Så skete det endelig... Trådalger på tilbagegang.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Så skete det endelig... Trådalger på tilbagegang.

Indlæg af Handler82 »

Så kan jeg endelig se mine trådalger er på tilbagetog.
Fjerner så meget jeg kan manuelt. Startede med døde sten.

Kan nu også for første gang begynde og måle fosfor. Den lå søndag på 0,02 igår på 0,05.
Hvad et acceptabelt niveau og hvornår skal jeg begynde og gøre noget alvorligt?

Tænker lidt jeg har frygteligt meget fosfor bundet i mine trådalger som nu bliver frigivet til vandet er det rigtig?
Hvordan kan jeg fjerne det nemmest sådan her og nu hvis det eksplodere helt vildt?
Kan det holdes nede med mange vandskifte eller skal der et eller andet til?

Påtænker og kører med Innovative marine Aquagadget reaktor med biopellets er det helt fjollet?
Har ca 150l vand i alt
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Så skete det endelig... Trådalger på tilbagegang.

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Du kan høste de trådalger der er på retur. Døende alger frigiver den næring de har ophobet i sig og det vil bare give et spike i dit fosfatniveau.
Jeg plejer dog ikke at fjerne alt for meget i opstartsfasen, da andre organismer drager nytte af næringsstofferne og dermed får du en større bakteriekultur at starte op på. Men hvis akvariet har kørt en tre måneders tid og du skal til at købe dyr til det, ville jeg klart fjerne algerne. Evt. købe et CUC (Clean Up Crew), såsom snegle, eremitter eller måske en Hugo :) Hvis du da ikke allerede har gjort det? Det kan man godt gøre noget tidligere i processen.

Mht. Mange vandskift. Det ville jeg heller ikke gøre i indkøringsfasen, da du endnu ikke har fået en ordenlig bakteriekultur op og køre. Du fjerner bare en masse nyttige bakterier ved at skifte vandet ud. Jeg skifter lidt vand af og til under indkøring, men ikke ofte. Hvis dine målinger stikker helt af hvad angår næring er vandskift en god idé.

Mht. Reaktor, må der andre på banen. Har aldrig brugt den slags teknik før, da jeg altid har kørt mine akvarier meget minimalistisk.

PS: Man plejer at sige max 0,03 PO4
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Handler82 »

Takker for svar.

Gjorde nok eller ikke nok gjorde en dum fejl hørte ikke rigtig efter hvad jeg havde hørt om inkøringsfase så gik ikke længe nok før jeg havde to klovne en krabbe i den blev jeg så straffet for med ekstrem længe og voldsom algevækst.

Men vil høste så mange alger som muligt og måske ikke skifte vand så tit?
Har skiftet 15 litter om uge skulle jeg lade det gå 14 dage imellem da det måske stadig er lidt i indkøringsfasen?
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg ville ikke stoppe med vandskift når du allerede har tilført liv. Ganske vist er fisk ikke så følsomme som koraller. De tåler meget nitrat og fosfat i modsætning til bløddyrene (og krebsdyr for den sags skyld). Faktisk skulle fosfat slet ikke være et problem for fisk. MEN ammoniak og nitrit er!
Og da fiskene jo skider plus at du fodrer, så vil disse to stoffer komme i baljen. Din bakteriekultur er nok ikke stor nok endnu til at kunne omdanne det hele til nitrat med det samme. Derfor ville jeg eksportere næringen og finde mig i en længere indkøringsperiode. Og så ikke tilføje flere dyr inden værdierne er i skabet.
Men hold dig til små vandskift. Fem L om ugen fx. Og fjern alger. I hvert fald de døende. De friske alger samler jo næringen, så de kan såmænd være meget gode at have lidt endnu. Podbestanden skal også bruge algerne til at blive stor og stabil.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"