"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Hej derude.
Mit dejlige DIY lys er desværre ved at stå af, da det bliver for varmt inde i min lampekasse. Derfor er jeg ved at finde en ny løsning, og den skal være billig! Derfor er jeg ved at finde ud af hvor man får mest lys for pengene for tiden, og et bud er de 165 Watt dæmpbare full spectrum LED-lamper man kan købe på ebay.
Jeg kan læse mig til at der er folk der har målt PAR-værdier for dem, der kan sammenlignes med Radion, hvilket jo må siges at være ganske imponerende, prisforskellen taget i betragtning. Generelt synes der også at være enighed om at det er fine lamper til prisen. Men før jeg smider mine penge efter en, vil jeg da lige høre om der er nogen herinde der har erfaringer med dem?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

http://www.ebay.com/itm/MarsAqua-Dimmab ... 5658ce27ed" onclick="window.open(this.href);return false;
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af verup »

Ingen erfaring med dem men har selv overvejet ebay muligheder så følger lige med
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af thni »

Har selv haft en. Syntes bare ikke farvespectrummet spillede selvom der var kanaler der kunne stilles på. Det manglede bare et eller andet... Og så syntes jeg godt nok det var en stor klods og have hængende over akvariet :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af nbd »

Kan du ikke bare montere én eller to ventilatorer i lampekassen?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af nbd »

Modellen, du linker til, ser ellers fornuftig ud til prisen. Men du kan ikke skrue ned for de røde dioder, uden at skrue ned for alle andre dioder i samme gruppe. Husk at rødt lys fremmer algevækst... :BA
krede99
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 17. mar 2014 16:55
10
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Als

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af krede99 »

når den nu alligevel kommer fra udenfor EU så prøv at kig på aliekspress.com og se hvad de har der.
jeg købte selv 3 apollo 4 140 watt for ca 2000 incl told og levering - de har så kun hvid og blå LED. Kan se de er lidt dyre nu men der er mange andre der ligner
http://www.aliexpress.com/w/wholesale-a ... FreeShip=y" onclick="window.open(this.href);return false;
/Christian
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

thni skrev:Har selv haft en. Syntes bare ikke farvespectrummet spillede selvom der var kanaler der kunne stilles på. Det manglede bare et eller andet... Og så syntes jeg godt nok det var en stor klods og have hængende over akvariet :)
Det med at det ligner en stor klods er ikke så stort et problem, da den jo skal være inde i en lyskasse.
Kan du forklare hvad det var den manglede?
Og hvad købte du i stedet for?

Jeg er helt med på at man ikke får markedets bedste lamper til den pris. Der vil altid være et kompromis. Jeg vil dog prøve at supplere op med et t5 rør eller to, lige meget hvilken LED jeg ender på, så det kan muligvis råde bod på eventuelle mangler :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

nbd skrev:Kan du ikke bare montere én eller to ventilatorer i lampekassen?
Jeg har overvejet et par måder at gøre det på, men jeg tror ikke at jeg kan finde en helt god løsning, på den måde det er bygget op på nu. Desuden er der en del problemer med salt creep. Og når prisen på sådan en lampe er som den er, kommer man jo ikke så langt med DIY, førend prisen overstiger en helt ny lampe ;)
Angående det røde lys så er det netop en af mine overvejelser. Det skulle være rigtig godt for farvegengivelsen, men på den anden side er det jo, som du skriver, guf for alger. Men det må det jo så også være for zooxanthellerne. På samme tid er det jo også kun 55/2 af dioderne der er røde, og de komme nok til at køre omkring 1.5 watt stykket, så det er jo trods alt begrænset hvor kraftigt det røde lys bliver. På flere af den nyeste generation kvalitets LED'er kører de også med 3000 Kelvin på den hvide kanal, for at fremme vækst. Her er det rødlige spektrum jo også ret velrepræsenteret. Ikke dermed sagt at det ikke kan give god algeevækst også. Men det er da værd at have med i tankerne :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

krede99 skrev:når den nu alligevel kommer fra udenfor EU så prøv at kig på aliekspress.com og se hvad de har der.
jeg købte selv 3 apollo 4 140 watt for ca 2000 incl told og levering - de har så kun hvid og blå LED. Kan se de er lidt dyre nu men der er mange andre der ligner
http://www.aliexpress.com/w/wholesale-a ... FreeShip=y" onclick="window.open(this.href);return false;
De kan både sendes fra et lager i Tyskland og England, så det skulle ikke være noget problem med moms ;)
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: man 11. aug 2014 21:27
9
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Donni »

jeg har en der er magen til, bare ikke samme mærke. de er utrolig kraftige. men de larmer en del... men jeg køber en GHL næste gang. og så skal den jeg har nu over sumpen, til den tid.
Colakeld
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 70
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 06:48
13
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2011

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Colakeld »

Jeg har købt 5 stk. af dem her, og er godt tilfreds . Billig forsendelse fra Tyskland. jeg kører med 60% på alle farver.

http://www.ebay.co.uk/itm/165W-LED-Aqua ... 3a92aed581" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Colakeld skrev:Jeg har købt 5 stk. af dem her, og er godt tilfreds . Billig forsendelse fra Tyskland. jeg kører med 60% på alle farver.

http://www.ebay.co.uk/itm/165W-LED-Aqua ... 3a92aed581" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, de ligner jo rimelig meget dem jeg linker til. Tror dog at måden LEDerne er arrangeret på er lidt usmart hvis man kun bruger en, da de johar alle farverne yderst på lampen, og derfor næsten må være koldest i midten af akvariet.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Nicklossi »

Jeg har selv en evergrow it2120 Pro reef, som jeg er rigtig tilfreds med. Det er jo også en Kina lampe, men både jeg og en masse andre verden over er rigtig tilfredse med denne lampe. Fået også i 2040, 2060 og 2080 udgaver :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har efterhånden søgt nettet tyndt for folk der har erfaringer med disse lamper, og jeg må sige at det virker til at det er et klart mindretal der er utilfredse. Et par har, som Donni, bøvlet lidt med larm, men ellers er det generelle indtryk, at man får rigtig meget for pengene. Blærerøvsfaktoren er selvfølgelig helt i bund, men det kan jeg nok godt leve med ;)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af dyne »

Jonas jeg har snart en ghl til salg som vi godt kan finde ud af noget hvis du vil
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Det endte med en lampe af den type jeg linkede til i første post.
Det giver et fedt lys!
Kører man kun på den farvede kanal, er der ikke den bedste farveblanding, men med den blå kanal på ser det rigtig godt ud, og jeg syntes faktisk det ser bedre ud end mit gamle hybridlys - men det var jo også noget temmelig hjemmegjort noget. Farverne kommer virkelig klart frem og den har et rigtig godt shimmer.
Jeg har fjernet linser og har også været nødt til at skifte de blæsere der sad i lampen fra start, da de simpelthen larmede for meget. Men nu syntes jeg bare at det spiller :)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af palamo123 »

FTS :-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: man 11. aug 2014 21:27
9
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Donni »

Hvordan fjernede du linserne. Ser ud som om mine er limet på...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

@Kenneth: Der er desværre stadig for meget red turf, til at jeg vil være bekendt at vise det frem. Så indtil videre må I tro på mit ord ;) Men de skal nok komme :)

@Donni: De var også limet i på min lampe. Men et godt tag, så jeg drejede dem lidt på samme tid med at jeg trak, og så røg de af, uden at jeg skulle bruge vold.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: man 11. aug 2014 21:27
9
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Donni »

jonas _sandager skrev:@Kenneth: Der er desværre stadig for meget red turf, til at jeg vil være bekendt at vise det frem. Så indtil videre må I tro på mit ord ;) Men de skal nok komme :)

