Hvor mange aktive DSB'ere er på forum?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Hvor mange aktive DSB'ere er på forum?

Indlæg af Tykki »

Jeg er igang med indkøring af mit nye set up og mangler lidt nogen at spare med. Tror nok at Ole er ved at være rimelig spedalsk af mine uendelige PB'er og håber sådan at der er andre med samme tåbelige ide som mig! Mvh Dan som pt er igang med en tålmodighedstest af dimensioner :beer:
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvor mange aktive DSB'ere er på forum?

Indlæg af Meller »

Jeg har en DSB, men tror ikke rigtigt den fungere som den skal :-/ den udskiller phosphat :-( så har nogle brune alger på sandet....
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Hvor længe har den kørt? Og hvilken kornstørrelse bruger du?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

ca. 10½ månede har det kørt :-)
tror det er Caribsea aragalive fiji pink jeg har i :-) så 0,05-1mm :-)
overvejer at købe en pose og smide i min sump under min ATS :-) der ender nogle algerester i bunden der som sikkert kunne fodre en DSB der også :-) Lige nu har jeg DSB i hele display tanken :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Er der slet ikke noget liv at spore i din sandbund?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

jeg har været lidt dumt at dække mine kanter til så jeg ikke kan se ind fra siden ;-) så ved jeg faktisk ikke rigtigt, men har to nasarius snegle der drøner rundt de steder der ikke er alger, også har jeg også nogle børsteorme :-) det desvære alt jeg lige kan se :-p
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg har en DSB der kører godt.
Jeg har ikke podet med sand, men har altid haft en god bred fauna. Jeg tror selv at det var en heldig effekt af at have købt mine levende sten ind af mange omgange da jeg startede op.
De første sten man ligger til at indkøre går meget til i råddenskab, men ved dem du ligger til, er der mere og mere der overlever efterhånden som de ældre sten kan omsætte mere.

Jeg tor man kunne lave den vildeste kultur, hvis man lavede en lille balje med f.eks. bare en luftskummer, og man så gik efter at tilføje et kilo friske sten hver gang man ser en frisk sending, efter at det var "indkørt".
Senest rettet af PederP tirs 27. jan 2015 08:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Fik at vide af en saltbuddy at Martin Riis der havde Akvarius anbefalede at man med jævne mellemrum tilførte en friskimporteret LS for at opretholde diversiteten.
Det giver jo god mening.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg har også lidt DSB. Dog kun et halvt år gammel og kun i et 45liters og i et 8,2liters så må vi se om et halvt år om det er noget jeg kan holde/styre.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

AndersGS skrev:Fik at vide af en saltbuddy at Martin Riis der havde Akvarius anbefalede at man med jævne mellemrum tilførte en friskimporteret LS for at opretholde diversiteten.
Det giver jo god mening.
Tjae. Hvis man gennemgik den med lub for det uønskede, så lyder det da som en meget spændene filosofi.
Jeg har svært ved at forstille mig en standart indkøring, hvor man ikke får sorteret de mere sarte organismer fra?

Men man hiver vel også frisk bilogi ind, i en langsommere rate, efterhånden som man får lidt vilde koraller på ls. Det kan vel også være medvirkende til at forklare, hvorfor koralfyldte baljer bare bliver bedre med tiden?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har taget hånd om det før og det var off topic i en anden lang tråd :biggrin: .prøv forummets søge funktion
Det vil være en lille mængde fosfat der absorberer på kalk substratet,på all kalk substrat også sten,snegle hus,muslinger osv ikke bare sedimentet og hurtig eller bare på en dag vil det blive smidt tilbage i vand søjlen og toppe af.det kommer an på den kinetiske biota samt brugen af fosfat eksport ifra vand søjlen,så fosfaten varierer
håber det hjalp :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Det største problem jeg har og har haft er at sandet pakker sig sammen i hårde flager. Dog har et par søpølser hjulpet en hel del på problemet. Nu ser det ud til at køre godt og der er absolut liv i min DSB . Ville dog gerne observere nogle tunneller fra loft til gulv, men syntes ikke rigtigt ormene vil helt i bund. Til gengæld er der luft lommer hele vejen ned. En anden ting som piner mig er cirkulationen. Er den for kraftig suser sandet rundt, og er den for sløv pakker sandet sig sammen i klumper. Jeg har podet med meget groft levende grus på toppen og en del mudder agtigt levende fra en andens sump, det hjalp en hel del. Der til har der været en stor tot alger i den første måned. Der var et tons krible krable i den og det har naturligvis spredt sig. Mine sten er to døde søjler af atoyl med ca ti kg levende fra tre indkørte systemer. Jeg fodre to tre gange om ugen, og min ati skummer køre nu hele tiden. Det gjorde den ikke den første måned. Der var den slet ikke tændt. Der er ca 110 kg sand i baljen med mål 120 cm lang 60 bred og 70 høj. Kom gerne med kritik på evt nogle ting der kan gøres bedre i dette set up. Mvh Dan
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

du har gjort det nu har du ikke?
så hvorfor klumper sandet ikke i bunden af dsben også???
de bakterier der er i de anoksiske regioner er meget annerledes typer end dem fundet i de aerobiske zoner,de gror begge langsommer og danner ikke det lim der binder sediment sammen som produceres af de aerobiske typer
pointen her er at selvom bakterier ligner hinanden er de meget annerledes type kryb:)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

