Acropora tricolor hvid i bunden - what to do?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Acropora tricolor hvid i bunden - what to do?
Hej SF.
Jeg har en acropora tricolor, som er ved at blive hvid i bunden.
Jeg har været lidt sløset med mine vandskift, og det er nok derfor vi er hvor vi er.
Planen er, at få doseringsmaskine osv. på akvariet, for at opnå stabile værdier, men det er ikke noget der sker lige nu, desværre.
Mine værdier er som følger:
No3 mellem 5-10
Po4 omkring 0,20-30
Ca 420
Kh 8,3-6
Mg omkring 1500
Jeg ser det som, at jeg har to muligheder:
1. Jeg lader den stå, og bliver bedre til mine vandskift. Har skiftet 90 liter vand på 430 + 160 liter, og de andre koraller ser allerede meget bedre ud. Er det noget, der kan ''bremse'' den hvide udvikling på min koral?
2. Jeg får den i pleje ved en kammerat, som har en del mere stabile værdier end mit eget + der er en del mere lys.
Hvis jeg vælger dette, vil jeg mene, at korallen bliver udsat for endnu et værdi-sving samt en ændring i lyset.
Hvad havde i valgt?
Jeg har en acropora tricolor, som er ved at blive hvid i bunden.
Jeg har været lidt sløset med mine vandskift, og det er nok derfor vi er hvor vi er.
Planen er, at få doseringsmaskine osv. på akvariet, for at opnå stabile værdier, men det er ikke noget der sker lige nu, desværre.
Mine værdier er som følger:
No3 mellem 5-10
Po4 omkring 0,20-30
Ca 420
Kh 8,3-6
Mg omkring 1500
Jeg ser det som, at jeg har to muligheder:
1. Jeg lader den stå, og bliver bedre til mine vandskift. Har skiftet 90 liter vand på 430 + 160 liter, og de andre koraller ser allerede meget bedre ud. Er det noget, der kan ''bremse'' den hvide udvikling på min koral?
2. Jeg får den i pleje ved en kammerat, som har en del mere stabile værdier end mit eget + der er en del mere lys.
Hvis jeg vælger dette, vil jeg mene, at korallen bliver udsat for endnu et værdi-sving samt en ændring i lyset.
Hvad havde i valgt?
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Acropora tricolor hvid i bunden - what to do?
Det er mest din PO4 der er for høj. Sps kan fint klare NO3 på 20ppm og 5ppm er i hvert fald ikke et problem.
Hvis du har NH4 eller NO2 så er det selvfølgelig ikke så godt.
Så få skiftet vand og rengjort uden at ruske op i en masse snavs.
Hvis du ikke kan få det på ret køl, så vil jeg få den passet.
Jeg ville ikke frag den.
Jeg ville ikke frag den.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Problemet er, at jeg tager på arbejde i to uger i morgen, så jeg kan ikke nå at gøre noget i mellemtiden. Skal jeg prøve om jeg kan nå at få lavet 60 liter osmosevand til vandskift, og så få skiftet vandet inden jeg tager afsted?
Så må jeg prøve om jeg kan få suget noget af alt skidtet op. Er der en pisse smart måde at få renset sumpen på, nu jeg ikke rigtig kan gøre brug af en hævert, da den står på gulvet?
Så må jeg prøve om jeg kan få suget noget af alt skidtet op. Er der en pisse smart måde at få renset sumpen på, nu jeg ikke rigtig kan gøre brug af en hævert, da den står på gulvet?
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Hvordan hvid i bunden er den?
Er skeletet ved at gå i stykker eller "skygger" korallenfor sig selv?
En Kh mellem 8,3 - 6 over længere tid en måske heller ikke optimalt. Doserer du ca og kh manuelt hver dag?
Jeg rensede faktisk min sump i går og afkalkede alt. Men hvad rengøring af sump afgår, så tømte jeg den, satte et meget tykt og nyt lag filter i bobbelfælden, startede retur pumpen og "hvirvlede" vandet rundet med armen. Det tog 10-15 min og filter vatet tog alt snavs og det var mega nemt.
Er skeletet ved at gå i stykker eller "skygger" korallenfor sig selv?
En Kh mellem 8,3 - 6 over længere tid en måske heller ikke optimalt. Doserer du ca og kh manuelt hver dag?
Jeg rensede faktisk min sump i går og afkalkede alt. Men hvad rengøring af sump afgår, så tømte jeg den, satte et meget tykt og nyt lag filter i bobbelfælden, startede retur pumpen og "hvirvlede" vandet rundet med armen. Det tog 10-15 min og filter vatet tog alt snavs og det var mega nemt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Den har ikke været hvid før, så tænker ikke det er pga den skygger for sig selv. KH har været ret lav over tid, ja. Hvor lav er jeg dog ikke sikker på pga forsømmelse af målinger og vandskift.
Kh'en ligger på mellem 8,3 og 8,6, ikke 8,3 og 6
Doserer egentlig ikke noget endnu, men har Ca og kH til at stå, men er som sagt ikke hjemme i to uger fra i morgen, og der er det kæresten der passer akvariet, og hun vil gerne have det så simpelt som muligt.
Jeg er dog begyndt at dosere 2ml vsv hver dag, for at få nitrat og fosfat lidt ned.
Den med sumpen er jeg ikke helt med på tror jeg?
Kh'en ligger på mellem 8,3 og 8,6, ikke 8,3 og 6

