"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilke dyr tager glasroser?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg er rendt ind i et problem med de glasroser.
Jeg plejer at bruge saltsyre til at nuke dem men da min balje efterhånden er groet godt til med sps så kan jeg ikke komme ordentligt til dem mere.

Hvad jeg mener tager dem er wurdemani rejer.
Hvad er jeres erfaring med denne reje?

Er der nogen fisk som tager dem uden at gå i sps koraller? :-)

God Søndag. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af AndersBoerglum »

Har du ingen lps koraller i? - for så ville jeg nok tage en chaetodon kleini. Det skulle tage dem med det samme, men når den er færdig starter den op på lps korallerne.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Thue »

Hej Mark

De er sku trælse de glas roser.

Jeg syntes det er sådan lidt hit or miss med dyr som tager dem.

Men sådan er det jo i denne verden, jeg ville putte nogle Wundi rejer i og så en chelmon rostratus
Syntes det er en rigtig flot fisk som man mange gange godt kan have held med at den spiser glas roser. Og uden og røre koraller. Min erfaring er den rører ikke sps men kan godt risikere og nappe lidt i enkelte lps. Men hvis du har mest sps er det jo fint.

Dog en lidt svær fisk og have med at gøre men i dit akvarie tror jeg nok den skal komme til og trives

Mvh Thue
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Mine rejer virker i alle de tanke jeg har dem i.

Laser virker også selv om de gamle folk her inden mener meget andet den skal bare være blå og minimum 1watt og helst ik over 5watt om med focus på.

Hvis de rejer du køber ik tager roser så prøv at punkt foder de roser og så skal du bare se.
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har god erfaring med både Wurdemani rejer og Pincetfisk (rostratus)
Rejerne skal dog helst være vildt fangede, da de opdrættede ikke har set en glasrose før og sikkert ikke opfatter dem som foder.
Jeg kom en flok (6 stk.) i og de tog alle glasroserne.
Rostratus tager dem også. De (glasroserne) må bare ikke være alt for store. Hos mig får de store lov til at blive, mens de små og mindre bliver ædt.
Kommer den i et velindkørt rev, hvor der er masser af pods og andet småkryb, så ser det ikke ud til at de rører nogle af korallerne. Men helt sikker er jeg ikke.
Er der mange koraller (SPS), så kan det være man ikke lægger så meget mærke til, om der skulle ryge en polyp eller to i ny og næ på menuen :wink:

Ellers skulle kalkpasta være en glimrende løsning, men det kræver jo at man kan komme til dem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af thni »

Jeg har også haft held med wurdermani , 4 til 145L. De tager dog ikke dem på toppen af stenene i frygt for fiskene i det alt for åbne :)
Mvh Thomas
Olezoo
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 10:00
10
Postnummer: 6580 Vamdrup
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Olezoo »

Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af KasperT »

Jeg har prøvet at samle en liste over de fisk der spiser glaseroser ud fra de kilder jeg har kunnet finde.
https://reefapp.net/da/lex/searchresult ... erties=__6" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Mange tak for alle de fine svar.
Kører til Horsens i løbet af den næste uge og ser om han har nogle rejer.

Skal nok melde tilbage i denne tråd hvis det viser sig at de er løsningen på problemet.
Håber i hvert fald de vil hjælpe for det er efterhånden blevet en stor plage for mig og min elskede balje. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Så er der kommet en Chelmon Rostratus (pincetfisk) i baljen. :-)
Købte for et par uger siden 4 Wurdemani rejer, hvor den ene blev spist af min dragefisk. Dragen har ellers aldrig vist interesse for min dannebrogsreje, men disse var en tand mindre og smagte helt sikkert godt. :-) Så nu er der kun 3 rejer tilbage og dragen er kommet i skammekrogen i min fragmenttank...

Pincetfisken røg i tanken i går middag og har det i dag ok ser det ud til. Den nipper af stenene og holder sig ellers i et bestemt område af baljen, hvor der tilsyneladende er ro til den. Har sat et kæmpe spejl op foran baljen så mine kirurger kan få afreageret på sig selv derigennem. Især den gule kirurg er fremme i skoen, nu hvor den nye pincet er kommet til. Men spejlet ser ud til at gøre tricket, så det får lov at stå der weekenden over imens mig og damen tager til Berlin og hygger. :-)

Håber virkelig pincetfisken vil få smag for de glasroser, for vil efterhånden betegne problemet som en direkte epidemi. ØV. Alt andet står ellers så smukt.
Glasroserne har ikke gjort nogen skade på nogen af mine koraller, men det ser ikke særlig godt ud med så stort et antal blandt et ellers godt pakket sps system.
Håber det bedste. Hvis den nuværende pincet ikke kan klare jobbet, så må jeg købe en mere og ellers blive ved på den måde, indtil jeg rammer det rigtige eksemplar, som vil afhjælpe problemet. Det med sprøjten, kogende vand og saltsyre ville være en umulig opgave, da jeg ikke kan komme til dem alle og de er der i et alt for stort antal. Kun den naturlige måde kan hjælpe i dette tilfælde, så det bliver spændende at følge...

