"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

levende sten afgiver næring til alger?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Hej alle

Jeg døjer med alger i mit 275L akvarie, primært i form at et fluffy mos-lignende tæppe over alle stenene:
IMG_9902.JPG
IMG_9899.JPG
Er der nogle der kan komme med en ID af den? Jeg selv tænker at den ligger tættest på Lyngbya Majuscula udfra algetråden herinde.

Problemet har stået på længe nu hvor jeg måler 0 nitrat (salifert) og mellem 0.006 og lige under 0.03 i fosfat (målt med Hanna fosfor sæt og omregnet til fosfat).
Jeg havde på et tidspunkt flere alger i akvariet hvilket jeg sporede til at RO filteret ikke fungerede optimalt men efter jeg har skiftet filteret måler jeg nu 0 ppm i mit RO vand, så det kan ikke være fordi jeg tilføjer det selv med vandpåfyldninger. Siden er der kommer mange færre alger, og de er ikke lange og grønne mere, men istedet dette brune tæppe der jo heller ikke just er en fryd for øjet.
Min bio-load er ikke voldsom, kun 2 klovne, en gul kirurg, en mandarinfisk og 2 dannebrogsrejer og jeg fodrer dem hvad de kan spise 3-4 gang om ugen i flagefoder (ca hvad jeg lige kan fange mellem 2 fingre) og en gang imellem sætter jeg noget tang i til kirurgen (som rejerne også virker glade for) som jeg tager op efter nogle timer så det ikke afgiver for meget til vandet.
Jeg eksporterer næring med skummer (sat til tynd-te for at få mest muligt ud :) ) og ved at børste alger af stenene som jeg så suger ud af akvariet. På et tidspunkt havde jeg også nogle ROWAphos til at køre men uden nogen effekt så jeg tog det ud igen.

Jeg har 2 modificerede tunze nanostream pumper i med 6095 pumpehus, så der burde være masser af flow i vandet.
Min største mistanke er at mine sten i perioden jeg havde høj næring i vandet har suget det til sig og nu ligeså langsom afgiver det til vandet igen, hvis det fodrer de små alger der sidder på stenene. Lyder dette som en sandsynlig teori? Jeg købte mine sten i akvariebutikken og tænkte på det tidspunkt ikke på at det skulle være nødvendigt at rense dem, så de røg i som de var i sin tid. I så fald skal jeg vel til at finde en metode jeg kan rense stenene på igen, men jeg ved ikke om der er noget at gøre her eller om man skal ud og skaffe nogle nye levende sten eller døde sten som man så lod blive levende i akvariet? og hvad med alle beboerne i akvariet i mellemtiden, vil det være sikkert at lade dem blive?
Jeg har også en baggund der er lavet at PU skum beklædt med alfix, som virker til at have samme problem som stenene, dvs der lækkes næring til alger på overfladen. Denne ville noget være noget sværere at rense uden at enten lave et farligt rod i akvariet eller ødelægge den ved at tage den op :|

Mit bundlag er også blevet rimeligt beskidt så jeg overvejer måske om jeg skal skifte det? I så fald skal jeg bare bruge normalt sand eller skal jeg købe den 'levende' variant de sælger i butikken? Jeg tænker at der jo er rigeligt liv med pods og så videre i mine sten og at det sikkert hurtigt ville flytte ind i de rene sand hvis jeg fik det?

Håber der er nogen som har nogle bud på hvordan jeg kommer disse alger til livs, det bliver sikkert en sej kamp men jeg har langt fra givet op endnu :)
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Bokelund »

Hej.

