"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

"Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af MoG »

Har flere gange tænkt på om LaCl / SeaClear egentlig endte med at fise lidt ud i sandet ..?
Det blev lige nævnt kort en i tråd, så jeg blev lige nysgerrig efter at vide om folk har droppet brugen af det..?

Det var jo lige pludselig yderst populært at bruge denne potente Po4 fjerner, for et par år siden... Men det var som om det fadede lidt ud..? Det bliver jo stortset aldrig nævnt mere?
Har lidt fornemmelsen af at langt de fleste er gået tilbage til Rowa .. Hvilket jeg også selv er. Brugte LaCl i mit gamle Akvarie, da pladsen til reaktor ikke rigtig var der. Dog vil jeg sige at metoden aldrig tiltalte mig helt .. Jo jo bevares , det var da meget effektivt! MEN det faktum at man doserede noget i vandet som "ikke kunne hives ud igen" (ved godt at man skulle køre med sok mv. ) men der manglede vel i grunden også dokumentation for hvad der helt eksakt kan ske ved brug på længere sigt..?
Kan godt være jeg bare ikke har fulgt med i emnet LaCl siden da, og derfor ikke er helt opdateret hvad angår det..

!
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Carsten »

Jeg vil give dig ret, hvad skete der? Var det fordi nyhedens interesse forsvandt og det blev daglig dag igen? Eller fra det for besværligt at rode??
Bliver dig svar skyldig. Men et af problemerne var at det næsten var umuligt at finde sokker der var fine nok til at opfange det bundede fosfat.
Synes også det var lidt svært at dosere så det fangede fosfaten men stadig ikke i en koncentration som tog livet at dyrene.
Kan være at andre lige som mig fandt andre alternativer. Men ingen tvivl om at det er effektivt!
Har i øvrigt en masse pulver på lager, hvis nogen skulle være interesseret i at prøve
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger stadig seaklear og har ingen planer om at stoppe. Men hvis jeg havde et lille akvarie som de fleste havde jeg også brugte rowa. Men til store systemer med mange fisk og koraller er det helt klart det billigste og letteste jeg har prøvet
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af AndersGS »

Enig - jeg er en af dem der har en flaske til at stå bagerst i skabet.

Tror det er de daglige doseringer der fik mig fra det. Havde man nu fx en doseringsmaskine var det nok nemmere (for mig). Det er jo også som man er som person, nogle er jo pjattede med at gå at dosere manuelt hver dag - det er jeg ikke god til :)

Som både Niels og Carsten skriver er effekten af det nok svær at betvivle.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af MoG »

Carsten: ja mon ikke flere syntes det var for besværligt ? Jeg tænker også det som du er inde på.. Altså mht. Dosseringen! Det var jo lidt i blinde man dosserede det, kan man vel sige. Selvfølgelig var der råd om hvor meget man skulle bruge pr. Liter, men det har stadig svært at ramme, som du siger.

Niels: ja i et stort Akvarie som dit , er det sikkert nemt og billigt .. Selvom brugen af rowa nok ikke ville slå bunden ud af økonomien! :biggrin: men det er da interessant at høre at der ER nogen der stadig bruger det! :)

Anders: jeg har også noget liggende .. Men som du siger, så er den daglige dossering lidt belastende , hvis man ikke har en Dos.maskine.. Efter min mening ! :biggrin:
Men fremfor alt synes jeg ikke der var nok dokumentation for hvad der sker ved brug på længere sigt..
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Bingocaller »

Jeg var nu glad for det - direkte i skummeren fra doseringsmaskinen uden nogen sok. Eneste udfordring var at man samtidligt ikke kunne have nogen form for snegle - hverken bløde eller hårde - de blev ligesom bedøvet af det og døde lige så stille
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af ole kekkonen »

hvorfor pokker vil nogen dosere lanthanum i et koralrevs akvarie???
det gir jo næsten mening det med fosfaten men der ville jeg nok heller bruge rowa for lige at hive den sidste sjat ud,blot min mening
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af nielsk »

