Helicostoma angreb eller . . . ?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Helicostoma angreb eller . . . ?
Jeg har en stor Hydnophora hvor der er flere steder er begyndt at komme nogle pletter med brun belægning (rød cirkel). Dagen efter er der så et større stykke med hvidt skelet der hvor den brune plet var.
Kan det være Brown jelly infektion? (Jeg ved ikke hvordan sådan noget ser ud)
Andre bud?
Og kan man gøre noget (effektivt)? Eller er koraldoktor = heksedoktor og skal man bare krydse fingre for det går i sig selv? Synes nu pludselig jeg også kan ane lidt brunt på mange andre koraller, men kan også godt være det bare er paranoia
Kan det være Brown jelly infektion? (Jeg ved ikke hvordan sådan noget ser ud)
Andre bud?
Og kan man gøre noget (effektivt)? Eller er koraldoktor = heksedoktor og skal man bare krydse fingre for det går i sig selv? Synes nu pludselig jeg også kan ane lidt brunt på mange andre koraller, men kan også godt være det bare er paranoia
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Re: Helicostoma angreb eller . . . ?
Kan os være planaria
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej Poul,
Min personlige mening er at Hydnopora gør dette i ny og næ - de kan stå smukt og se sunde ud længe, og så smelte fra små sår på ingen tid.
Mit bedste råd er at få checket vandværdier, og fragge hvor det er muligt.
Mvh
Peder
Min personlige mening er at Hydnopora gør dette i ny og næ - de kan stå smukt og se sunde ud længe, og så smelte fra små sår på ingen tid.
Mit bedste råd er at få checket vandværdier, og fragge hvor det er muligt.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jeg har haft min Hydnophora exesa i mange mange år, og den har nu aldrig lukket ned på denne måde. Så enten er der gået noget i den ellers skal du nok finde problemet i din vandkvalitet eller tilsætninger hvis du gør i det ?
- toni
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2010
Mistet lige min hydnopora i sidst uge... den var godt 40 x 25 i størrelse og det gik stærkt. .. opdaget til min forskrækkelse at min køler mistænkeligt nok havde gået grassat her for nylig.. jeg havde KUN 20 grader i baljen
Jeg priser mig lykkelig for at det var kun den der røg!!
Håber du finder ud af det for mine værdier er ellers i orden hvis vi nu ser væk fra temperaturen....

Håber du finder ud af det for mine værdier er ellers i orden hvis vi nu ser væk fra temperaturen....
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;

Py ha det var da skidt med din køler, håber ikke der stryger flere koraller på sigt på denne konto :/toni skrev:Mistet lige min hydnopora i sidst uge... den var godt 40 x 25 i størrelse og det gik stærkt. .. opdaget til min forskrækkelse at min køler mistænkeligt nok havde gået grassat her for nylig.. jeg havde KUN 20 grader i baljen![]()
Men jo det kan være mange ting, så du må prøve at måle værdierne andet kan der jo næsten ikke gøres.
- toni
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2010
Det håber jeg ogsåJesper ØH skrev:Py ha det var da skidt med din køler, håber ikke der stryger flere koraller på sigt på denne konto :/toni skrev:Mistet lige min hydnopora i sidst uge... den var godt 40 x 25 i størrelse og det gik stærkt. .. opdaget til min forskrækkelse at min køler mistænkeligt nok havde gået grassat her for nylig.. jeg havde KUN 20 grader i baljen![]()

