Hvad ville i stole på?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Hvad ville i stole på?

Indlæg af Theis »

Mine zoaer vokser ikke som før i tiden tvært i mod. Har mistet mine 3 smukke muslinger. Undrede mig da jeg mine værdier har været rimelige kh 8, ca 500, mg 1470
Det slog mig pludselig at hvis mit refraktometer målte forkert
Jeg testede det vand der er med i gilbers testsæt, hvor den i 3 forskellige viste 1029,1030,1030
Det er nået af en forskel fra de 1026 mit akvarie viser. Testede så det vand der følger med salifert kh, den viste 1004. Nu er mit spørgsmål, om jeg hele tiden hat holdt min saltværdi få lav? Eller kan jeg ikke stole på de vandprøver?

Samtidig døjer jeg med et "lag" alger på minekeramik sten, og syntes generelt de ser beskidte ud i forhold til hvor lilla jeg har haft dem før.
Iøjeblikket er min nitrat 10-20 overvejer at få den ned med vodka
Phosfat måler jeg ikke, men kører med rowaphos i reaktor, hvor der mindst er blevet skiftet 1 gang månedlig, kan rowaphos skabe algerne? Tænker det kommer fra en spand der er et par år gammel, har det noget at sige, spurgte i decocean, Carsten svarede det ikke burde gøre noget.

Mange spørgsmål, håber nogen kan hjælpe med noget af det.
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad ville i stole på?

Indlæg af thni »

Evt tag dit vand med til en anden reefer eller hos din lokale saltvandspusher og få målt det der.
Jeg ville absolut ikke bruge rowa, eller nogen anden form for fosfat fjerner når du ikke måler det ? :BA
Ang. rowa, så kan det godt holde sig, hvis det er i en lufttæt bøtte, samt det skal være fugtigt mener jeg.. (Rowa's egen bøtte fx). Det er jo ''bare'' rust :)
Mvh Thomas
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Theis »

Det giver måske ikke meget mening, var bare ret sikker på at de gjorde godt før hen, hvor jeg netop døjede med lidt længere behåret alger. Men ja, det kan da godt være det er fortid.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Hvis du er i tvivl om dine værdier , kan du ofre de ca 300kr og få lavet en analyse hos triton . Tag vandprøven og lav dine egne test samtidig, så kan du sammenholde testresultatet fra triton med dine egne.
Du kan bestille Triton analysen hos Flemming, Koralfarmen. http://shop.koralfarmen.dk/produkt/trit ... s-icp-oes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De målinger ville jeg slet ikke stole på. Det er som reference til nogle testsæt, og med mindre der står det kan bruges til andet, så glem alt om dem.
Rowa burde ikke give alger
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

RowaPhos er jernbaseret og vil givet afgive lidt jern til vandet.
Jern er bla næring til alger, men om det er nok til at du har dit algeproblem, er så en anden snak.
De fleste af os, har ikke ret meget jern i vandet- og slet ikke for meget.
En Triton test vil vise om du har for meget jern. Men jeg gætter på, at det ikke er dét der giver de alger.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

De der kalibreringsvæsker du har målt på, er det rigtigt forstået at de egentlig er til kalibrering af noget andet end salinitet?
En væske til kalibrering af KH en test, kan rimelig sikkert ikke bruges til at kalibrere andet end KH testsæt.
Det er sikkert bare et eller andet kemikalie som har en KH på fx 8, det er ikke saltvand.

Så du skal have fat i en rigtig kalibreringsvæske til refraktometer, hvis du er i tvivl om det måler korrekt.
/Kasper

Website: Reef App
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Theis »