Hmm jeg har nu masser af snegle - af de små typer som kommer af sig selv. Mon ikke det har drejet sig om overdosering. Jeg har aldrig set nogen negativ effekt af det.
Jeg doserere manuelt, tidligere kørte jeg det over min doseringspumpe. Men nu har jeg det trukket op i ml sprøjte og doserer lidt ad hoc efter mængden af foder.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Bingocaller »

Jo jeg bombede mit! Men fisk og andet var lige glade - det var kun snegle den gik galt med
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af AndersGS »

MoG skrev:Carsten: ja mon ikke flere syntes det var for besværligt ? Jeg tænker også det som du er inde på.. Altså mht. Dosseringen! Det var jo lidt i blinde man dosserede det, kan man vel sige. Selvfølgelig var der råd om hvor meget man skulle bruge pr. Liter, men det har stadig svært at ramme, som du siger.

Niels: ja i et stort Akvarie som dit , er det sikkert nemt og billigt .. Selvom brugen af rowa nok ikke ville slå bunden ud af økonomien! :biggrin: men det er da interessant at høre at der ER nogen der stadig bruger det! :)

Anders: jeg har også noget liggende .. Men som du siger, så er den daglige dossering lidt belastende , hvis man ikke har en Dos.maskine.. Efter min mening ! :biggrin:
Men fremfor alt synes jeg ikke der var nok dokumentation for hvad der sker ved brug på længere sigt..
Nu er det heller ikke noget "nyt" produkt, det har været brugt mange andre steder før vi saltvandsakvarister fandt det.

Men jeg er enig, det eneste punkt jeg har været skeptisk på, er bivirkningerne i vores mikroskopiske systemer, i forhold til en oceantank på et par mio. liter. Fx. det med sneglene dør, synes jeg er noget skidt - hvad andet dør der så også, som vi ikke kan se med det blotte øje?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Benny »

Jeg bruger stadigt SeaClear, men i en fortyndet version, og har ikke haft noget problem med snegle død mm.
Hilsen
Benny
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Gino »

Bingocaller skrev:Jeg var nu glad for det - direkte i skummeren fra doseringsmaskinen uden nogen sok. Eneste udfordring var at man samtidligt ikke kunne have nogen form for snegle - hverken bløde eller hårde - de blev ligesom bedøvet af det og døde lige så stille
sætte du slangen ind ved indsugningen på skummeren eller hvordan?


MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Bingocaller »

Yes - jeg borede et hul i venturien og sat en 4mm plastik adaptor på fra kina (1kr) - og limede til så det var tæt - og så slange på der.

Nogen skummere er allerede født med det - men mener det er ment til ozon.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Gino »

Bingocaller skrev:Yes - jeg borede et hul i venturien og sat en 4mm plastik adaptor på fra kina (1kr) - og limede til så det var tæt - og så slange på der.

Nogen skummere er allerede født med det - men mener det er ment til ozon.
ok og din skummer rotor"stopper" ikke til eller andre gener? hvor mange ml dossere du per liter ca?


MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Bingocaller »

Nope - den kørte bare - den fik en tur i eddiken cirka hver anden måned - men det gjorde jeg nu alligevel så det burde ikke betyde noget.

Hmm det kan jeg ikke huske - jeg havde en blandet af RO og Lacl jeg selv blandede. Men jeg doserede meget ifølge hvad der var anbefalet så vidt jeg husker

Det står i en tråd et eller andet sted - finder der ikke en Lacl erfaringstråd? Tror jeg har skrevet det deri :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af StarF »

jeg dosere 0.5 ml af det engang om ugen, og har gjort det igennem 6 mdr uden det har givet problemer med koraller/fisk andet. (og det er enda uden vandskift i disse 6 mdr) lyser jeg ind i akvariet om aftne, er det fyldt med pods, og andre kryb, så disse tager ikke skade. Jeg sprøjter det direkte ned i skummeren (løfter låget på skummer koppen og sprøjter det der ned i)..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Bingocaller »

