Test af vand fra hanen, osmose og silikatfilter
- thomas_w
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg C
Test af vand fra hanen, osmose og silikatfilter
Jeg har en lille test vandkvaliteten fra henholdsvis vandhanen (kold vand), ved brug af osmoseanlæg og ved brug af osmoseanlæg med silikatfilter. Testen er foretaget med Salifert testsæt og ppm-måler.
På baggrund af testen kan der ikke overraskende konkluderes, at det reneste opnås ved brug af osmoseanlæg med tilhørende silikatfilter. Der er dog både fordele og ulemper osmoseanlæg og silikatfilter. Fordelene er, at der ikke komme uønskede stoffer i akvariet, pesticider, tungmetaller, Nitrat (NO3) og fosfat (PO4) mv. Ulempen er at man skal supplere med sporestoffer, for at opnå de ønskede værdier. Det e min egen erfaring, at det er lettere at forebygge en helbrede. En for høj koncentration af eksempelvis nitrat og fosfat kan være både besværlig og bekostelig at fjerne.
Som det fremgår af testen burde jeg investere i nogle nye filtre til osmoseanlægget, idet anlægget ”kun” fjerner 86pct. af stofferne. Jeg skifter normalt kulfilter og for-membran på osmoseanlæget efter 8 måneders brug Men da silikatfilteret tilsyneladende tager de sidste stoffer, har jeg valgt at vente en måned endnu.
Et stort silikatfilter koster omkring 400 kr. i Tyskland, og medie til genopfyldning (kunstharpix) ca. 100 kr. Levetiden for mediet afhænger af hvor meget mediet skal optage, jo dårligere osmoseanlæg desto kortere levetid for mediet. Et rimeligt osmoseanlæg kan fås for 600-700 kr. Køb et med ”Spuleventil” således membranen kan skylles igennem, da dette øget levetiden for anlægget. For de penge får man ikke meget rowaphos eller ekstra vandskifte grundet forkerte værdier i akvariet. Desuden er det møg ærgerlig at have uønsket alger eller lignende i akvariet, og dårlige vandværdier kan hurtigt forårsage dødsfald blandt koralerne eller fiskene (og de er jo heller ikke helt billige).
På baggrund af testen kan der ikke overraskende konkluderes, at det reneste opnås ved brug af osmoseanlæg med tilhørende silikatfilter. Der er dog både fordele og ulemper osmoseanlæg og silikatfilter. Fordelene er, at der ikke komme uønskede stoffer i akvariet, pesticider, tungmetaller, Nitrat (NO3) og fosfat (PO4) mv. Ulempen er at man skal supplere med sporestoffer, for at opnå de ønskede værdier. Det e min egen erfaring, at det er lettere at forebygge en helbrede. En for høj koncentration af eksempelvis nitrat og fosfat kan være både besværlig og bekostelig at fjerne.
Som det fremgår af testen burde jeg investere i nogle nye filtre til osmoseanlægget, idet anlægget ”kun” fjerner 86pct. af stofferne. Jeg skifter normalt kulfilter og for-membran på osmoseanlæget efter 8 måneders brug Men da silikatfilteret tilsyneladende tager de sidste stoffer, har jeg valgt at vente en måned endnu.
Et stort silikatfilter koster omkring 400 kr. i Tyskland, og medie til genopfyldning (kunstharpix) ca. 100 kr. Levetiden for mediet afhænger af hvor meget mediet skal optage, jo dårligere osmoseanlæg desto kortere levetid for mediet. Et rimeligt osmoseanlæg kan fås for 600-700 kr. Køb et med ”Spuleventil” således membranen kan skylles igennem, da dette øget levetiden for anlægget. For de penge får man ikke meget rowaphos eller ekstra vandskifte grundet forkerte værdier i akvariet. Desuden er det møg ærgerlig at have uønsket alger eller lignende i akvariet, og dårlige vandværdier kan hurtigt forårsage dødsfald blandt koralerne eller fiskene (og de er jo heller ikke helt billige).
Med venlig hilsen
Thomas
Thomas
- thomas_w
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
Det jeg bruger nu er fra hobbyriff.de, men jeg syntes ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside.Brian skrev:Tak for det - det var som jeg forestillede mig men rart at få testet !
Hvilket silikat filter materiale bruger du ?
Jeg har bestilt nyt medie fra aquafair.de (som gerne skulle være på vej):
http://www.aquafair.de/product_info.php ... 3f8e356189
Med venlig hilsen
Thomas
Thomas
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Nu skriver du at det er en ulempe at bruge vand fra osmose med silikat filter da der skal tilsættes sporstoffer, det er ikke korrekt.... de er i saltet i den mængde som de skal være i.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- j.SEVERIN
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Humlebæk
Hej.thomas_w skrev:Det jeg bruger nu er fra hobbyriff.de, men jeg syntes ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside.Brian skrev:Tak for det - det var som jeg forestillede mig men rart at få testet !
Hvilket silikat filter materiale bruger du ?
Jeg har bestilt nyt medie fra aquafair.de (som gerne skulle være på vej):
http://www.aquafair.de/product_info.php ... 3f8e356189
Her kan i købe et regererbart silicatfilter.
Jeg har købt nummeret større (2x3 liter) og det virker fint. Mediet kan regereres i op til 10 år.
http://www.aquarientechnik-gralla.de/e- ... cPath=1_10
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
- thomas_w
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
Der skal tilsættes ekstra calcium, magnesium mv. da disse stoffer kun kommer med i en meget lille mængde, set i forhold til alm. postevand. Hvordan skulle saltet gætte hvilken CA- koncentration vandet du blander i saltet har, eksempel:Ronny skrev:Nu skriver du at det er en ulempe at bruge vand fra osmose med silikat filter da der skal tilsættes sporstoffer, det er ikke korrekt.... de er i saltet i den mængde som de skal være i.
Alm postevand CA = 155mg. Ergo må der ifølge din mening være 265 mg CA i vores saltblanding.(155+265 = 420 "den rigtige mængde") Hvis jeg så bruger osmosevand, hvor CA´en kun er 10 mg. vil blandingen så ændre sig, så der pludselig er 410 mg. ca. i ?

Det samme gør sig gældende med de øvrige gavnlige sporestoffer
.
Med venlig hilsen
Thomas
Thomas
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
for at ta' udgangspunkt i mit eget salt som er aqua medic, så er der 420 mg/lCa i hvis det blandes med dem. vand Mg er på 1200 mg/l saltet er afstemt efter at skulle opblandes med dem. vand og ikke med vand med svingende indhold af mineraler. En salt beregnet for koralrevs akvarier indeholder alt hvad der skal være, noget andet er at hvis fordampet vand erstattes med vand fra hanen, kan der spares lidt der, dyrene optager mineraler, og disse kan tildels erstattes med det som er i vandet fra hanen, men stadig er disse mineraler og sporelementer ikke tilstede i de mængder vi skal bruge og der er ikke 2 boringer der er ens.
mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen