En lille goniopora observation

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

En lille goniopora observation

Indlæg af PederP »

Vi snakker tit om goniopora som svær.

Jeg har lige en observation jeg vil byde ind med. Måske er der andre der kan nikke genkendende til det.

Jeg har haft min grønne goniopora i god form i noget der ligner en 3 års tid. Dengang kørte jeg med rowa (præventivt :naughty: )+ et langt stykke tid efter hvor jeg heller ikke kunne opnå målbar fosfat (ingen nitrat.)
Jeg kunne selvfølgelig lave perioder med fosfat, når jeg rodede i bundlaget og lign. Her var der en tydelig sammenhæng mellem polyp udfoldelse på gonioporaen og fosfat niveau. 0,01 gav allerede synlig mindre polyp udfoldelse, 0,04 og så var den helt klappet i.

Derefter har jeg fået en rød goniopora, som klarede sig fint, dog uden nogen vækst.

For ca. 9 md. siden begyndte jeg at få lidt fosfat, og det er en værdi jeg ikke holder styr på. Dvs. jeg får af og til et tal når jeg laver en triton, men ellers kigger jeg bare på baljen og forbruget af Ca, kh for at se at det ikke er et problem.

Så selvfølgelig er den grønne så stået af nu. - men den røde er derimod eksploderet.

Den omtalte grønne under lav P:
IMG_0177.JPG
Rød under lav P:
IMG_0162.JPG
Rød efter 9 md "høj" P:
IMG_6172.JPG
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: En lille goniopora observation

Indlæg af thni »

Min ser også ud til at klare sig lidt bedre i p over 0.02, men jeg har tilgengæld også fundet ud af den skal stå et sted hvor der er Så lidt berøring for andre fisk som muligt , da det ser ud til at stresse den meget , samt det er en meget sulten koral :). Det en grøn en jeg har :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Den grønne (goniopora storkesi) er den sværeste af dem alle og chancen for at den dør er tæt på 100 procent... Der kan gå fra nogle måneder til et par år, men pludselig sygner den hen og dør (jeg tror forskellen på hvor lang tid der går, afhænger af dens tilstand ved køb)
I naturen findes de oftes i næringsrigt og roligt vand i laguer...
De røde arter af gonioporaerne er kendte for at være mere holdbare- men igen, er det bestemt ikke alle det lykkedes for...
Prøv at søg lidt på emnet og du vil hurtigt se at der findes rigtigt mange teorier om hvorfor de er så svære... Men også at ingen endnu har fundet de vise sten...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Tror så det er en skrøne den er SÅ sart. Den har nok bare et par akilleshæle.

Hos mig har fosfat reaktionen altid været tydelig netop med den. Efter at have lært den at kende behøvede jeg ikke længere fosfat test. ;) Så jeg er helt sikker på hvad slog den ihjel.
Og under zeo forholdene, hvor meget andet stod af, har den altid stået i fuld pragt.

Har læst meget om gonionporaerne, og især stokesi, men meget lidt er der og finde om folks fosfat niveau der hvor de står af. Derfor spørger jeg.

(man finder ikke de vises sten hvis man ikke leder..)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vores tidligere "direktør" her på forum - Brian. Var jo 6 måneder i Kina, i forbindelse med hans uddannelse. I den by han boede i, var der et marked med en del saltvandsforretninger. Der solgte de en hel del Goniopora fragmenter. Og det var ikke ny opskåret fragmenter, men nogle som havde sat polypper på snit fladerne. dernede gik de ikke for at være svære. Hvilke arter det handlede om, ved jeg ikke. Det kan være at en grundig søgning på forummet vil bringe billederne frem igen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Måske endnu sværere at finde de vise sten, hvis der kan være forskel fra koral til koral? Med mindre jeg misforstår er det som thni skriver om hans den grønne jo præcis det modsatte af hvad PederP har observeret :-)
engelquist skrev:.... chancen for at den dør er tæt på 100 procent...
Ville måske lyde mere sympatisk at tale om risikoen end chancen :T Og jeg tør da godt sætte den helt op til 100% - for alt levende :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

PederP skrev:Tror så det er en skrøne den er SÅ sart. Den har nok bare et par akilleshæle.

Hos mig har fosfat reaktionen altid været tydelig netop med den. Efter at have lært den at kende behøvede jeg ikke længere fosfat test. ;) Så jeg er helt sikker på hvad slog den ihjel.
Og under zeo forholdene, hvor meget andet stod af, har den altid stået i fuld pragt.

Har læst meget om gonionporaerne, og især stokesi, men meget lidt er der og finde om folks fosfat niveau der hvor de står af. Derfor spørger jeg.

(man finder ikke de vises sten hvis man ikke leder..)
Det er bestemt ikke en skrøne at stokesi er sart- men det er godt du forsøger at løse "gåden" (det skrev jeg vist heller ikke at du ikke skulle...)
Der har være flere røster om jerntilskud...