Husker dengang jeg havde det samme problem med bobblealger. De var der i et ekstremt stort antal og det så komplet umuligt ud det hele. Men så kom min kære Foxface mig til undsætning. Så ikke skyggen af de alger siden de blev udryddet af fisken og den holdt dem i skak lige siden. :-)

God weekend
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Prøv at fodre glasroser og kun glasroser så vil rejer og pincet selv "hente" maden i glasroser.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Prøv at fodre glasroser og kun glasroser så vil rejer og pincet selv "hente" maden i glasroser.
Det trix duer ikke med wurdemanni rejer. Hvis de får andet foder end glasroser, så får de smag for det andet foder, og så tager de ikke flere glasroser - desværre. Og processen kan ikke reverseres.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Carsten skrev:
Anden skrev:Prøv at fodre glasroser og kun glasroser så vil rejer og pincet selv "hente" maden i glasroser.
Det trix duer ikke med wurdemanni rejer. Hvis de får andet foder end glasroser, så får de smag for det andet foder, og så tager de ikke flere glasroser - desværre. Og processen kan ikke reverseres.

det er sådan man lære de rejer der er tank opdrættet at dræbe glasroser men det er pænt vigtig at man ik foder rejer men kun rose og det har virket her hjemme alle de 4 gange jeg har prøvet i forskelige akvarier(jeg har 8 akvarier).
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Der findes for resten også mange Lysmata wurdemanni "complex" rejer som bliver solgt som ægte wurdemanni rejer og af de ca 10 arter er de bedste disse 4 og af dem er det l.boggessi der er bedst men den tager også mange af de orme vi gerne vil beholde.

Florida Bay and Atlantic - L. wurdemanni
Caribbean - L. ankeri
Florida Bay and Gulf of Mexico - L. boggessi
South Western Florida Keys - L. rafa

Der findes rigtig meget Info og lige så mange tråde om hvordan man lære rejer at tage rose og de er blivet reklassificeret i 2006 så der kom også en masse Info om dem.
Billede
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tykki »

Bare hav tålmodighed med pincetten. Det kan tage ret lang tid før den går igang. Min var ca en en halv måned om at se glasroserne an. Da den så gik igang ryddet den tanken totalt på tre dage og der var MANGE. Sørg for at gi den godt med mad, ellers dør den hurtigt. Mvh Dan
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tutter »

Når I bruger saltsyre er det så under vand i giver dem en indsprøjtning eller skal stenen op?
larsen80
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs 10. mar 2015 13:29
9
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af larsen80 »

jeg koger lidt vand og sprøjter dem med det, de skal bare ha et par gange så er de døde.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tutter »

larsen80 skrev:jeg koger lidt vand og sprøjter dem med det, de skal bare ha et par gange så er de døde.
Tak for svar. Bruger du bare en alm sprøjte med eller uden kanyle?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Tutter skrev:
larsen80 skrev:jeg koger lidt vand og sprøjter dem med det, de skal bare ha et par gange så er de døde.
Tak for svar. Bruger du bare en alm sprøjte med eller uden kanyle?

Begge dele med kun bare vælg en og brug den, en pipette kan også bruges, husk ik holde sprøjte med kogende vand i akvariet for længe inden brug for så er vandet ik kogende mere.
Billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tutter »

Anden skrev:
Tutter skrev:
larsen80 skrev:jeg koger lidt vand og sprøjter dem med det, de skal bare ha et par gange så er de døde.
Tak for svar. Bruger du bare en alm sprøjte med eller uden kanyle?

Begge dele med kun bare vælg en og brug den, en pipette kan også bruges, husk ik holde sprøjte med kogende vand i akvariet for længe inden brug for så er vandet ik kogende mere.
Ok tak. :)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Nicklossi »

Saltsyre i en sprøjte med kanyle. Så skal kanylen stikkes ind i glasrosen, gerne inden den lukker sig. Bruger cirka 0,5ml pr rose, og tager et par stykker, så venter jeg et par dage, og så tager jeg et par stykker mere :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Carsten »

Jeg tænkte, jo det gjorde ondt! En pipette eller sprøjte tåler vel meget dårligt kogende vand. Men en stor køkkenpipette i glas, med gummi bold.
Sådan en klarer det kogende vand let, og man kommer ikke så let at røre ved det varme glas.
Mange af de ting som "nukes" med varmt vand, har en reaktions tid, der er hurtigere end tanken. Og de derfor får trukket sig sammen inden det kogende ferskevand kommer i kontakt med dødskandidaten. Men hvis man brugte saltvand istedet for. Ville det kunne ændre noget?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tutter »

Nicklossi skrev:Saltsyre i en sprøjte med kanyle. Så skal kanylen stikkes ind i glasrosen, gerne inden den lukker sig. Bruger cirka 0,5ml pr rose, og tager et par stykker, så venter jeg et par dage, og så tager jeg et par stykker mere :-)
Du tager dem under vandet, ikke?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Carsten »

