Tillader mig at bruge lidt server plads her på forummet med at fremvise min lille vandpyt, samt fortælle lidt om mig om.
Har været i saltvands hobbyen siden engang midt 2007, dengang var jeg på SU, så fik fat i et 112 liters ferskvands akvarie med T8 rør for noget der ligner 500,- skar hul i armaturet og satte en BioStar Flotor på siden, en tunze 2500l powerhead samt et varmelegme, havde råd til 15 kg LS, og det var hvad jeg startede ud med.

Efter 1 måneder blev værdierne gode og pengene flere, så sammen med en god kammerat kørte vi i min mors Mazda 626 til det store København ind til Klovnefisken, (som dengang var ejet af Thomas Friis.)
Her blev det til nybegyndernes favorit team, 1 boble anemone og 2 Amphiprion ocellaris samt 1 eremitkrebs. Akvariet stod mere eller mindre med det setup i 6 måneder. Måske en af jer var med til et hygge saltvands møde hjemme hos min mor den ene gang jeg holdt det.

"Har desværre ikke billeder af akvariet mere."
Hvorefter jeg flyttede hjem til min far da jeg havde droppet skolen (HTX) og skulle arbejde i samme by som arbejds knægt i et gulvfirma, samtidig som flytningen overtog jeg et 160 liters samt et 200 liters fra min kammerat, planen var at det 160 liters skulle være et midlertidigt ned i værkstedet indtil mit nye værelse blev bygget over på værkstedet, akvariet blev sat op sammen med en farlig fin HQI som havde indbygget T8 rør, BioStar Flotor'en og alt det andet blev blev fragtet i min helt nye BMW 320i som var 2 år ældre end mig selv.

Som projekt "værelse" skred frem blev min far og tømmerne enig om at gulvet på værelset ville have svært ved at bære et 200 liters akvarie sammen med 10 fest glade piger, hvor de fik iden fra med pigerne aner jeg ikke,

Har billeder og video af det via linket. http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/fo ... ?ID=324715" onclick="window.open(this.href);return false;
Beslutningen stod fast, intet 200 liters på værelset, så det blev sat op i stedet for det mindre i juleferien 2007, det blev faktisk rigtig godt med levende sand som det nyeste til setuppet.
Har billeder og video af det via linket. http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/fo ... ?ID=672020" onclick="window.open(this.href);return false;
Værelset begyndt også og tage form på til juleferien, det var dengang samtidig med at RedSeaMax lanceret deres 130 liters til landet, mange lange samtaler gik med at forklare min far at sådan et akvarie kunne gulvet nu altså godt holde til, og god af hjerte som min far er over for hans første fødte fik jeg det i jule- og fødselsdagsgave,

Akvariet kom hjem og blev sat op, sten, fisk, og alle de andre ting kom i, der gik et par dag med at indstille overløbs kammen, og så fandt jeg hurtigt ud af at deres skummer larmede og sendte bobler ud i akvariet, så den blev skiftet til en Tunze 9002 samt en doseringsmaskine med A, B, C og en Hydor powerhead blev tilføjet, sådan var og er teknikken den dag i dag stadig.
Akvariet fungeret generelt rigtig godt, og fik mange timer til at gå med at nusse om det, det eneste jeg aldrig rigtig har gået op i er værdierne, vidste der var salt i og det var det, men sørget så til gengæld for ikke at proppe det med en masse svinende fisk og krævende koraller, ikke verdens mest spændende akvarie, men det passede fint til mig.

