Jeg ville egentlig bare lige advare mod det åbenlyse.
Rygning er skadeligt for et saltvandsakvarie.
Jeg startede et akvarie op for for fem måneder siden og indkøringsfasen gik som den skulle. Akvariet så smukt ud efter tre måneder og værdierne var i skabet.
Det stod på mit skrivebord lige ved siden af min computer. Normalt ryger jeg på altanen, men har haft en dårlig periode og gad ikke stå ude i kulden, så jeg sad og kæderøg ved siden af akvariet i en måned.
Det begyndte at skrante lige pludselig og med lynets hast begyndte alt at dø! På det tidspunkt kunne jeg ikke forstå hvad der skete. Kunne ikke måle noget galt med de testsæt jeg havde og lavede store vandskift og checkede at alt udstyr virkede som det skulle. Testede også mit osmosevand.
Det var først da skaden var sket at jeg tænkte over mit intense smøgforbrug og det faktum at røgen blev blandet med den ilt der kom ned i akvariet.
Som jeg startede med at skrive... egentlig åbenlyst, men bare ikke noget jeg lige havde tænkt over før.
Så til jer rygere derude.. PAS PÅ!
PS: Startede et nyt akvarie op og reddede det der kunne reddes. Nu skal jeg så bare lige vente yderligere tre måneder. OG der ryges på altanen!

Over and out