Doserer egentlig ikke noget endnu, men har Ca og kH til at stå, men er som sagt ikke hjemme i to uger fra i morgen, og der er det kæresten der passer akvariet, og hun vil gerne have det så simpelt som muligt.
Jeg er dog begyndt at dosere 2ml vsv hver dag, for at få nitrat og fosfat lidt ned.
Den med sumpen er jeg ikke helt med på tror jeg?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Har lige fundet mit måleskema frem.
D. 11/11 hed den kh: 8 Ca: 390 Mg: 1500
18/11 - kh: 7,3 Ca: 385 mg: 1500
20/11 - Kh: 8 Ca: 420 mg: 1500
7/12 - Kh: 8,3 Ca: 375 Mg: 1450
25/12 - Kh: 7,7 Ca: 400 Mg: 1500
27/12 - Kh: 8,3-8,6 Ca: 420 Mg: 1500
No3 har siden d. 18/11 ligget mellem 5 og 10
Har ikke rigtig mulighed for filtervat. Eller jo, men så bliver skidtet fanget under vattet, da vandet løber ned og op, og ikke oppefra og ned
D. 11/11 hed den kh: 8 Ca: 390 Mg: 1500
18/11 - kh: 7,3 Ca: 385 mg: 1500
20/11 - Kh: 8 Ca: 420 mg: 1500
7/12 - Kh: 8,3 Ca: 375 Mg: 1450
25/12 - Kh: 7,7 Ca: 400 Mg: 1500
27/12 - Kh: 8,3-8,6 Ca: 420 Mg: 1500
No3 har siden d. 18/11 ligget mellem 5 og 10
Har ikke rigtig mulighed for filtervat. Eller jo, men så bliver skidtet fanget under vattet, da vandet løber ned og op, og ikke oppefra og ned

- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Mic4700 skrev:jeg ville fragge den i en fart , men lyder som om dit akvarie ikke er klar til acros endnu. ( stabile værdier og ordentlig lys. )

Jeg ville bestemt også fragge den, hvis det bliver tydeligt at det hvide går længere op af korallen. Det kan gå hurtigt, men også meget langsomt over lang tid...
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg er meget enig med Kasper herKasperT skrev:Det er mest din PO4 der er for høj. Sps kan fint klare NO3 på 20ppm og 5ppm er i hvert fald ikke et problem.
Jeg ville ikke frag den.

Personligt vil jeg altid fragge ved RTN, men STN som du har, krævet 'blot' en ændring af de betingelser som korallen ikke trives ved.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Korallen er kommet i pleje i et mere velfungerende akvarie, så må vi se hvad tiden bringer 

- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Nogle Acroer kan sagtens vise tegn på stn/rtn hvis de bliver stresset pga flytning eller andet.
Men de kan også sagtens komme sig igen og vokse ud over det døde område og heles hvis de stressende faktorer bringes iorden. Ved ikke om det gælder dem alle, men de fleste af dem kan i hvert fald.
Så ingen grund til panik hvis det ikke udvikler sig mere til den dårlige side. 
Et andet symptom som jeg kan undre mig over, er at de kan stå i stampe med væksten i meget meget lang tid. Her har jeg fx en gul millepora som har stået i stampe og overhovedet ikke udviklet sig siden den kom i. Det er næsten et helt år vi snakker om. Men den viser ingen tegn på mistrivsel og polypperne er helt ude osv. Smuk i farven og det hele.
Men ved at den bare skal have ro for pludselig eksplodere den i vækst. 
Men de kan også sagtens komme sig igen og vokse ud over det døde område og heles hvis de stressende faktorer bringes iorden. Ved ikke om det gælder dem alle, men de fleste af dem kan i hvert fald.

Et andet symptom som jeg kan undre mig over, er at de kan stå i stampe med væksten i meget meget lang tid. Her har jeg fx en gul millepora som har stået i stampe og overhovedet ikke udviklet sig siden den kom i. Det er næsten et helt år vi snakker om. Men den viser ingen tegn på mistrivsel og polypperne er helt ude osv. Smuk i farven og det hele.

Venlig hilsen Mark 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Problemet med den var, at den blev mere og mere hvid