at spise rå fisk er ulækker. Jeg tvang mig selv til at prøve det og fandme om ikke det var det bedste jeg nogensinde havde smagt i mit liv. Og så kan jeg ærge mig over at jeg har spildt 25 år af mit liv for at afholde mig fra min livrret. Nå det var et sidespring men i forstår forhåbentlig hvad jeg mener :wink:
Jeg har læst anmeldelser på andre mærker salt som også er billigere end Red sea og har rigtige gode anmeldelser på reefcentral og over hele verden men er relativt ukendt i DK. Det er om at bryde vaner og se hvad der ellers er mere ude på markedet. Men forhandlere gider ikke at at købe 1,5 ton salt hjem som der er ingen der vil prøve.
Desværre er saltverdenen meget trendy lige som modesæson. Visse brugere på forummet har så stor indflydelse på hvad der sker i denne lille mængde saltvandsfolk at hvis han siger dette så har han ret og dette bliver den nye trend!! Der har været faser med Ecotechpumper, biopellets, sangokai, SPS salt, aminosyrer fra korallenzucht, red sea salt, gyre og meget mere, det er bare et spørgsmål om hvad det næste bliver.
http://www.deepoceanshop.dk

Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Salt

Indlæg af crazy seahorse »

@Moby.
Fint indlæg. Jeg har et enkelt opklarende spørgsmål til det du skriver.
Du skriver, omkring De Jong salt, at du pga af èn forkert batch ikke har solgt De Jong salt i 18 mdr. Har du det med det forkerte batch, fra De Jong selv?

Erik

Edit. Hvis du ikke vil drøfte det her, kan vi tage den når jeg kommer efter det ARM medie.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Deep Ocean
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: tirs 28. apr 2009 16:50
15
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 1995
Geografisk sted: Vallensbæk
Kontakt:

Re: Salt

Indlæg af Deep Ocean »

crazy seahorse skrev:@Moby.
Fint indlæg. Jeg har et enkelt opklarende spørgsmål til det du skriver.
Du skriver, omkring De Jong salt, at du pga af èn forkert batch ikke har solgt De Jong salt i 18 mdr. Har du det med det forkerte batch, fra De Jong selv?

.
Det er et stykke tid siden men der kom en hel af dem jeg havde solgt hvor der var nogen der slet ikke passede eller var ude i hampen. Kunderne jeg havde solgt det til kontaktede De Jong selv og fik det bekræftet at det var en dum batch
http://www.deepoceanshop.dk

Så er du ikke på Bar bund. Kom med på bølgen hos Deep Ocean
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"