Prøv at undersøg tråden om problem alger. Den alge du selv er inde på, trives i rent vand og problemet er hjøest sandsynligt ikke for meget næring. Måske nærmere for lidt. Hvad du gør? Puha... Der findes flere der har døjet med den (hvis det er den). De kommer forhåbentligt på banen. Der er vist forskelling metoder.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af trine... »

Alt efter hvor meget erfaring du har, ville jeg kunne finde på at anbefale dig at lave en HP behandling. (skriv evt til Pederrevnørd da han har døjet med samme alge og brugt HP)
Ellers er en anden mulighed er at lade stenene komme af med overskudsnæringen på den naturlige måde, altså at lade dem vande tilstrækkeligt ud til at der ikke længere er en høj koncentration af næring i dem.
Men da dit akv ikke er det største i verden burde du til at starte med,lave en ekstern manuel fjernelse af algerne, altså tag stenene op i en spand med saltvand og SKRUB dem med en stivhåret børste, skyl dem derefter i rent saltvand så størstedelen af "sporerne" ikke kommer ud i vandet i det system.
Dermed får du eksporteret alt den næring som algerne holder fikseret og du derfor ikke kan måle i vandet.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
15
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Jaku »

Hej -

Jeg har ikke lige din type alge men du kan prøve at filtrerer med
aktivt kul. Det er ret effektivt over kort tid.


Eheim har et filter magen til mit bare større: Eheim Liberty
2042 Det er virkelig effektivt - lad det køre med 2 x aktivt kul plader (Eheim ting)
- I nogle dage - så sker der ting og sager,

Brug anden metode hvis du har en sump - eller luk af for sumpen i 2-5 dage.
Så du kun renser i den store balje ......

Mekanisk rensning alene er ikke så godt - men det kan hjælpe til med at løsne skidt
- som et godt filter så kan ta´ (eller en god skummer)

Prøv dig lidt frem. Ta lidt ad gangen over nogle dage . Og se hvad der hjælper.

Har du en macro alge i baljen `? Caulerpa er god - den vokser hurtigt !

.... Rensning af glasset/ ruderne er godt på den måde at du skraber alger med et skarpt blad
(redskabet fås i akvariebutikker) og så skyller skidt ud i en spand eller hvad du nu har - så det
kommer ud af systemet.

Forskellige snegle Turbo og 2- 3 andre typer er også gode til at æde alger.,
Jeg havde engang en krabbe der åd rigtig mange alger....

God vind .....
Senest rettet af Jaku tirs 28. okt 2014 23:23, rettet i alt 1 gang.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Tak for svarene :)
Hmm ja ville jo helst undgå at anskaffe aktivt kul osv hvis det er muligt, men hvis ikke er jeg da også klar til at tage det skridt. Hvad er det præcist at aktivt kul fjerner i vandet, det er jeg ikke helt 100% sikker på.

Hydrogenperoxid ville jeg også helst slippe for at tilsætte direkte til vandsøjlen da det jo også må have nogle konsekvenser for bakterielivet i baljen, men at bade stenene i det kunne måske være en ide? Evt kunne jeg skrubbe dem grundigt, efterfulgt af et bad i hydrogenperoxid, efterfuldt af et skyl i rent saltvand også tilbage i baljen? Det skal siges at jeg har en del levende sten (over 40 kg... nu syntes jeg måske det er lidt for meget, men i starten følger man jo bare rådene man får i butikken :/ ) hvor en stor del af dem ligger i sumpen og derfor ikke har alger på sig. Evt kunne jeg bytte lidt rundt i stenene så nogle af dem fra sumpen der er helt rene kommer frem og nogle af de rensede kommer ned i sumpen så de kan få algerne helt væk.

Caluerpa har jeg også overvejet at have til at gro, men den hjælper vel kun hvis det er næringsstoffer der er problemet? Umiddelbart er der jo ikke meget at suge ud af min vandsøjle så ved ikke om det er vejen frem... uanset hvad tror jeg gerne jeg vil anskaffe mig nogen så de om ikke andet kan være hjem for pods osv.

Hvad med bundlaget? Ville det være en god ide at udskifte det med noget nyt? Der er en hel del skidt i det efterhånden så jeg tænker jeg også kunne eksportere en del der.