De røde arter er der (som jeg nævnte) meget mere held med- også at fragtmentere dem... Der var en god artikel i magasinet Coral om det for nogen tid tilbage- det er nok dem du har hørt om, Carsten...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

PoulD:

Well... Man kan jo altid få lidt sjov ud af ordkløveri... Tænker du godt forstod meningen med det jeg skrev alligevel :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Spændene :)

Har aldrig været 100% sikker på at mine grønne VAR en stokesi, der er IMO også mange der ligner.

Den var ufattelig hårdfør. Jeg havnede i lidt af en panik flytning, hvor gonioporaen mm. kørte 50km i akvariet i snestorm, på ladet af en highlux. Varme problemer, kulstof overdosering - alle mine begynder problemer. Når jeg regner tilbage er det nærmere 4 år jeg havde den.
Men jeg vidste allerede da jeg koblede Rowa fra, at jeg nok ville miste den. Det tog 6 md. før den var så sølle den røg op. Den fik også en anderledes polyp udfoldelse da jeg doserede P via sango, der egentlig på det tidspunkt blev doseret med fokus på N. Det var uden at kunne måle P.

Syntes bare det er pudsigt at den er så forskellig fra den røde, og mine andre lps som elsker forandringen.
En "zeo" elskende lps, kunne måske forklare hvorfor den fremstår som så bøvlet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

engelquist skrev:Det er bestemt ikke en skrøne at stokesi er sart- men det er godt du forsøger at løse "gåden" (det skrev jeg vist heller ikke at du ikke skulle...)
Der har være flere røster om jerntilskud...
Ja, den nævner Julian Sprung også i hans artikel.

Sart eller ikke sart, stokesi eller ej. Den koral på billedet er jeg sikker på jeg kunne have kørt videre, havde jeg holdt fosfat i bund.
thni skrev:Min ser også ud til at klare sig lidt bedre i p over 0.02, men jeg har tilgengæld også fundet ud af den skal stå et sted hvor der er Så lidt berøring for andre fisk som muligt , da det ser ud til at stresse den meget , samt det er en meget sulten koral :). Det en grøn en jeg har :)
Spændene. Ligner den min på billedet?

Har den mere polyp udfoldelse over 0,02?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Bo: Selvfølgelig forstod jeg det. Det var ene og alene for at lave lidt sjov

@PederP: Kan man ud fra dine observationer udelukke, at relative forhold, PO4:X (hvor X kunne være f.eks. N , lys eller hvad ved jeg) kunne have større betydning end den absolutte PO4 værdi?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:@Bo: Selvfølgelig forstod jeg det. Det var ene og alene for at lave lidt sjov

@PederP: Kan man ud fra dine observationer udelukke, at relative forhold, PO4:X (hvor X kunne være f.eks. N , lys eller hvad ved jeg) kunne have større betydning end den absolutte PO4 værdi?
Ikke udelukke 100%. Prøver at holde øje for det. Jeg syntes mine erfaringer med den, under alle de forskellige forhold og værdier mit system har kørt med gennem tiden, gør at jeg finder det usandsynligt.
Opnåede f.eks N længe før jeg fik en stabil målbar P. Og også her havde den "dårlige polypdage" hvis der var midlertidige opsving.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:
PoulD skrev:@Bo: Selvfølgelig forstod jeg det. Det var ene og alene for at lave lidt sjov

Ikke udelukke 100%. Prøver at holde øje for det. Jeg syntes mine erfaringer med den, under alle de forskellige forhold og værdier mit system har kørt med gennem tiden, gør at jeg finder det usandsynligt.
Opnåede f.eks N længe før jeg fik en stabil målbar P. Og også her havde den "dårlige polypdage" hvis der var midlertidige opsving.
Tænkte jeg også nok, men HVIS det virkelig forholder sig sådan, at de i den ene balje trives bedst ved meget lav PO4 og i en anden balje trives bedst ved en højere PO4, så må der vel nødvendigvis være andre ting som også spiller ind (eller hver enkel koral må have individuelle præferencer). Så derfor lige et spørgsmål mere af samme slags: Ligeledes ud fra dine observationer, finder du det usandsynligt, at hvis PO4 ændres op eller ned med mere end X % pr. måned, at dette eventuelt kunne have større betydning end om PO4 er 0,01 eller 0,03?

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
PederP skrev:

Tænkte jeg også nok, men HVIS det virkelig forholder sig sådan, at de i den ene balje trives bedst ved meget lav PO4 og i en anden balje trives bedst ved en højere PO4, så må der vel nødvendigvis være andre ting som også spiller ind (eller hver enkel koral må have individuelle præferencer). Så derfor lige et spørgsmål mere af samme slags: Ligeledes ud fra dine observationer, finder du det usandsynligt, at hvis PO4 ændres op eller ned med mere end X % pr. måned, at dette eventuelt kunne have større betydning end om PO4 er 0,01 eller 0,03?
Ja, jeg har forholdt mig til dens forhold til fosfat længe før jeg har ville lave en tråd om det. Men nu har jeg til sidst fået overbevist mig selv.

Men er det mon ens koraller? Jeg syntes den videnskabelige beskrivelse af stokesi, som overvejende brun med grønne spidser, passer bedre på en variant jeg også ser tit i handlen ligesom min. Tror der findes en del forskellige i grønlige varianter. Også derfor jeg kun tør kalde den for "den grønne".