:wink: Sagt med de der ord jeg fatter, altså tag det roligt?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

tag det rolig men vær opmærksom.
De bobler du ser er nok resultatet ifra mikroalger når lyset penetrerer sandet,det kan være enten diatomeer,dinoflagellater eller cyano.boblene er oksygen og gør ikke noget,hvis du vil kontrollere disse alger kan du nedsætte lystiden eller intensiteten for det andet kan du sætte ind nogle dyr der går ned i sandet og spiser det,hvis du ikke kan finde de orme jeg linket i en anden tråd(uidentificeret nereid orm)så prøv med nogle cerith snegle
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Hvad skulle det gavne at kontrollere disse alger? Jeg er ikke alge forskrækket, så længe de ikke flintre rund i hovedtanken i alt for stor stil
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

problemet kommer faktisk om natten hvor alle algene begynder at respirere istedet for at lave fotosyntese
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Dvs ser jeg ikke lidt fremgang i bundlaget bør jeg sætte ind hårdt? Jeg ser da fremgang uge for uge, og henter lidt skidt hid og did fra indkørte systemer, men har ikke rigtigt noget at måle mig med fremgangsmessigt, altså udviklingen og tiden det tager.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

det var kun hvis du ville,ikke et must.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Jeg tror jeg er klar til lidt a det hele, men tiden må og skal være min ven her. Har Feks aldrig været så hurtigt igennem algefacen som nu. Mine grønalger er blevet hvide på et par dage og flyver nu af i totter.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jer der har problem med trådalger overvej at flytte lidt på pumpen hvis trådalger gror lige ved et område omkring udstrømningen af en pumpe
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Har slukket min skummer igen. Det eneste den tager ud a vandet er jo nærmest bare vand nu. Spændende om det har den store betydning. Overvejer at fylde sumpen med alger istedet og se hvad der sker. Den første orm nede ved min bund er set lige nu, i ved, natpisserklubbenmed pandelanpepå. Aka NØRD!!!! Weeeeeeeee optur, men er stadigvæk ikke klar over om mit projekt skrider frem med den " fart " det nu skal. Skummerløst akvarie er sådan en tiltalende titel , men skal skal ikke? Kan jo altid sætte den til hvis lokummet brænder.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Nå i pode fra en anden DSB tager i så en kop eller suger i med slange eller hvordan gør i?

Jeg har selv prøvet at suge skovle og alt muligt som at fange enkelt dyr og flytte over men hvad har i mest held med?
Billede
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Et par kopper sand mm ligeledes ls fra velindkørte systemer.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Skummer Virker helt sikkert men skal bare fjerne flere 1000 Liter for at Väre effektiv,det er noget svag the og skummer slam er Ikke meget bedre
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Den er som sagt på stand-by . I weekenden må jeg indkøbe lidt lys også bliver der tilsat ca 2 cm sand, lidt friske ls og en gang alger.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

når det rigtig kører for din alge kan det vœre mindre spor af diatomeer,hvis så kan du mer eller mindre styre mængden og hvis dine diatomeer ikke mindsker skal du bruge mer alge eller en anden form for eksport til at få ned den opløste næring med
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Der er sgu godt gang i den på sandbundfronten! Det er fedt at se at der er så meget liv. Kunne godt tænke mig lidt mere cirkulation , men tror jeg har nået maksimum med de pumper jeg har. De sidste skorper i sandet er næsten væk. Det må være pølsen som har snuppet dem. Chato algerne i min sump er også i fuld fart, og lyset er kun tændt om natten, da der går en crispa anemone i pleje dernede. Et lille cyano udbrud er igang i akvariet, og det irritere mig sgu.kan ikke så godt suge det op fra bunden manuelt, og mere fart på pumpefronten er som sagt ikke muligt. Mon kemi er en udvej? Jeg venter med billeder til der er gået lidt længere tid. Syntes ikke jeg vil byde på sådan en halvtom tank som kun jeg får rejsning af. God aften til alle, kh Dan
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Nu kan jeg snart være bekendt at vise mit skummerløse akvarie frem. Er oppe på to frostterninger om dagen, en blåmusling ell andet kød, og en sjat flafefoder. Bestanden af dyr er, Royal dottyback, et par klovne , en pincet fisk, en gramma loretto, em svenskerdamsel og en coral Buty dværg kejser. Tre irriterende pudse rejer og en harlequin reje. Der er intet detrius nogen steder. Aler sand og sten i sumpen og det er det. Gad lide at vide hvornår lortet vælter?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis Baljen välter FAAr du problemer med slimalger,det kan ogsaa ske for en Balje med teknik og uden sand.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"