Altså jeg ville sige det sådan at når jeg engang starter igen bliver det med det istedet for ROWA - men måske bare i lidt mere accepterede værdier der hældes i :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af ole kekkonen »

Bingocaller skrev:
Nogen skummere er allerede født med det - men mener det er ment til ozon.
Ahh,i starten af 90erne var det "smart" at dosere Ozon,Idag tror jeg det er en Gift i akvariet som er svaer at styre med en tvivlende Effekt:)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af AndersGS »

ole kekkonen skrev:
Bingocaller skrev:
Nogen skummere er allerede født med det - men mener det er ment til ozon.
Ahh,i starten af 90erne var det "smart" at dosere Ozon,Idag tror jeg det er en Gift i akvariet som er svaer at styre med en tvivlende Effekt:)
Jeg kører med Ozon på 3. år og ville aldrig undvære det. Det er årsagen til jeg har krystalklart vand. Jeg kan se det så snart jeg slukker for det.

Men det skal behandles med respekt og omtanke.. Ligesom biopellets og LaCl.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Hvam »

Nu tilsætter 2ml af en gang om ugen, ned i overløbet til 1000l. Ingen Problemer heller ikke med snegle.
Jeg brugte en del mere de første par måneder men det var som systemet blev helt udpind for po4, jeg have så 6 måneder uden tilsætning for at kunne måle noget igen. de 2ml jeg tilsætter nu kan holde po4 på ca 0,03
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af MoG »

Måske jeg jeg husker forkert omkring LaCl ... Men, det fjerner vel nærmest omgående po4 fra vandet.?. Jeg kan huske at jeg tænkte (og stadigvæk gør det) på måden det virker . Om det egentlig er så hensigtsmæssigt at bruge LaCl eksempelvis een gang om ugen, som flere gør/gjorde? Ved denne metode giver den jo konstant et hop i fosfaten, kontra brug af rowa hvor vandet cirkulerer igennem en reaktor døgnet rundet, og derved holdes nede.. Og ligeledes ligger i et stabilt leje..?
Når LaCl er så potent som det er, så skal der jo ikke meget til, før at ens po4 ryger i rent nul..
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af Bingocaller »

Derfor doserede jeg dagligt flere gange på maskinen
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af pederrevnørd »

LACl er da potent, og virker.
Som med alt andet skal det bruges med omtanke.

Som Anders bruger jeg selv O3 på min skummer, blot for at få krystaltklart vand - og det med den mindste sander.

Seaklear står på hylden(hvis jeg en dag skulle få brug for det), og doseres ikke, da jeg har for lav Po4(Po4 doseres)
Dette qua mine korallers optag.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis de zooxantheller reagerer på ændringer af den eksterne næringsnivå er det så i lighed med det i frit levende alger eller ligger forskellen henholdsvis der hvordan det aktiveres i koral værten? :P
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Hvis de zooxantheller reagerer på ændringer af den eksterne næringsnivå er det så i lighed med det i frit levende alger eller ligger forskellen henholdsvis der hvordan det aktiveres i koral værten? :P
Der er god forholdsvis "frisk" info om emnet her (2011):
http://jeb.biologists.org/content/214/16/2749.full.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af ole kekkonen »

og lidt af det hele her
You have to be very carefull during the interpretation of many of these papers for the simple reason that a lot of the reserch, particularly concerning inorganic phosphate chemistry is - and has to be - done in abioitc systems. In natural systems, with a normal bacterial and microalgal flora, phosphate is limiting and it will never be accumulating in the sediments. It will be taken up by the organisms in the sediments before it gets a chance to react otherwise, in other words the phosphate is not the sediments proper, but rather in the bacteria and microalgae covering them.
http://archive.reefcentral.com/forums/s ... p?t=548275" onclick="window.open(this.href);return false;

Atkinson, M. J. 1987. Alkaline phosphatase activity of coral reef benthos. Coral Reefs. 6:59-62,illustr.

