Letteste måde at få bundlag op på.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Letteste måde at få bundlag op på.

Indlæg af jallem »

For en 2 uger siden besluttede jeg mig for den store ommøblering i mit red sea max 250, da jeg synes det trængte til et nyt look mht aquascaping. Ville fjerne sandet med en hævert i forbindelse med vandskift. Problemet var bare at den kun sugede omkring 3 kg sand op, og resten var vand. Tror der er ca 10-12 kg sand i akvariet, så det kommer til at tage mange uger hvis den kun suger 3 kg sand op hver gang.

Spørgsmålet er så hvordan jeg lettest og på den mest skånsomme måde får suget sandet op under vandskift? Gud ved hvad der ikke ligger i sandet af snavs :D

Skal til at lave vandskift igen i aften, så ville være lækkert med et fif til at få det hele op :D
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Letteste måde at få bundlag op på.

Indlæg af trine... »

Det kræver lidt snilde og lidt teknik :-). En tykkere slange giver mere sug for skillingen og stopper ikke lige så let til. Med et veltilpasset knæk på slangen kan du styre hvor meget den suger når den ikke kun tager sand ind, og dermed reducere mængden af vand som ryger med.
Jeg måtte dog også fjerne mit over et par gange da der blev ved med at komme lidt rester ud fra de mest utilgængelige steder hvor slangen ikke lige kunne komme til pga stensætningen.
Claus Johansen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 5871 Frørup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Claus Johansen »

Tror ligeledes det er nemmest med tyk slange - vandet kan efter bundfældningstanken suges tilbage i akvariet.
Det har jeg anvendt med succes.
Med venlig hilsen

Claus Johansen
5871 Frørup
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jallem »

Er lige blevet færdig, men det var ikke meget mere jeg fik op. Men den slange jeg fandt var nu heller ikke meget tykkere :(

Claus : Synes bare ikke det lyder særlig sundt for systemet, at suge samme vand tilbage i DT efter det har været i kontakt med det ophvirvlede sand. Men hvis det holder stik kan jeg jo blive hurtigt færdig.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

jeg har før haft samme problem, jeg kørte mit igennem et spandfilter fra et kar til et andet og så tilbage i akvariet, bøvlet, men det virkede, uden at få alt for meget skrammel tilbage i akvariet, men det kræver jo man har sådan noget liggende, men mon ikke en pumpe og noget vat/svampe vil virke?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Fortsæt som du gør, stille og roligt. Så risikere du ikke og vende op og ned i systemet. Dit bundlag kan jo indeholde frygtelig meget skidt som du ikke ønsker i vand søjlen, så det er vigtig det vand du suger med op sammen med dit bundlag bliver kasseret.

Mvh Thue
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14

Indlæg af jallem »

Jeg tror også jeg vil fortsætte med at gøre det i forbindelse med vandskift. Bare frustrerende at man ikke kan komme i gang med det samme :(

Hvilke udsving af værdierne skal jeg holde øje med? No3 og po4?
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jallem skrev:Er lige blevet færdig, men det var ikke meget mere jeg fik op. Men den slange jeg fandt var nu heller ikke meget tykkere :(

Claus : Synes bare ikke det lyder særlig sundt for systemet, at suge samme vand tilbage i DT efter det har været i kontakt med det ophvirvlede sand. Men hvis det holder stik kan jeg jo blive hurtigt færdig.
vov det skulle jeg iverfald ikke nyde noget af :shock: men der er jo ikke 2 bundlag der er ens :beer:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"