Min største bekymring er baggrunden. Den er lavet i PU skum så kunne godt forestille mig der kunne sidde en del næring gemt derinde som ligeså stille siver ud. Men jeg ved ikke om det lyder sandsynligt eller ej? Jeg ville jo helst ikke blive tvunget til at rive det hele ud, men eftersom at tage den ud af akvariet og rense den nok er rimeligt umuligt kan det måske være det er eneste mulighed?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af trine... »

Hvis det er de samme alger der er ved at skifte fra grøn til brun, KAN det også være et udtryk for at de er ved at være udpinte på næringsfronten. Men hvis de derimod stadig vokser trods deres brune farve, så er odds´ne for at der er næringsstoffer ophobet i stenene eller baggrunden, ret gode, jeg mener hvis det er de eneste steder algerne forekommer så er det vel en meget plausibel teori.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Ryom »

Jeg synes det ligner at det også sidder på ruden?
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Det er primært på stenene at algerne forekommer...før i tiden kom der hurtigt alle på ruden, men nu er der ikke meget vækst på dem mere.
Ved godt det på det ene billede ser ud som om der er en del alle på ruden, men det er mest fordi der hjørne er lidt svært tilgængeligt for mig og derfor blive lidt forsømt :-)
Der kommer en smule alger på ruden efter en uges tid, men det er vel meget normalt?
Men hvis det er næring inde i stenene, hvordan får jeg det så ud?
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
15
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Jaku »

Det er ikke så meget et spørgsmål om "næring i stenene" - det er en eller anden ubalance i dit vand i det hele taget,.

rettet : Det med værdier er forkert - aktivt kul fjerner ikke NO3.

Men det fjerner bakterier og chlor. Så skulle den være på plads. :y

Start forsigtigt forfra med 30 % vandskifte og så fremdeles.
Se hvad der sker over nogle dage.

Dine sten skal jo heller ikke laves om til dødt materiale.

Har du adgang til Osmose vand ?

Det er jo langt fra "sikkert" med hanevand -.--- :f3: :f3:
Senest rettet af Jaku ons 29. okt 2014 09:28, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af MoG »

Jaku: den må du lige forklare .. Du skriver at ALLE værdier går i nul ved brug af kul... Dvs. Du mener at KUL fjerner po4 og No3 m.m. Eller hvordan skal det forstås!?
Kullet optager da giftstoffer og klarer vandet op! Og ikke et middel mod alger i den forstand ..
Morten
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Benny »

At du har alger er sikkert ikke fordi du har for meget næring, så kan du jo selv drage konklusionen.
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af ole kekkonen »

alger for pokker alger :W
en alg fler alger(pluralis)
en mus fler muser???
at skiver du har alger er det samme som at skriver du har muser
det vil måske være mere korrekt at skrive du har alge?:)

hvad har du så i baljen der går på alger?,rejen hjælper heller ikke på det og er kendt for sine pudse tendenser :hehe:
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af trine... »

Man kan som før skrevet,sagtens have næring i ens system uden at man nødvendigvis kan måle sig frem til det, da det kan være låst inde i sten, bundlag, alger osv... det var såmænd derfor jeg anbefalede ekstern fjernelse af algerne.
Når du børster alger af i DT frigiver de flere sporer/gammetes som så igen bidrager til den onde cirkel... Hvor mange timers lys kører du?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af trine... »

Næringsfattigt vand kan som skrevet før i algetråden, give anledning til helt andre typer Cyano/dinoflageller som muligvis kræver tilsætning af N forbindelser for at tabe terræn til de mere ønskede typer alge.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Jeg kører med 7 timers lys, igen for at begrænse algevæksten. Der kan måske også være noget at vinde ved at sætte mere lys på?

Jeg bruger osmose vand (TDS 0) så som sådan burde det ikke være chlor og andre ting som skal fjernes fra vandet ved hjælp af aktivt kul... vandet er også klart nok så som jeg ser det er det ikke her problemet ligger. Eftersom jeg måler et klart 0 i nitrat og også forholdsvist lavt fosfat hælder jeg også mere til at forklaringen er som trine siger at der er næring bundet i sten og alger som derfor ikke kan måles i vandet. Jeg har også en mørk plet på mit sand i et hjørn som jeg mener kunne være cyano. Men hvad er løsningen her?
Fodre mere for at skaffe mere næring i vandet? Er der noget jeg kan tilsætte som primært er N og ikke P sådan at jeg ikke får alt for meget fosfat?
Evt afskaffe lidt levende sten så næringen ikke bliver filtreret helt så hurtigt?

