Bare en tanke om næring

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Bare en tanke om næring

Indlæg af Engelquist »

Al den debat om manglende næring og behov for tilsætning af skidt i vandet for at korallerne kan trives, har fået mig til at studse over hvorfor, det er sådan i dag- for år tilbage var det jo ikke et problem og dengang skummede vi også lystigt 24/7 , skiftede jævnligt vand og brugte osmoseanlæg...
er det skummerne der er blevet for effektive?? for jeg har svært ved at finde en anden forklaring....

Jeg har en ældre Schuran 150 venturi skummer stående i skuret- for ti år siden var det virkelig toppen af poppen, men i dag er den overhalet af billigere og meget bedre skummere... men så er det jeg tænker: skal man sætte den gamle model i sving igen- skumme vandet mindre effektivt og derved bevare lidt affaldsstoffer til korallerne?

Hvad siger I? Er der måske andre grunde til at vores vand er så forpint for næring i dag?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Bare en tanke om næring

Indlæg af Johnny »

tja der kan være noget om snakken men det er ikke sikkert det er nok aligevel jeg kører med en gammel apf 600 og har 0 i no3 aligevel jeg har altid kørt på den måde men er begyndt af fyre hele frost terninger i uden af skylle for få noget nering i baljen efter al den snak om 0 nering ikke er godt men syntes nu altid mine koreller har vokset godt trods lav nering
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Det er vel en kombination af bedre skummer og folk har mere lys over via forskellige led løsninger der giver mere lys for mindre watt end vi brugte før i tiden. Skruer jeg op for mit lys kan jeg hurtigt se no3/po4 falder. Derfor køre mit led lys på spare mode med 70% så lyset spiller i den grad ind.

Det værste er faktisk når po4 rammer 0 i lang tid så er det som om korallerne visner og ser "tørrer" ud, det er meget underligt. Tilsætter jeg så ren po4 så ser de normale ud igen et par dage efter.

Folk med led tænker måske ikke over man ikke behøver 1w per Litter mere.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Nu er jeg en af de stok konservative, der stadig kører med HQI, men oplever det samme alligevel- at hvis jeg ikke passer på ryger min fosfat og nitrat i 0.... Det var jo ikke et problem førhen-da kørte jeg ydermere også med rowaphos og nitratfilter for at holde det lidt nede...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Hvad skummer har du nu? Jeg kan da huske selv for 5 år siden var der folk der experimenterede med at køre uden skummer i perioder af døgnet for at holde mere næring i systemet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Jeg kører med en skimz...
Men lad os få lidt ping pong igang :-)
Hvorfor er vores vand blevet FOR rent, i modsætning til tidligere?
Og please: Ingen religions/produkt/forhandler diskussion...
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

måske det har været det heletiden men testsæt er blevet mere præsise nu aner de ikke
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

personligt har jeg ikke tidligere oplevet at lps og sps koraller har manglet nærig-tværtimod... men i dag kan jeg tydeligt se de kører på sultegrænsen, hvis jeg ikke passer på...
Men jeg er da enig i at vi bedre kan målet for eksempel for fosfat i dag...
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Tror generelt også folk fylder deres akvarier mere med krævende sps, lps, Nps. i dag end før i tiden hvor det mere var blødkoraller der var intressante , og disse koraller kræver bare bedre vandværdi og mere næring.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg oplever idag større problemer end jeg nogen sinde har haft.

Skummeren og fosfat filteret er det samme som tidligere, cirkulationen er anderledes men med samme mængde vand.
Havde stort set samme mængde levende sten i det gamle og så det nye.
Men blot tanken om fosfat i vandet, får idag testsættet til at slå ud med meget store tal.
Har kæmpet en kamp med at få No3 i vandet, og selv efter at have tilsat en ½ liter Sango kai, over en måneds tid, var der ikke nogen nitrat at måle, stort set. Kunne ikke banke den op på over 0,5.
Nogle koraller gror lystigt, men andre slet ikke gror, eller meget langsomt og uden nogen rigtig farve.
Visse koraller gror nærmest væk fra lyset, selv om det er nogle som normalt godt kan lide lys

Lyset er anderledes. På det gamle var der 2x400W over 1100 liter. På det nuværende er der 6x120w over 1000 liter. Og lamperne kører ikke på fuldstyrke.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg oplever det samme som StarF. Der er relation til lys, så i mine øjne er det sikkert organismer med lysrespons, der står for den nye situation med optag af næring.

Fedt at du har holdt fast i hqi. Så er det jo ikke bare "bedre" eller "mere" lys.

Har du mere eller anden cirkulation i baljen nu? Det kunne vel godt påvirke vækst og omsætning for de selv samme organismer?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Det eneste nye er faktisk skummeren- og måske også at osmosefiltrene er bedre idag?
Jeg kører med en 10 pr gammel kalkreaktor og cirkulationen er (som altid) ca 20 x volumen...
Lysstyrken i forhold til antal liter er også ca den samme som altid...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Jeg gar også altid fodret godt og rigeligt med både frost og tørfoder- kunne det tænkes at fodret er mere rent idag?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg tror ikke i finder årsag, hvis i leder efter 1 ting.

Næsten alt er blevet bedre.

Lys, skummer, pumper, foder, salt, bakteriflora, dosering af næring fx plankton, korallers vækst og vores viden - for blot at nævne nogle bidragsydere.

Men ellers enig med min navnebror P og Mads
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Iltning er metabolisme regulerende på organismer, så skummeren kan man vel ikke se bort fra.

Tror sgu frost er som det altid har været, mens flagebøtten praler med at være næringsfattig.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

pederrevnørd skrev:Jeg tror ikke i finder årsag, hvis i leder efter 1 ting.

Næsten alt er blevet bedre.

Lys, skummer, pumper, foder, salt, bakteriflora, dosering af næring fx plankton, korallers vækst og vores viden - for blot at nævne nogle bidragsydere.

Men ellers enig med min navnebror P og Mads
Mvh
Peder
Tror du rammer plet der.

Vi ser er tegn på bedre omsætning. Det skulle være underligt om det var én hindring der har holdt det tilbage.

Og så ved vi vel heller ikke hvor stor omvæltningen har været. Det kan jo være marginaler der afgør om en værdi stiger eller falder lidt, hvis der samtidig er et "usynligt" parameter i form af en relativ stor omsætning?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Jeg oplever idag større problemer end jeg nogen sinde har haft.

Skummeren og fosfat filteret er det samme som tidligere, cirkulationen er anderledes men med samme mængde vand.
Havde stort set samme mængde levende sten i det gamle og så det nye.
Men blot tanken om fosfat i vandet, får idag testsættet til at slå ud med meget store tal.
Har kæmpet en kamp med at få No3 i vandet, og selv efter at have tilsat en ½ liter Sango kai, over en måneds tid, var der ikke nogen nitrat at måle, stort set. Kunne ikke banke den op på over 0,5.
Nogle koraller gror lystigt, men andre slet ikke gror, eller meget langsomt og uden nogen rigtig farve.
Visse koraller gror nærmest væk fra lyset, selv om det er nogle som normalt godt kan lide lys

Lyset er anderledes. På det gamle var der 2x400W over 1100 liter. På det nuværende er der 6x120w over 1000 liter. Og lamperne kører ikke på fuldstyrke.
Jeg bruger po4 og no3 flasken fra det hollandske dsr metode. Det er meget effektivt til at give næring og koster ikke ret meget.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"