@Donni: De var også limet i på min lampe. Men et godt tag, så jeg drejede dem lidt på samme tid med at jeg trak, og så røg de af, uden at jeg skulle bruge vold.
Det vil jeg lige prøve at se om ikke det også kan lykkes hos mig.
Hvordan er lyset bagefter.?
Syntes mit er meget spot agtigt lys. Men jeg har jo så også kun 40 cm fra mit lys til bunden af akvariet. Og så med 80 graders linser
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Ja. 40 cm er nok i underkanten. Producenten anbefaler vist at den skal være mindst 12" fra overfladen. Jeg har den hængende ca 6", og det kan lige gå an uden linser.
Jeg prøvede den ikke med linserne på, da jeg var sikker på at det alligevel ikke ville du, men uden linserne, kan jeg ikke se nogen spotlight effekt. Der er tilpas mængde shimmer men ingen disko-effekt. Som jeg skrev tidligere ser det lidt spøjst ud hvis man kun kører med den "hvide" kanal, da der så både er lidt diskoeffekt og generelt et mærkeligt lys. Men farvetemperaturen på den kanal er alligevel så grøn/gul, at det aldrig ville blive aktuelt. Så snart den blå også kommer på, er lyset ca lige så jævnt, som da jeg kørte med t5 og LED sammen. Og specielt de grønne koraller får virkelig fremhævet deres farvet flot.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: man 11. aug 2014 21:27
9
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Donni »

Ja det passer nok meget godt med afstanden. Men korallerne ser ud til at trives. Men jeg kører så også kun på ca. 20 - 30%. Men på justerskruerne står de på 45% , men de tænder først når de er omkring 20...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Nå, her er der en lille video alligevel
" onclick="window.open(this.href);return false;
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: man 11. aug 2014 21:27
9
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Donni »

Det ser rigtig godt ud. Der mangler hvis ikke cirkulation. Y :sneaky2: :sneaky2:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

Donni skrev:Det ser rigtig godt ud. Der mangler hvis ikke cirkulation. Y :sneaky2: :sneaky2:
Hehe, nej fiskene skal jo have deres daglige motion ;)
Og tak
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af bmh »

Hej.
Jeg står og skal bruge 1 lampe til et 128 l shallow cube akvarie 60*60*35.
Bruger du stadigvæk den lampe du henviser til i starten ?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af Michael_F »

Jeg bruger den samme lampe til mit akvarie (80x40x35) og er vældig tilfreds. Køb et par blæsere af god kvalitet også, så har du dig en dejlig lampe.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af jonas _sandager »

bmh skrev:Hej.
Jeg står og skal bruge 1 lampe til et 128 l shallow cube akvarie 60*60*35.
Bruger du stadigvæk den lampe du henviser til i starten ?
Hej bmh.
Ja, jeg bruger stadig lampen og er rigtig fint tilfreds med den. Den gror fint acropora (bali slimer) på bunden og jeg har også gode farver på de fleste sps og lps med den (eller, det har jeg så faktisk ikke lige nu, men det er af helt andre årsager end på grund af lampen. Jeg har haft det, i hvert fald :wink: ).
Som Michael skriver, så køb et par blæsere til at erstatte de oprindelige, og så har du en rigtig god lampe til prisen. Jeg har også pillet optikkerne af min, og så har den meget fin farveblanding.

Jeg vil dog lige tilføje at jeg overvejer at smide to t5-rør på som supplement. Det er dog forbundet med den skyggevirkning man altid får med LED og ville derfor nok være samme sag lige meget hvilken LED-lampe man bruger. Det er ret tydeligt øverst i akvariet, hvor der er rigtig meget smæk på, og jeg tror man kan bløde det lidt op med lidt blødt t5-lys. Men det er nok en helt andet diskussion ;)
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: 165 watt Full Spectrum LED fra ebay

Indlæg af bmh »

Hej.
Hvilkne blæsere vil du anbefale?
Hvilken højdeskal jeg starte med og styrke ?
Det er en total opstart af nyt. Døde sten podet med ls og det samme sand . Så starter uden liv i .
Tak for hurtigt svar :-).
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"