At fjerne algerne manuelt (og måske dyppe i en hydrogenperoxid blanding bagefter for at fjerne det sidste) efterfulgt af et skyl i saltvand også tilbage i akvariet syntes jeg virker som den mest sandsynlige løsning der kunne virke. Jeg tror jeg er mere eller mindre opsat på at smide bundlaget i og evt erstatte det senere med et nyt bundlag. Der er dog 2 punkter som jeg stadig er i tvivl om hvad jeg kan gøre ved:

1 - Næring i stenene: Hvis der virkeligt ligger næring inde i mine sten som bliver afgivet ligeså stille er det vel kun et spørgsmål om tid før problemet kommer igen? Selvom jeg fjerne alle alger vil de vel blive genoplivet når stenene kommer tilbage i akvariet og der kommer næring fra stenene?
Kan man evt smide stenene i noget helt rent saltvand og lade dem ligge der med en masse cirkulation noget tid for at fremskynde processen?

2 - Baggrunden i PU skum: Denne kan jeg ikke tage op og rense og er derfor nødt til at gøre det i selve akvariet. Derfor kommer der selv nogle sporer ud i vandet selvom jeg prøver at suge det hele op. Men min bekymring går primært på om der også er lagret næring inde i baggrunden som også bliver frigivet. Da jeg ikke rigtigt har nogen mulighed for at "rense" denn baggrund er jeg bange for jeg i sidste ende måske bliver tvunget til at tage denne baggrund helt ud af tanken (dvs ødelægge den). Er der andre som har erfaring med oplagring af næring i en baggrund som måske kan komme med lidt erfaring her?

Edit: Jeg har forskellige snegle som burde tage algerne... der gør de også men de kan ikke følge med, og er også i tvivl om hvor meget de tager disse brune alger som jeg døjer med.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Benny »

Det er ikke kun Cyano/dinoflageller der kan opstå af næringsfattigt vand.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Carsten »

Jaku skrev:Det er ikke så meget et spørgsmål om "næring i stenene" - det er en eller anden ubalance i dit vand i det hele taget,.

rettet : Det med værdier er forkert - aktivt kul fjerner ikke NO3.

Men det fjerner bakterier og chlor. Så skulle den være på plads. :y

Start forsigtigt forfra med 30 % vandskifte og så fremdeles.
Se hvad der sker over nogle dage.

Dine sten skal jo heller ikke laves om til dødt materiale.

Har du adgang til Osmose vand ?

Det er jo langt fra "sikkert" med hanevand -.--- :f3: :f3:
Som MoG skriver, kommer du lige til at forklare dig nærmere.

Hvis det er almindeligt aktivt kul du skriver så er der noget vi andre eller dig der har misforstået.

Aktivt kul, fjerner hverken no3, no2, nh4 eller po4 fra vandet.
Tværtimod kan kullet tilføre fosfat hvis man er uheldig med kvaliteten.
Aktivt kul fjerner farve fra vandet (gulligt stik). Det fjerner også evt. medicin rester fra vandet.
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Emils Far »

Kan vi ikke lige se et fts altså et billed af hele tanken, tænker om der er døde steder.
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Jo har lige taget et billede af hele tanken så i bedre kan se:
IMG_9928.JPG
I skal ikke tage jer af min plastic "fængsel" som huser min Trachyphyllia... det skyldtes at den gule kirurg er lige kærlig nok ved den, så er blevet nødt til at skille de 2 af indtil jeg får solgt en af dem. Det er en mad-godkendt plastic kasse, så går ud fra den er ok til formålet.
Det kører jo desværre mest på de brune farver pt, men håber da jeg kan ændre lidt på det i fremtiden :)
Som sagt tidligere har jeg lige været på ferie, så algerne på ruder osv svarer nok ca til en måneds vækst, bare så der ikke er tvivl :)

Er der nogen som har en mening om lystiden? for meget / for lidt?
Jeg er ved at konstruere et LED armatur som meget gerne skulle være oppe at køre inden alt for længe, måske det kan hjælpe lidt på sagerne ved et bedre spektra.