Atkinson, M. J. 1987. Rates of phosphate uptake by coral reef flat communities. Limnology and Oceanography. 32:426-435.

Atkinson, M. J. and D. F. Smith. 1987. Slow uptake of 32P over a barrier reef flat. Limnology and Oceanography. 32:436-441.

Atkinson, M. J. and R. W. Bilger. 1992. Effects of water velocity of on phosphate uptake in coral reef-flat communities. Limnology and Oceanography. 37:273-279.

Atkinson, M. J., J. L. Falter and C. J. Hearn. 2001. Nutrient dynamics in the Biosphere 2 coral reef mesocosm: water velocity controls NH4 and PO4 uptake. Coral Reefs. 20:341-346.

Bilger, R. W. and M. J. Atkinson. 1992. Anomalous mass transfer of phosphate on coral reef flats. Limnology and Oceanography. 37:261-272.

Charpy, L. 2001. Phosphorus supply for atoll biological productivity. Coral Reefs. 20:357-360.

d'Elia, C. F. 1977. The uptake and release of dissolved phosphorus by reef corals. Limnology and Oceanography. 22:301-315,illustr.

Dizon, R. M. and H. T. Yap. 1999. Short-term responses of coral reef microphytobenthic communities ton inorganic nutrient loading. Limnology and Oceanography. 44:1259-1267.

Dodge, R. E., T. D. Jickells, A. H. Knap, S. Boyd and R. P. M. Bak. 1984. Reef-building coral skeletons as chemical pollution (phosphorus) indicators. Marine Pollution Bulletin. 15:178-187,illustr.

Dy, D. T. and H. T. Yap. 2000. Ammonium and phosphate excretion in three common echinoderms from Philippine coral reefs. Journal of Experimental Marine Biology and Ecology. 251:227-238.

Entch, B., K. G. Boto, R. G. Sim and J. T. Wellington. 1983. Phosphorus and nitrogen in coral reef sediments. Limnology and Oceanography. 28:465-476.

Entsch, B., K. G. Boto, R. G. Sim and J. T. Wellington. 1983. Phosphorus and nitrogen in coral reef sediment. Limnology and Oceanography. 38:465-476.

Ferrier, P. C., J. P. Gattusa, S. Dallot and J. Jaubert. 2000. Effect of nutrient enrichment on growth and photosynthesis of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata. Coral Reefs. 19:103-113.

Gooday, A. J., J. A. Nott, S. Davis and S. Mann. 1995. Apatite particles in the test wall of the large agglutinated foraminifer Bathysiphon major (Protista). Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom. 75:469-481.

Koop, K., D. Booth, A. Broadbent, J. Brodie, D. Bucher, D. Capone, J. Coll, W. Dennison, M. Erdmann, P. Harrison, O. Hoegh-Guldberg, P. Hutchings, G. B. Jones, A. W. D. Larkum, J. O'Neil, A. Steven, E. Tentori, S. Ward, J. Williamson and D. Yellowlees. 2001. ENCORE: The effect of nutrient enrichment on coral reefs. Synthesis of results and conclusions. Marine Pollution Bulletin. 42:91-120.

Kumarsingh, K., R. Laydoo, J. K. Chen and A. V. Sung-Chan. 1998. Historic records of phosphorus levels in the reef-building coral Montastrea annularis from Tobago, West Indies. Marine Pollution Bulletin. 36:1012-1018.

Millero, F., F. Huang, X. Zhu, X. Liu and J.-Z. Zhang. 2001. Adsorption and desorption of phosphate on calcite and aragonite in seawater. Aquatic Geochemistry. 7:33-56.
(the above paper is interesting - but again, the data are from abiotic systems at levels far higher than are found in reef tanks. Be sure you calculate the values for adsorption using reef tank values using their forumations...)

Pilson, M. E. Q. and S. B. Betzer. 1973. Phosphorus flux across a coral reef. Ecology. 54:581-588.