Håber også du finder ud af det Poul!
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Bornemann skrev også i sit koralværk at de er kendt for RTN/nedsmeltning/Brown jelly - uden man kender årsagen eller ved hvad der sker.
Jeg har desværre også oplevet det.
Tror den er færdig
Jeg har desværre også oplevet det.
Tror den er færdig
SPS : Stability provides succes
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tak for indsparkene alle sammen. Jeg har desværre ikke været ret meget hjemme de sidste dage. Her til morgen var der et par nye pletter på en side der er knapt så langt fra rude, så jeg kunne tage et par lidt bedre billeder.
Jeg er nu overbevist om det må være Brown jelly.
Alle de almindelige vandparametre er som de skal være. Dog ligger NO3 mellem 5-10, hvilket er lidt højere end jeg tilstræber men på den anden side, vel næppe problematisk. Det går rigtig stærkt. Jeg tror Niels har ret i den er færdig.
Ville der mon være nogen ide i at forsøge, at give en halv time i en H2O2 opløsning?
Jeg er nu overbevist om det må være Brown jelly.
Alle de almindelige vandparametre er som de skal være. Dog ligger NO3 mellem 5-10, hvilket er lidt højere end jeg tilstræber men på den anden side, vel næppe problematisk. Det går rigtig stærkt. Jeg tror Niels har ret i den er færdig.
Ville der mon være nogen ide i at forsøge, at give en halv time i en H2O2 opløsning?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det lyder som noget af en barsk omgang med ½ time i brintoverilte bad.
Er det bare et bud eller noget du har læst?
Hvad med at fragmentere den medens du kan? Og så lade resten gå til
Er det bare et bud eller noget du har læst?
Hvad med at fragmentere den medens du kan? Og så lade resten gå til
Som Carsten skriver så ville jeg nok også fragge den, da den jo er godt på vej til at dø :/ Angående din NO3 værdi, så er der jo delte meninger om hvad der er for meget : )
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det var et skud i tågen med brintoverilten. Har læst at mange har forsøgt med jod /lugol men uden verificeret succes. En række forskellige antibiotika skulle med sikkerhed virke men dem har jeg desværre ikke lige adgang til.
Kunne ikke finde et stort stykke uden angreb og jeg har ikke nogen fragtank og jeg gider ikke have fragtmenter i displayet som er mange måneder om at syne af noget. Da det jo ikke er en specielt sjælden koral er det nok nemmere bare at købe en ny.
Og lige en korrektion m.h.t. vandværdier
. Det viste sig, at de alligevel ikke var som ønsket. Det var de i tirsdags, men på kun 5 dage er Ca steget fra 420 til 435 og KH fra 8 til 11
. Da den mængde KH+ jeg tilfører på 5 dage, kun ville kunne hæve KH med 7,5 hvis der slet ikke var noget forbrug, må forbruget jo være omtrent halveret. Så de næste 2-3 dage må KH+ doseringspumpen suge osmosevand.
Kan den alt for høje KH værdi have haft nogen betydning i denne forbindelse?
@Jesper: Det er da rigtigt, at der er delte meninger om hvad der er det optimale NO3 niveau. Men mener du, at en NO3 på 6-8 kan have forårsaget dette problem? (den er så i øvrigt nede på et rent 5 igen)
Kunne ikke finde et stort stykke uden angreb og jeg har ikke nogen fragtank og jeg gider ikke have fragtmenter i displayet som er mange måneder om at syne af noget. Da det jo ikke er en specielt sjælden koral er det nok nemmere bare at købe en ny.
Og lige en korrektion m.h.t. vandværdier

@Jesper: Det er da rigtigt, at der er delte meninger om hvad der er det optimale NO3 niveau. Men mener du, at en NO3 på 6-8 kan have forårsaget dette problem? (den er så i øvrigt nede på et rent 5 igen)
Ja det vil jeg mene det kan.PoulD skrev:Det var et skud i tågen med brintoverilten. Har læst at mange har forsøgt med jod /lugol men uden verificeret succes. En række forskellige antibiotika skulle med sikkerhed virke men dem har jeg desværre ikke lige adgang til.
Og lige en korrektion m.h.t. vandværdier. Det viste sig, at de alligevel ikke var som ønsket. Det var de i tirsdags, men på kun 5 dage er Ca steget fra 420 til 435 og KH fra 8 til 11
. Da den mængde KH+ jeg tilfører på 5 dage, kun ville kunne hæve KH med 7,5 hvis der slet ikke var noget forbrug, må forbruget jo være omtrent halveret. Så de næste 2-3 dage må KH+ doseringspumpen suge osmosevand.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad for noget antibiotika er der nævnt?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Desværre kun nogle der ikke er tilladt at anvende på konsumdyr: Chloramphenicol, Metronidazol og DimetridazolCarsten skrev:Hvad for noget antibiotika er der nævnt?
Også lige meget nu

Min bekymring lige nu er mere, hvorfor h.... forbruget af KH i baljen er faldet så hurtigt og drastisk
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
hældte du det direkte i baljen?
eller sad de 50-100 søstrjerne på en sten korallen eventuelt var fastgjort til?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Den fik badet i en skål. Jeg blev godt nok også noget forbavset over at se så mange søstjerner vride sig i overfladen. Kan godt være jeg overdriver, jeg talte dem ikke, men der var dæleme mangehellfish skrev:hældte du det direkte i baljen?
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
uden at ville lege professor rundbrille, vil jeg ikke mene den "høje" kh er problemet.
jeg har selv ca 440 og kh 11,5 og har også hydnopora.
jeg har selv ca 440 og kh 11,5 og har også hydnopora.