Så vidt jeg kan læse om https://en.wikipedia.org/wiki/Lyngbya_majuscula er det en form for cyanobakterie? Men igen er heller ikke sikker på om det er denne alge jeg præcist har.

Som nævnt tidligere mistænkte jeg også at have cyanobakterier på sandet. Dette er blevet meget mere udtalt efter jeg har været på ferie, hvilket vel understøtter teorien om det kommer af at vandet er for rent (eftersom der ikke er blevet fodret helt ligeså meget i denne periode). Se selv på billedet:
IMG_9932.JPG
Kan det være der er en død zone i dette hjørne? syntes nu ellers godt nok at vandet bevæger sig en del med de 2 moddede pumper, men dette hjørne er måske det mest stille jeg har. De skal siges at min returpumpe rammer ned bagved den store stensætning, så er ret sikker på jeg ikke har en død zone heromme bagved.
Kan det simpelthen være jeg bare skal til at fodre lidt mere? Har generelt holdt igen da jeg ikke ville bidrage yderligere til algeproblemet, men kan være jeg har skudt mig selv i foden der?
Da jeg har P i vandet, men intet N, går jeg ud fra det er bedst om jeg forsøger at tilsætte N, men minimere tilsætning af P. Er der noget som er specielt godt til dette?
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Benny »

Du kan bruge sango nutri-complete eller andet.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af pederrevnørd »

Phej Mikkel,

Du har for lav No3 ifht din Po4, derfor har du slimalger, og muligvis også den "ukendte alge"

Få ændret din afskumning til ultratør.
Doser mere N, ingen Caulerpa etc - det vil ikke hjælpe dig.

I dit tilfælde havde jeg gjort som ovenstående, og ydermere optimeret vandbevægelsen.
Indkøbt 20 turbosnegle og 2 Tuxedo søpindsvin, samt totalt lights out i 3 dage.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Hej Peder

Det lyder sandsynligt ift mine målte værdier. Min skummer har jeg sat så den skummer meget lidt nu.
Hvordan doserer du N? Bruger du også tilsætninger som Benny også foreslår, eller er det nok bare at fodre mere med flagefoder og sætte noget mere tang ned til kirurgen?

Vandbevægelsen kan jeg måske optimere lidt ift den cyano i hjørnet på sandet, men meget af den brune alge bliver nu blæst godt igennem af powerheads.
Jeg er lidt tøvende ved at købe en masse turbosnegle og pindsvin, da der desværre går en del snegle til i akvariet og det eneste tuxedo jeg havde døde også forholdsvist hurtigt i baljen, og jeg er nervøs for om algerne mon er giftige for dem som spiser det?
Når du siger lights out, er det så bare sluk for lyset, eller pak det hele ind så der intet lys slipper ind?

Måske jeg skulle overveje denne fremgangsmåde:
1) manuelle fjerning af algerne på stenene med børste.
2) dyp stenene i hydrogenperoxid blanding for at komme det sidste til livs
3) skyl stenene for at få sporer osv af
edit) fjern alt skidt og spor af alger fra sandet
4) stenene tilbage i akvariet med total blackout i 3-4 dage

Kunne det måske være en fremgangsmåde?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af pederrevnørd »

Mikkel_Gram skrev:Hej Peder

Det lyder sandsynligt ift mine målte værdier. Min skummer har jeg sat så den skummer meget lidt nu.
Hvordan doserer du N? Bruger du også tilsætninger som Benny også foreslår, eller er det nok bare at fodre mere med flagefoder og sætte noget mere tang ned til kirurgen?

