Hvilken slange til Magnetventil? Ingen passer!
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Hvilken slange til Magnetventil? Ingen passer!
Er i gang med at sætte min grotech hcr 200 kalkreaktor til.
Da jeg så skulle sætte slangen på Magnetventilen, så passede hverken 1/4 eller 3/8 !? Men! Den sorte slange som fulgte med (3/8 tror jeg det er) kalkreaktoren den passer lige på! Men den bruges jo andet sted...
Problemet er den udvendige diameter på slangen. Den kan fint sættes på, men kan ikke få den igennem hullet i den skrue som man spænder slangen fast med. Det kan lige lade sig gøre med den medfølgende sorte slange , da den den udvendige diameter er en anelse mindre end den 3/8 hvide slange fra Rentpostevand ..
Nogen der ved hvor man kan finde en slange i 3/8 hvor den udvendige diameter er lidt mindre end den som Rentpostevand sælger ??
Da jeg så skulle sætte slangen på Magnetventilen, så passede hverken 1/4 eller 3/8 !? Men! Den sorte slange som fulgte med (3/8 tror jeg det er) kalkreaktoren den passer lige på! Men den bruges jo andet sted...
Problemet er den udvendige diameter på slangen. Den kan fint sættes på, men kan ikke få den igennem hullet i den skrue som man spænder slangen fast med. Det kan lige lade sig gøre med den medfølgende sorte slange , da den den udvendige diameter er en anelse mindre end den 3/8 hvide slange fra Rentpostevand ..
Nogen der ved hvor man kan finde en slange i 3/8 hvor den udvendige diameter er lidt mindre end den som Rentpostevand sælger ??
Morten
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Østjylland
Re: Hvilken slange til Magnetventil? Ingen passer!
Hej Morten.
Kunne det være en 8mm. slange?
Den er næsten samme størrelse som 3/8 slange.
Blot en ide.
/Tony
Kunne det være en 8mm. slange?
Den er næsten samme størrelse som 3/8 slange.
Blot en ide.
/Tony
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025
Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider
Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014
Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider
Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014
Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Mener jeg havde samme problem - jeg sleb lidt af ydersiden af på plastslangen - så kunne jeg få det der metal stykke over og spænde den fast 
EDIT: Jeg har lige tænkt mig om - det jeg gjorde var jeg tog en hobby kniv og spidsede enden af slangen lidt - lidt ligesom når man spidser en pind eller blyant. Det virkede fint og holdt uden problemer
- og her snakker jeg om den hvide slange fra rent postevand.

EDIT: Jeg har lige tænkt mig om - det jeg gjorde var jeg tog en hobby kniv og spidsede enden af slangen lidt - lidt ligesom når man spidser en pind eller blyant. Det virkede fint og holdt uden problemer

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Tony!
Ja det kunne meget vel tænkes ..
Bingo: ok. Jeg må lige se om jeg må gøre det samme eller om jeg kan finde noget slange der passer.. Ellers som jeg er blevet foreslået, kunne jeg stjæle lidt af den slange jeg allerede har ..
Nu er min forvirring total ... Vi er enige om at slangen går fra studsen på manometeret til -->Magnetventil
CO2 indgangen på reaktoren og stikket fra Magnetventil er sat til ph controlleren..? Men hvorfor pokker er der forskel på størrelsen af slange tilslutningerne ?? På magnetventilen er det samme størrelse på begge sider (altså den omtalte 3/8 ca.) men på selve tilslutningen i bunden Af bobbeltælleren er det den lille (1/4)... ?? Skal man have fat i en adapter af en art??
Vedlægger lige billede så det måske er nemmere at forstå ..
Ja det kunne meget vel tænkes ..
Bingo: ok. Jeg må lige se om jeg må gøre det samme eller om jeg kan finde noget slange der passer.. Ellers som jeg er blevet foreslået, kunne jeg stjæle lidt af den slange jeg allerede har ..
Nu er min forvirring total ... Vi er enige om at slangen går fra studsen på manometeret til -->Magnetventil

Vedlægger lige billede så det måske er nemmere at forstå ..
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ved godt at den øverste er til indgang for vand ... Billedet er blot for at vise størrelsesforskellen!
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Kan det ikke skyldes at det manometer fra start af ikke er beregnet til co2
til akvarie brug??
Da jeg købte mit i sin tid, blev niplen skiftet til en som passede på slangen.
til akvarie brug??
Da jeg købte mit i sin tid, blev niplen skiftet til en som passede på slangen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Carsten :
Det er et dupla! Så det skulle være ganske udemærket ... Men jeg skifter det dog alligevel .
Men det er jo som sådan ikke manometeret der er problemet her. Det er tilslutningerne derimod!
På CO2 tilslutningen i bunden af bobbeltælleren er det til den lille 1/4 slange . Men begge ender på magnetventilen er det begge store! Altså ca. 3/8.. Så jeg må have fat i noget adapter-værk!
Det er et dupla! Så det skulle være ganske udemærket ... Men jeg skifter det dog alligevel .
Men det er jo som sådan ikke manometeret der er problemet her. Det er tilslutningerne derimod!
På CO2 tilslutningen i bunden af bobbeltælleren er det til den lille 1/4 slange . Men begge ender på magnetventilen er det begge store! Altså ca. 3/8.. Så jeg må have fat i noget adapter-værk!
Morten
- PeterSo
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Allerød
Bare sige jeg havde samme udfordring. Gå ind på http://www.rentpostevand.dk" onclick="window.open(this.href);return false; og bestil lidt af hvert af fittings og slangestykker. Pas på ikke at bruge for bløde slanger - de har det med at bukke/knække. Herudover skal du måske lige tygge lidt på slangeenden så den bliver blød. Ja du læste rigtigt 

Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
I stedet for at tygge løs - så bruger jeg en stormlighter! Super smart hvis en slange ikke lige passer på en studs på en reaktor eller andet...!
Men jeg må lige prøve at bestille lidt fra RPV...

Men jeg må lige prøve at bestille lidt fra RPV...
Morten
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Dypper altid slanger i kogende vand, så bliver de dejligt bløde.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.