Tutter skrev:
Nicklossi skrev:Saltsyre i en sprøjte med kanyle. Så skal kanylen stikkes ind i glasrosen, gerne inden den lukker sig. Bruger cirka 0,5ml pr rose, og tager et par stykker, så venter jeg et par dage, og så tager jeg et par stykker mere :-)
Du tager dem under vandet, ikke?
Glasroserne skydes under vand. Det er ganske besværligt at tage stenen op og finde glasrosen. Den fylder intet og er stort set usynlig når den er klasket sammen.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tutter »

Ja det mente jeg nok, ville bare være helt sikker. Mange tak for svar.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Carsten »

Når du "nuker" en glasrose, er det vigtigt at du med kanylen roder rundt der hvor glasrosen sidder fast, for at løsne de mindste rester. Du skal samtidigt sikre dig at alt fanges op, da det kan sætte sig igen og regenerer til ikke kun 1 men mange nye glasroser
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Tutter »

Carsten skrev:Når du "nuker" en glasrose, er det vigtigt at du med kanylen roder rundt der hvor glasrosen sidder fast, for at løsne de mindste rester. Du skal samtidigt sikre dig at alt fanges op, da det kan sætte sig igen og regenerer til ikke kun 1 men mange nye glasroser
Uh lyder ikke rart med flere, den bliver bare til ingenting når man nærmer sig, har nu fået to varme bade :wc: men jeg må se om den dukker op igen. :dizzy:
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Preben »

Lige et lille tillæg, jeg mener at have hørt at fill fisk tager glasroser.
Syntes det er en sjov fisk, men om det er sandt ved jeg ikke
Mvh Preben
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Lille update. :-)

Jeg har nu haft pincet fisken i lidt over en uge og den ser ud til at stortrives. Den eneste grund til at den ser så sund ud, er nok at mit system er så godt indkørt og fyldt med føde til den lille fisk. Den tager ikke noget at det foder som jeg hælder i tanken, men spiser flittigt af stenene. Jeg fodrer ellers 2 gange dagligt med blandet frostterninger. 10 stk frost terninger i alt plus flagefoder, men det har den ikke interesse for endnu.
Alle rørorme har den været i, så tror kun det er et spørgsmål om tid før den hopper på de glasroser. Jeg har mange glasroser. RIGTIG mange, så det bliver spændende om den kan være løsningen på problemet. :-)

Det Carsten nævner med at man skal passe på når man nuker glasroser med saltsyre er uhyre vigtigt. Lad mit system være et eksempel derpå. :-)
Da udbredningen af glasroser i starten ikke var noget særligt, brugte jeg self de midler der skal til for at fjerne dem efterhånden som de spredtes. Det gjorde jeg så med saltsyre. Kogende vand havde sikkert været ligeså godt, men synes saltsyren er super at arbejde med, når man bruger det i en tynd sprøjte med en lille tud på i stedet for en kanyle. Den lille "tud" er den røde spidst, som følger med saliferts testsæt. Den er super til formålet synes jeg.
MEN man skal på en eller anden måde have suget resterne væk når man har nuket de roser. For ellers gør man bare det hele værre. MEGET værre.
Forestil jeg at man nuker 10 glasroser uden at fjerne de rester som er tilbage. De 10 som er nuket bliver til mange mange flere, da resterne flyder rundt i strømmen og sætter sig forskellige steder og vokser så videre der. Det er i hvert fald en god forklaring på hvorfor det er blevet så slemt i mit tilfælde, men det er ikke beviseligt. :-)
Efter jeg er stoppet med at gøre noget aktivt for at nuke roserne, ser det tydeligt ud til at udbredningen er sat i bero. Så jeg tror helt sikkert det er min måde at fjerne de udskud på, som bare har gjort det hele meget værre. Så nu bliver det spændende om den nye fisk kan være løsningen på problemet.
Jeg er optimistisk. Vil anskaffe mig en Filfisk til min fragtank og prøve at se om den måske kan tage de glasroser som er deri. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Så er det tid til en lille update herfra vedr mit problem med de glasroser.

Jeg har i et halvt år haft en livlig pincet fisk som jeg håbede på ville gå på de glasroser. Jeg har aldrig set den tage noget af det foder jeg bruger, men den lever i bedste velgående, så noget må den jo leve af. :-) For en måned siden købte jeg endnu en pincet fisk i håbet om at den ville gå på de glasroser, men den døde desværre et par dage efter ankomst.
Nu her for et par dage siden købte jeg så den 3 pincet. Og denne gang i str large. Den ser ud til at have det ok, men den er langt fra så livlig som den lille jeg har haft gående det sidste halve års tid. Men håber den vil kvikke op og måske gå på de glasroser. Jeg købte samtidig en lille filfisk, da jeg har hørt flere have succes med disse til at tage glasroser.

Planen er at få fat i 2-3 stk filfisk mere hvis den store pincet står af. Ved ikke hvad jeg ellers skal finde på, da de glasroser er umuligt at fjerne manuelt. Så det bliver spændende at se om jeg er heldig. :-)

Jeg skal nok komme med en update i denne tråd så snart det lykkedes mig at finde en fisk der vil hjælpe med mit problem. Jeg giver ikke op, så det er vel kun et spørgsmål om tid. :-)

God Søndag til jer alle. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"