Vandbevægelsen kan jeg måske optimere lidt ift den cyano i hjørnet på sandet, men meget af den brune alge bliver nu blæst godt igennem af powerheads.
Jeg er lidt tøvende ved at købe en masse turbosnegle og pindsvin, da der desværre går en del snegle til i akvariet og det eneste tuxedo jeg havde døde også forholdsvist hurtigt i baljen, og jeg er nervøs for om algerne mon er giftige for dem som spiser det?
Når du siger lights out, er det så bare sluk for lyset, eller pak det hele ind så der intet lys slipper ind?

Måske jeg skulle overveje denne fremgangsmåde:
1) manuelle fjerning af algerne på stenene med børste.
2) dyp stenene i hydrogenperoxid blanding for at komme det sidste til livs
3) skyl stenene for at få sporer osv af
4) tilbage i akvariet med total blackout i 3-4 dage

Kunne det måske være en fremgangsmåde?

Hvis snegle dør, og søpindsvin dør, så har du enten været meget uheldig, alternativt har du dinoflagellater også!
Du kan også have været uheldig med en dårlig sending - og tungmetaller tror jeg ikke du har, dette grundet din reje.

Jeg ville ikke tilføre Sangokai nu, vi skal vide mere om hvad problemet er. Og har du for lav N, og for høj P, er Sangokai ikke det rigtige pt - først senere i processen.

Jeg ville personligt aldrig anbefale HP, undtaget til små fragsten etc.

Tag sten ud af baljen, og skrub dem grundigt med en børste.
Sug det værste cyano op fra bundlaget.
Erstat med frisk saltvand.
Kom stenene tilbage, og sluk lyset i 3 dage(det skal ikke pakkes ind)
Held og lykke :-)

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tors 30. okt 2014 23:24, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af pederrevnørd »

Lige en ekstra ting Mikkel

Få dobbeltchecket følgende værdier hos ven, eller din saltpusher

Saltholdighed
Ca
Kh
Mg
No3
Po4(med et ordentligt testsæt)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 18. jun 2013 14:26
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af Mikkel_Gram »

Tak for input peder :)

Ok jeg tager vand ud for at få det testet en ekstra gang hos dyrehandleren i løbet af de næste dage.

Hvis det matcher med mine egne målinger (håber jeg da, testsæt er salifert og hanna for fosfor) går jeg videre med min rensningsplan (dog uden HP, det kan vi kalde plan B :p ).

Er dog bekymret for om der er diatomer også, da sneglene ikke var fra samme sending. Havde også en hugo som gik til uden varsel... generelt har de algespisende dyr haft det hårdt i baljen. I så fald er der noget jeg skal gøre ekstra for at komme dem til livs også?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Mikkel,

Tror ikke du har dinoflagellater, det ligner det ikke, og dine Po4 målinger tyder heller ikke på det.

Så nogle af følgende kan være mulighederne:

Dine algeædere dør af sult, fordi de ikke spiser den algetype du har
Din tilvænning er forkert
Dine indkøb har været stresset inden du fik dem
Din salt kan være meget skæv, eller du har en form for forgiftning(tror jeg dog ikke på, pga din levende reje)

Så hold dig til planen.
Det skal nok lykkedes - men det tager nok 2-3 måneder, ikke blot een uge.

Hvor gammel er din balje i øvrigt ?

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tors 30. okt 2014 23:22, rettet i alt 2 gange.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af ole kekkonen »

Det Ligner dem her
http://de.m.wikipedia.org/wiki/Goldalgen" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en Bentisk Alge og Ikke phytoplankton,de kan vokse og reproducere Sig uden at have noget med vandet at Göre
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af nbd »

Er meget enig med Peder :y

Overvej evt. en søhare. Jeg har et par gange haft en søhare til at græsse alger ved opstart. Sådan en snegl er uhyre effektiv! Og ikke kræsen. Men den skal betragtes som symptombehandling - den fjerner ikke årsagen til algevækst.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af ole kekkonen »

Ööööh,En Söhare kan Ikke holde Til den omröring de fleste Körer med
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: levende sten afgiver næring til alger?

Indlæg af hellfish »

ole kekkonen skrev:Ööööh,En Söhare kan Ikke holde Til den omröring de fleste Körer med
Men alligevel hjælper de mange akvarister hver dag!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"