Ja det er ikke til kalibrering af salinitet, men det der undrer mig er bare at den til kh tænker jeg burde ramme omkring 0, den rammer så 1.004, og de andre burde ramme 1026 eller 35 ppt, men de rammer 1029 og 1030. Derfor undrer det mig meget, har prøvet stille og roligt at sætte saliniteten op for at se om det gør underværker, bør jeg fjerne alt rowaphos ?
Er godt klar over en vand analyse ikke vil skade, men ja, man vil jo altid gerne spare hvor der kan spares :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Nej du bør købe salifert refracto check inden du gør noget! Så ved du præcis hvad du laver og eliminerer gætværk der kan føre til større problemer :)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Theis skrev:Ja det er ikke til kalibrering af salinitet, men det der undrer mig er bare at den til kh tænker jeg burde ramme omkring 0, den rammer så 1.004, og de andre burde ramme 1026 eller 35 ppt, men de rammer 1029 og 1030. Derfor undrer det mig meget, har prøvet stille og roligt at sætte saliniteten op for at se om det gør underværker, bør jeg fjerne alt rowaphos ?
Er godt klar over en vand analyse ikke vil skade, men ja, man vil jo altid gerne spare hvor der kan spares :)
Hvad bygger du de der kalibreringer på? Måske jeg bare ikke forstår hvad det er for nogen væsker, men hvorfor skulle den ene være 1.026 og den anden 1.000?
/Kasper

Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Theis »

Tænker at den væske til kh burde ligge på 0, da den udelukkende er til at vurdere kh, og der står på den anden som er til gilbers, at den er på 35 ppt, og så har den en bestemt kh,mg og ca værdi. Som er til at beregne dem vis man er usikker. De viser begge 4 mere end hvad jeg havde forventet de ville, derfor bliver jeg i tvivl om mit refraktometer
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Theis skrev:Tænker at den væske til kh burde ligge på 0, da den udelukkende er til at vurdere kh, og der står på den anden som er til gilbers, at den er på 35 ppt, og så har den en bestemt kh,mg og ca værdi. Som er til at beregne dem vis man er usikker. De viser begge 4 mere end hvad jeg havde forventet de ville, derfor bliver jeg i tvivl om mit refraktometer
Hvis det bare var så enkelt ville det være dejligt. Salinitet lyder simpelt men er meget indviklet, så du skal have en kalibreringsvæske lavet til refraktometer.

35 ppt betyder bare at der er 0.000035 mg/l af et eller andet stof.
/Kasper

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Theis, hvis du gider tage ud til mig tirsdag, så har jeg noget referencevæske til blandt andet refraktometre
a la det her; http://www.aquapro2000.de/Wasseranalyse ... :9832.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Preben »

Har du prøvet at teste det på RO vand?
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Der er flere tråde herinde som går præcis på salinity og hvor svært det egentlig er at måle sit saltinghold. Et korrekt kalibreret refraktometer er et rigtig godt hjælpemiddel. Har du ikke en salttosse i nærheden som du kan få checket dine værdier hos?

Jeg havde tidligere samme problem og fik det checket hos flere af saltvennerne. Der var pænt sagt plads til forbedringer. Jeg lå omkring 1.020 men var ret sikker på at jeg lå på 1.025.

Hvor handler du fisk, salt m.m.? Tag en vandprøve med derned og få det testet.

Jeg endte med at købe en ret dyr flydevægt (en Dupla), kalibreringsvæske til refraktometeret + GHL proben samt kontrolcheck hos et par saltvenner.

Jeg er nu sikker på at jeg er der hvor jeg tror jer er men vejen dertil var lang og det viste sig at mindst en af vennerne også havde problemer med for lidt saltindhold.

Lige her viser Triton ikke det helt korrekte tal. Altså JO, men den viser mange forskellige opløste mineraler så en samlet værdi på f.eks. 1.025 får du alligevel ikke med Triton.

EDIT: Har du ikke skruet på dit refraktometer så burde det vise samme værdi "altid". Mig bekendt glider det ikke i indstillingen. Så har du først indstillet det rigtigt, så viser det altid rigtigt.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Se evt. her:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... altindhold" onclick="window.open(this.href);return false;
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Als

Indlæg af krede99 »

burde deminiraliseret vand ikke give salinitet på 0? eller helt rent RO vand som Preben er inde på?
Det er ihvertfald sådan jeg har kalibreret mit refraktometer.
jeg er dog stadig meget i tvivl om det så måler rigtigt da min flyder og refraktometer måler en del fra hinanden.
/Christian
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"