P reaktionen kom rimeligt umiddelbart. Som når jeg rensede overløbs kassen, så kunne man se det med det samme. Når jeg lagde et par kg døde ls i min nærings fattige balje(som jeg gør af og til for at kunne lime flere hylder på søjlerne), så var polypperne tilbagetrukket i forholdet til niveauet jeg målte af P. Når gonioporaen stod flot igen kunne jeg måle 0,00. Ikke noget den var så længe om at komme sig over heller.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Det var da en spændende tråd. Jeg vil så gerne bidrage med mine observationer :)

Vi har en grøn temmelig stor goniopora. Den var en af vores første koraller, så den nærmer sig de 4 år. Den havde en tilbagegang på et tidspunkt, og jeg tror faktisk det var, hvor vi havde en del fosfat i baljen.

Vores 2 ocellaris klovne bor i den, og i starten trak den sig meget tilbage og var tydeligt generet af dem, men nu, er den så vokset ned over stenen, og den trækker sig ikke tilbage mere, men står med alle polypper ude, selvom klovnene gnubber og gnider den. Den står det samme sted, nemlig midt i akvariet i bunden, hvor den får temmelig meget strøm.

Vi har ikke meget fosfat i baljen nu, nok under 0,02. Skal lige tilføjes. Vi tilfører ikke noget for at sænke fosfat. Vi fodrer en gang om ugen med frost, samt rød frossen phytoplankton. Vi smider lidt grøn levende phytoplankton i en gang i mellem.

Vi har så tilgengæld haft en rød af to omgange, og en blå goniopora, alle tre døde kort tid efter de kom i baljen. Vi har derfor den opfattelse at de røde og blå er mere sarte end den grønne :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg ser ofte meget simple akvarier i restaurenter og butikker i Thailand.

Teknologi, såsom skummer, belysning etc er fra 1980, men flere af de baljer jeg ser har meget store koraller af typisk Vidunderkoral, Goniopora etc.....

Er slet ikke i tvivl om at disse koraller reelt ikke hører hjemme i et SPS akvarie, dertil kræver de for meget næring.

Og som andre rigtigt beskriver, findes de andre steder end på revet

God tråd PederP :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Denne observation kunne jo også tænkes at være sving i værdierne, dette har jo altid været en dræber. Og køber man nyt er der jo også sving i værdierne. Stabilitet er jo helt klart nøglen til et godt rev.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Chrissy62 skrev:Det var da en spændende tråd. Jeg vil så gerne bidrage med mine observationer :)

Vi har en grøn temmelig stor goniopora. Den var en af vores første koraller, så den nærmer sig de 4 år. Den havde en tilbagegang på et tidspunkt, og jeg tror faktisk det var, hvor vi havde en del fosfat i baljen.

Vores 2 ocellaris klovne bor i den, og i starten trak den sig meget tilbage og var tydeligt generet af dem, men nu, er den så vokset ned over stenen, og den trækker sig ikke tilbage mere, men står med alle polypper ude, selvom klovnene gnubber og gnider den. Den står det samme sted, nemlig midt i akvariet i bunden, hvor den får temmelig meget strøm.

Vi har ikke meget fosfat i baljen nu, nok under 0,02. Skal lige tilføjes. Vi tilfører ikke noget for at sænke fosfat. Vi fodrer en gang om ugen med frost, samt rød frossen phytoplankton. Vi smider lidt grøn levende phytoplankton i en gang i mellem.

Vi har så tilgengæld haft en rød af to omgange, og en blå goniopora, alle tre døde kort tid efter de kom i baljen. Vi har derfor den opfattelse at de røde og blå er mere sarte end den grønne :)
Det var/er også min opfattelse. Der findes en grøn der er let, når bare... :)
Tat for din historie.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Denne observation kunne jo også tænkes at være sving i værdierne, dette har jo altid været en dræber. Og køber man nyt er der jo også sving i værdierne. Stabilitet er jo helt klart nøglen til et godt rev.
Det kan i naturligvis påstå, og kan ikke afvise det med andet end at jeg har prøvet at været grundig i observationerne :)

Den fosfat fase jeg er kommet i er startet i april og har holdt sig selv til nu. Den har haft det stadig mere stabilt mod slutningen af dens tilværelse, uden drastiske udsving.
Intet andet har været negativt påvirket sammen med den grønne - tvært imod, så stod ALLE lps (rød goniopora incl.), bortset fra den, jo tydeligt flottere netop når den led..
Den blev heller ikke helt dræbt, før den røg i spanden. Den lå tilsidst og så træls ud, med manglende polyp udfoldelse i mit sump frag-kar, uden nok lys.
Da jeg rodede med lys (farver, intensitet) i DT for et par md. siden steg min nitrat lidt i hele systemet og jeg brugte kulstof for at holde den stabil. Gætter på at det have påvirket P lidt også, for da den på det tidspunkt blev smidt ud var der igen enkelte lange polypper.

Det kan sikkert lyde som om I har med en stædig mand at gøre, men har fået det samme at vide af den koral i 4 år i træk. 8)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"