Ricordea der æder asterina

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Ricordea der æder asterina

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har flere gange observeret dette; at mine ricordeaer har haft asterinasøstjerner i munden og tilsyneladende er i gang med at æde dem.
BilledeDSC_1549 by jonas_sandager, on Flickr
Ricordeaen står et sted der er lidt svært at komme til med et kamera, så billedet kunne nok være bedre. Jeg har også set det med andre af mine ricordeaer, men kan ikke finde noget om det på nettet. Er jeg den eneste der har oplevet dette?

Ps. Det er selvfølgelig ikke den aller mest effektive udrydelsesmetode for folk der har problemer med søstjernerne, men det er da betydeligt at foretrække frem for at det er asterinaerne der æder koraller :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Ricordea der æder asterina

Indlæg af AndersGS »

Haha, det er da genialt! Ren win/win!
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Super :GO
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Øv. I modsætning til de to tidligere gange, jeg har observeret dette, så jeg denne gamg en søstjerne på vej væk fra skiven. Dog manglede den et par ben. Om den er undsluppet, men har mistet benene i processen eller at den simpelhen bare havde delt sig, og det er skiven selv, der har spyttet den ud igen, står dog stadig i det uvisse.
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jallem »

Ej hvor vildt!! Asterina er jo temmelig hårde. Jeg har ikke oplevet det hos mig. Jeg har ellers en del asterina, men jeg undlader at fjerne dem, da jeg vil have mig en harlekin reje på et tidspunkt ;)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Har set det samme flere gange i min gamle balje, dog blev de som du selv skriver altid spyttet ud mere eller mindre hele, tror det er for hård kost at fordøje...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

trine... skrev:Har set det samme flere gange i min gamle balje, dog blev de som du selv skriver altid spyttet ud mere eller mindre hele, tror det er for hård kost at fordøje...
Jeg har på fornemmelsen at du har ret :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Kunne man tænke sig at det var omvendt - at stjernene tager turen ind og tømmer maveindholdet på skiverne for derefter at fordufte ud igen? - bare en tanke. For de virker som nogle små hårdføre basser som kan klare det meste
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

nielsk skrev:Kunne man tænke sig at det var omvendt - at stjernene tager turen ind og tømmer maveindholdet på skiverne for derefter at fordufte ud igen? - bare en tanke. For de virker som nogle små hårdføre basser som kan klare det meste
Se, det havde jeg ikke tænkt på! Mon første tanke var at søstjerne var gået på skiven. Men det er jeg tæt på 100% sikker på ikke er tilfældet, da skiverne altid har set sunde og raske ud umiddelbart efter. Det samme får mig også til at tvivle på at asterinaerne ligefrem har stjålet mad fra den. Det ville jeg forestille mig, ville få skiven til at se temmelig "pissed" ud. Men ligefrem at udelukke det ud fra den betragtning, kan man nok ikke :)

Ved I om alle arter asterinaer er herbivore?
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Ricordea er nogle aggressive avkatte.
Har flere gange observeret at ricordea skiver strækker sig og angriber andre koraller i nærheden. Så en lille søstjerne er vel bare en snack
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

nielsk skrev:Kunne man tænke sig at det var omvendt - at stjernene tager turen ind og tømmer maveindholdet på skiverne for derefter at fordufte ud igen? - bare en tanke. For de virker som nogle små hårdføre basser som kan klare det meste
Jeg tænkte også på om det kunne være tilfældet.
Jeg griber tit mine rejer på fersk gerning med begge klør (maxillipeds) og næsten hele overkroppen langt nede i kagedåsen på selv de allerstørste LPS.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"