"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej som overskriften siger oplever jeg dette.
Monti D med STN  (1).jpg
Mine 3 hellige har været lidt ustabile pga. en slidt doseringsmaskine, dette er ordnet.

Det er ikke gået hurtigt, stille og roligt over ca 14 dage.

Jeg tror IKKE jeg har snegle i den.....

Skal jeg bare lade den stå og se om den kommer sig, eller skal jeg skynde mig at klippe i den?

Hilsen
Charlie
Senest rettet af charlie saltvand fre 17. okt 2014 09:30, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af trine... »

Syns nu ikke det ser ud som om vævet stadig trækker sig, der er jo ikke noget hvidt skelet synligt, altså ikke nogen frisk skade... så hvis vævet ikke trækker sig mere, så lad den gro nyt væv udover skelettet. Hold evt skelettet rent med en tandbørste for at give vævet de bedste betingelser for at encrustere.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af Anette »

Er det skaden i spidsen til venstre du ttaler om, så tvivler jeg på det er STN. STN vil vise sig fra bunden af korallen... Dette ligner efter mine øjne mere snegle eller den er blevet brændt af noget andet...

Hvis det er denne skade du taler om har du så mulighed for at tage et bedre billede så vi kan se afgrænsningen mellem død vs. levende koral bedre?
Mvh Anette og Kristoffer
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af charlie saltvand »

Trine takker, og nej vævet trækker sig ikke mere, kan også godt være det har varet længere end de 14 dage jeg skrev først. tak for tippet med tandbørsten, jeg har et par acopora frags hvor den ene lavede det samme nummer for noget tid siden, den er kommet sig fint med nyt væv ud over det gamle. TAK :GO

Anette, der er ingen skade til venstre i toppen? det hvide der er spidserne af en anden koral bag ved.... Ved godt det er et dårligt billed. Prøver lige at tage et nyt om 5 min og smide op... Tak for dit indlæg :y

Skønt med et par morgen friske kvinder. lol

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af Kewin »

Ved ikke om det har nogen indflydelse, men jeg synes mere det ligner en Stylopora end end Montipora. Kan godt være det bare er svært at se på billedet.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af trine... »

Kewin skrev:Ved ikke om det har nogen indflydelse, men jeg synes mere det ligner en Stylopora end end Montipora. Kan godt være det bare er svært at se på billedet.
yup
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af charlie saltvand »

Her er et par helt friske fotos, HHHmmm det ligner sgu at det laaaangsomt kryber op af, der er friskt væv UNDER helt nederst også...?
Lilla monti. STN (1).jpg
Lilla monti. STN (2).jpg
Lilla monti. STN (2).jpg
Lilla monti. STN (2).jpg
Taget for 3 min siden i svagt morgen lys og med mobilos... Ønsker mig virkeligt et ordentligt kamera i julegave..

Ud over den koral har jeg denne udfordring.

Fik en fed frag af Lord Mike hvor han har sat 3 forskellige farver på den samme plug. Da jeg fik den stod den der nu er hvid flot, det lignede meget en confusia med grun/gul bund og rødlige polypper, den i midten blev langsomt fin grøn og den der er rød nu var nærmest farveløs, lidt brunlig.....Stille og roligt fik den røde farve, mens de to andre blev mere og mere blege.... Da stod den i toppen af baljen og fik meget lys. Nu har jeg flyttet den på bunden og kan se at den grønne ( den i midten) er v at komme igen. Tror desværre ikke confusiaen kommer igen... Øv.
3 forskellige fra Lorden. bleeching (2).jpg
3 forskellige fra Lorden. bleeching (1).jpg
Beklager den PIV RINGE kvalitet af fotos.

På forhånd tak.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af trine... »

Hmm. det er ihvertfald en stylopora... De kan godt have en tendens til at blive blege der hvor korallen skygger for sig selv, og ovenikøbet dø hen omkring selve foden... Det er også ofte set med koraller i naturen.
Mine lavede nogle gange det samme nummer når jeg fraggede dem, men det virkede som regel at finde et sted med lidt andre forhold i tanken...
Senest rettet af trine... fre 17. okt 2014 09:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af trine... »

Blegede koraller kan jo ,i nogle tilfælde, som bekendt fodres tilbage til livet hvis de stadig har levende væv.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af trine... »

fik vist lige skrevet pocillopora istedet????
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lilla monti D med STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af Thue »

Til det første spørgsmål så ligner det at den skygger for sig selv, men det er du nok den der bedst kan se, jeg ville ikke fragge den, men lade tiden vise om det stopper eller om det fortsætter, men det skal være meget galt før jeg ville overveje og klippe den. Den er stresste nok i forvejen, men sørg for og holde alger væk på det døde væv så det ikke vinder kampen over korallen.

Dine montier ser ikke for godt ud men der jo selvfølgelig altid snegle der kan drille men tror nu mere det er pga din kh har haft svingninger, hos mig må jeg ikke komme under 8 i kh for så mister mine montier farve og dør stille hen.

Mvh Thue
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af StarF »

klip! det ligner den stille og rolig dør, så jeg vil personligt klippe den, gerne oppe i det sunde væv.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af charlie saltvand »

tak for jeres bud. Har rette overskriften. den lilla er jo selvføllig en Stylipora.

Jeg har fået pb. på at det er fordi den skygger for sig selv, så tænker, som i også skriver at det er årsagen ;). MANGE TAK.

Mht. montierene, vil jeg lige se tiden an..... Takker ;)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af StarF »

jeg tror ikke det er fordi den skygger for sig selv, faktisk bør korallerne ikke dø, i de områder hvor der er skygge, med mindre der er problemer. Områder i skygge vil normlat bare ikke have lige så meget farve.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af charlie saltvand »

StarF

Jeg takker for dit råd, jeg ser den lige ekstra meget efter her i løbet af weekenden, hvis det er løbet længere op søndag aften så kommer tangen frem.

Når jeg fragger ( er ikke prøvet før, her) er det så ikke følgende framgangsmåde.

Lave en passende plug af coral glue ( har den 2 komponent) , tage koral op, klippe den, tørre klippet lidt, på med sekundlim ( jeg har gel liggende) og så sætte fraggen på pluggen ? Derefter give pluggen lidt sekund lim på bagsiden og i baljen med den ? Kom gerne med råd :-)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af StarF »

jo det lyder fint, bare husk at klippe oppe i det sunde væv. Jeg har før haft en stylopora der døde på samme måde som din er på vej til. Det er derfor jeg skriver at jeg syntes du burde klippe den :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lilla Stylipora STN..... Skal der klippes, eller?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak StarF.

Jeg vil holde nøje øje :-)

Go weekend.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"