Pomeroy, L. R., M. E. Q. Pilson and and W. J. Wiebe. 1974. Tracer studies of the exchange of phosphorus between reef water and organisms on the windward reef of Eniwetok Atoll. Proceedings of the Second International Coral Reef Symposium. 1:87-96.

Pomeroy, L. R., M. E. Q. Pilson and W. J. Wiebe. 1974. Tracer studies of the exchange of phosphorus between reef water and organisms on the windward reef of Eniwetok Atoll. Proceedings of the Second International Coral Reef Symposium. 1:87-96.

Propp, M. V. 1981. Release and uptake of ammonia, nitrate and orthophosphate by some corals. Biologiya Morya (Vladivostok). 1981:55-62,illustr.

Purcell, S. W. and D. R. Bellwood. 2001. Spatial patterns of epilithic algal and detrital resources on a windward coral reef. Coral Reefs. 20:117-125.

Risk, M. J. and H. R. Muller. 1983. Porewater in coral heads: evidence for nutrient regeneration. Limnology and Oceanography. 28:1004-1008,illustr.

Shyka, T. A. and K. P. Sebens. 2000. Community structure, water column nutrients and water flow in two Pelican Cays ponds, Belize. Atoll Research Bulletin. 466-480:107-121.

Snidvongs, A. and R. A. Kinzie III. 1994. Effects of nitrogen and phosphorus enrichment on in vivo symbiotic zooxanthellae of Pocillopora damicornis. Marine Biology (Berlin). 118:705-711,illustr.

Sorokin, Y. I. 1990. Phosphorus metabolism in coral reef communities: Dynamics in the water column. Australian Journal of Marine and Freshwater Research. 41:775-784.

Walker, D. I. and R. F. G. Ormond. 1982. Coral death from sewage and phosphate pollution at Aqaba, Red Sea. Marine Pollution Bulletin. 13:21-25,illustr.

Yamamuro, M. 1999. Importance of epiphytic cyanobacteria as food sources for heterotrophs in a tropical sea grass bed. Coral Reefs. 18:263-271.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af AndersGS »

ole kekkonen skrev:Hvis de zooxantheller reagerer på ændringer af den eksterne næringsnivå er det så i lighed med det i frit levende alger eller ligger forskellen henholdsvis der hvordan det aktiveres i koral værten? :P
Hmm, det er et svært spørgsmål - for hvornår og hvordan kan man registrerer det?

Hvis jeg fx flytter en koral fra et akvarie med meget næring til et med meget lidt næring, får jeg jo ikke noget at se de første dage.. Der kan jo sagtens gå 7-14 dage eller endnu længere før der kommer en synlig forskel.

Men furealgerne lever jo i et mutualistisk endosymbiotisk forhold med korallen, så det giver jo god mening at furealgerne i korallen er bedre beskyttet - eller forsynet om man vil - end de furealger/dinoflaggelater der lever frit i vandet. Det er måske også de vi ser når man i ny og næ for en voldsom opblomstring af dinoer på sandbunden - de reagerer bare nemmere og hurtigere på udsving. Man ser jo ikke en koral blive brun fra én dag til en anden.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af PederP »

De er også gode Ole.
Men meget er fra dengang hvor overbevisningen var at aminosyre fra furealge til koral var en "zero reaktion" (som RS kaldte det i hans artikel fra 2002), som kun kunne består af P og N fra korallen selv. Det er senere blevet modbevist.
Det er ret nye artikler der beskæftiger sig med det.

Har ikke kunne finde en nærmere beskrivelse af de specifikke membran pumper.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af ole kekkonen »

prøv læs den her
http://coralmagazine.coverleaf.com/coral/20101112#pg73" onclick="window.open(this.href);return false;
anders@ja cyano vokser ret hurtig under de optimale betingelser
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: "Gik gassen af SeaClear-ballonen"...? Bruger du det?

Indlæg af AndersGS »

ole kekkonen skrev: anders@ja cyano vokser ret hurtig under de optimale betingelser
Mente nu dinoflaggelater.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"