hjælp til id af rødt/brundt "snadsk"
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: København S.
- Kontakt:
hjælp til id af rødt/brundt "snadsk"
hej alle
de sidste par dage, er der begyndt at komme en masse mørkerødt/brunt snask i mit snd, det ligger som store klumper i sandet.
se billede
jeg kan godt rode rundt i det, og så bliver det ligesom opløst, men kommer igen efter et par dage
jeg går udfra at det nok er en slags alger, men hvilke, og er de farlige
jeg vedhæfter 2 billeder af dem, beklager kvaliteten, men håber i alligevel kan se noget ud fra dem
skal lige sige, at alle mine vandværdier er lige i øjet, og mine fisk har det fint, det undrer mig bare hvad det snask er for noget?
mvh Carsten
de sidste par dage, er der begyndt at komme en masse mørkerødt/brunt snask i mit snd, det ligger som store klumper i sandet.
se billede
jeg kan godt rode rundt i det, og så bliver det ligesom opløst, men kommer igen efter et par dage
jeg går udfra at det nok er en slags alger, men hvilke, og er de farlige
jeg vedhæfter 2 billeder af dem, beklager kvaliteten, men håber i alligevel kan se noget ud fra dem
skal lige sige, at alle mine vandværdier er lige i øjet, og mine fisk har det fint, det undrer mig bare hvad det snask er for noget?
mvh Carsten
- Vedhæftede filer
-
- snask på bunden i sandet
- 12012007185.jpg (55.54 KiB) Vist 2724 gange
-
- snask på bunden i sandet
- 12012007186.jpg (52.14 KiB) Vist 2724 gange
Biorb Life 60 Liter Marine
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
cyano bakterier, Du kan ligeså godt bestille dette produkt med det samme
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=145
http://www.e-akvariet.dk/product_info.p ... cts_id=145
900 L viewtopic.php?t=10798
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Tror ikke fiskene spiser det, men hvis de gør tror jeg ik de tager skade.
Men som Carsten skriver breder det sig meget hurtigt, Og inden længe er alt i dit akvarie fyldt med snask og bobler. Men RSR er meget effectivt, bare husk at læse brugsanvisningen inden brug, ellers får du hurtig oversvømmelse i din skummer
Men som Carsten skriver breder det sig meget hurtigt, Og inden længe er alt i dit akvarie fyldt med snask og bobler. Men RSR er meget effectivt, bare husk at læse brugsanvisningen inden brug, ellers får du hurtig oversvømmelse i din skummer
900 L viewtopic.php?t=10798
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Det er ikke en alge men en bakterie.... ja den ligner alger emn det er det altså ikke. Det er et tegn på dårlig vandkvalitet og for lidt cirkulation. Pas på med at bruge slime remover da det går hårdt ud over mikrolivet i baljen !!! Sug det heller op med en slamklokke og øg vandskiftende... Det frosvinder af sig selv hvis vandekvaliteten forbedres.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Vi er enige om at RSR eller andre mærker helst skal undgåes, da det er Antibiotika.joekill skrev:Det er ikke en alge men en bakterie.... ja den ligner alger emn det er det altså ikke. Det er et tegn på dårlig vandkvalitet og for lidt cirkulation. Pas på med at bruge slime remover da det går hårdt ud over mikrolivet i baljen !!! Sug det heller op med en slamklokke og øg vandskiftende... Det frosvinder af sig selv hvis vandekvaliteten forbedres.
Jeg har haft cyanobakterier i mit fragment akvarie, men ikke i mit store akvarie, og vandet er nøjagtigt det samme, da de kører sammen.
I det lille akvarie, er der ca 7000 liters vandcirkulation, i 150 liter, så det er heller ikke derfor.
Efter 2 behandlinger med Chemiclean, er det væk.
Så det er ikke blot at forbedre vandkvaliteten og vandcirkulationen.
Her i sommers blev rigtigt mange ramt af cyanobakterier, da vandet blev varmt. Om der er en sammenhæng der ved jeg ikke, men kunne jo tyde på noget.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Carsten> Dit fragment akvarium kører på samme system som din store balje? I så fald, kunne du så måle nogen temp. forskel??
Jeg blev også ramt af cyano for noget tid siden... Det kom efter at vandet var kommet over de 30 grader i nogle dage.. Jeg installerede en blæser samt satte mere cirkulation i og det forsvandt så i løbet af en uges tid eller lidt længere. Jeg har ikke set mere til det siden.
Men igen det er jo kun en tanke, men som du også selv er inde på, så blev utroligt mange ramt af det i sommers.
Jeg blev også ramt af cyano for noget tid siden... Det kom efter at vandet var kommet over de 30 grader i nogle dage.. Jeg installerede en blæser samt satte mere cirkulation i og det forsvandt så i løbet af en uges tid eller lidt længere. Jeg har ikke set mere til det siden.
Men igen det er jo kun en tanke, men som du også selv er inde på, så blev utroligt mange ramt af det i sommers.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199