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det tror jeg heller ikke.. Tror mere der bliver gisnet til om det måske kan være på grund af en hurtig stigning?
Jeg vil heller ikke mene din KH stigning kan gøre det når det er foregået over 5 dage, men mener stadig du skal holde øje med din NO3.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Hos mig var mine Hydnopora´er de første til at reagere ved selv relativt små svingninger i værdierne, ja selv ved moderate ændringer i strømforholdene...
Jeg oplevede ligeledes dette fra tid til anden, over en årrække hvor ALLE andre koraller stod fint.
Jeg fik dog et par af dem til at hele igen ved gentagen rengøring af det skadede areal, hvorimod andre måtte fragges for at begrænse tabene.
Jeg oplevede ligeledes dette fra tid til anden, over en årrække hvor ALLE andre koraller stod fint.
Jeg fik dog et par af dem til at hele igen ved gentagen rengøring af det skadede areal, hvorimod andre måtte fragges for at begrænse tabene.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har haft en meget skadet hydno som under et par uger i mit Akvarie med 5-8 no3 helede ganske fint 

Ja der er jo delte meninger om alt i denne hobby, det jo det der gør det extra spændendehellfish skrev:Jeg har haft en meget skadet hydno som under et par uger i mit Akvarie med 5-8 no3 helede ganske fint

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tak for de mange input.
@Johnny, Silas, Jesper: Min tanke var egentlig ikke om den forhøjede KH kunne have forårsaget problemet men mere den anden vej rundt, om det der har forårsaget problemet også har forårsaget den stigende KH. Det er det jeg er bekymret over. Da jeg så den første klat brunt for en uges tid siden forsøgte jeg at suge den op. jeg fik også det hele løst men fik det ikke op, det hele blev i stedet suget direkte ned i en 6095 (fjolset burde nok have slukket for cirkulationen).
Jeg har over de sidste dage stavet mig igennem bunker af materiale om Brown jelly. F.eks. disse:
http://www.jzar.org/jzar/article/download/21/12" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefkeeping.com/issues/2004-06/eb/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coralscience.org/main/articl ... 2/ciliates" onclick="window.open(this.href);return false;
Min personlige konklusion er, lidt om NielsK skriver, at Hydnophora nok er meget tilbøjelig til at få denne sygdom og at man stadig ikke ved hvad årsagen er.
Det er dog nok en bakteriel infektion af en eller anden slags og jeg er tilbøjelig til at give Jesper ret: Sådanne infektioner fremkommer givetvis lettere ved forhøjede total-NO3 og PO4 værdier (begge værdier ligger p.t., uden at være helt kriminelle, højere end jeg kunne ønske).
Hydnophoraen er røget ud. Jeg skal på forretningsrejse resten af ugen (op kl. 3:30 i morgen tidlig) og er også fuldt hængt op i weekenden, så den næste uge må jeg bare krydse fingre for jeg slipper med det.
@Johnny, Silas, Jesper: Min tanke var egentlig ikke om den forhøjede KH kunne have forårsaget problemet men mere den anden vej rundt, om det der har forårsaget problemet også har forårsaget den stigende KH. Det er det jeg er bekymret over. Da jeg så den første klat brunt for en uges tid siden forsøgte jeg at suge den op. jeg fik også det hele løst men fik det ikke op, det hele blev i stedet suget direkte ned i en 6095 (fjolset burde nok have slukket for cirkulationen).
Jeg har over de sidste dage stavet mig igennem bunker af materiale om Brown jelly. F.eks. disse:
http://www.jzar.org/jzar/article/download/21/12" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefkeeping.com/issues/2004-06/eb/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coralscience.org/main/articl ... 2/ciliates" onclick="window.open(this.href);return false;
Min personlige konklusion er, lidt om NielsK skriver, at Hydnophora nok er meget tilbøjelig til at få denne sygdom og at man stadig ikke ved hvad årsagen er.
Det er dog nok en bakteriel infektion af en eller anden slags og jeg er tilbøjelig til at give Jesper ret: Sådanne infektioner fremkommer givetvis lettere ved forhøjede total-NO3 og PO4 værdier (begge værdier ligger p.t., uden at være helt kriminelle, højere end jeg kunne ønske).
Hydnophoraen er røget ud. Jeg skal på forretningsrejse resten af ugen (op kl. 3:30 i morgen tidlig) og er også fuldt hængt op i weekenden, så den næste uge må jeg bare krydse fingre for jeg slipper med det.