Midt i mit lille vand projekt var jeg flyttet til Bornholm i august 2008 for at aftjene min værnepligt, akvariet stod stadig på værelset hos min far, han sørget for at fodre og fylde vand i når det fordampet samt holde øje med det, hvilket han nød, vedligeholdelsen stod jeg selv for i weekenderne.
Fik aftjent værnepligten og blev konstabel i januar 2009, blev derovre som konstabel og med fokus ISAF udsendelse, fik mit eget 1 værelses på kasernen for 1600,- om måneden, der var 14,6 kvm med entre/mellemgang toilet samt bad, på værelset var der 1 seng, 1 skrivebord, i stol og 1 svæve reol, savnede dog stadig min lille vandpyt selvom jeg var hjemme de fleste weekender, så med over i en taske på Bornholmer færgen fra Køge havde jeg et brugt 54 liters akvarie, min gamle BioStar, HQI'en, Tunze powerhead'en og varmelegmet, nåede kun at få en lille smule sten samt skive anemoner i det, men hyggeligt var det bestemt på det lille værelse.

Har billeder og video via linket http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/fo ... ID=1372230" onclick="window.open(this.href);return false;
Ind over sommer ferien 2009 blev mine akvarie nedlagt og sendt hjem til min kammerat for pasning da jeg tog til Afghanistan på ISAF mission, der skete så det næst værst tænkelige på en patrulje dernede mit køretøj køre på en vejside bombe også kaldet en IED, til de af jer der har set "Min Krig, Jorden er giftig på DR3" så var det mig der kørte køretøjet, køretøjet som ellers var byggede med den nyeste teknologi inde for armering blev bogstaveligt sprættet op lige under mit sæde af IED'en og det sendte mit hjem til Danmark uden mine ben efter blot 13 dage dernede....
Under alt dette bliver min kammerat forgiftet af en af skive anemonerne og bliver allergisk over for saltvand, så han sælger desværre alt indholdet, alle stenene, fiskene, korallerne osv, men beholder RSM 130'eren.
Jeg gennemgår en masse operationer og går til genoptræning i 10 måneder på Riget hvor jeg også bor.
Springer frem til år 2012 for ikke tråden bliver alt for lang.
Flytter i et lejet hus med massere af plads ind over sen sommeren 2011, mit gamle RSM 130 bliver fundet frem og sat op, til at starte med er det samme teknik som det kørte med inden det blev taget ned, akvariet får den tid det skal have for at "modne" og nye fisk bliver indkøbt, i januar 2012 læser jeg en tråd omkring Alge Turf Scrubber og nøj en spændende del af hobbyen, lige frem at gro alger med vilje, og så slap man for at tømme skummer koppen da der ingen skummer var nødvendig, sikke mange plusser.

Jeg flytter i eget hus i sommeren 2013 og som det første da jeg er ude og set huset spotter jeg et hjørne i stuen hvor akvariet kan stå, helt perfekt, akvariet bliver opgraderet med MaxSpect 120 watt LED lampe samt en sump på 80 liter, har mange uheld i den periode med defekt overløb, vand i strøm stik, døde koraller osv, bliver lidt træt af hele hobbyen og er faktisk ved at opgive den helt!

En aften sidder min kammerat og jeg og snakker, snakken går over på drømme akvariet, mange liter, lækker sump, flotte koraller, et hus til at bygge det i, "hov et hus, jamen det har jeg jo", altså et hus hvor jeg selv bestemmer, jamen så skulle det da helt sikkert være et indbygnings akvarie i væggen, "men hvor", og så gik snakken.

Nu kommer vi til hvad denne tråd kommer til at handle om! Endelig!

150 cm langt, 90 cm dybt og 50 cm højde, 1/3 af kontoret, nøj det bliver fedt! Akvariet lige landet. Front og bag glas er med opti-white
Akvarie bordet er bygget af en kammerat og så er det blevet galvaniseret, gulvet er skæret op så bordet kan stå på betonen, planen er det skal dækkes til igen. Af teknik kommer der en Upflow Alge Scrubber anordning i sumpen med DSB, har reserveret en MaxSpect Gyro pumpe til når de kommer til landet, har opgraderet min LED lampe med nye linser, og en masse andet.
Overvejer at starte akvariet op på Triton sporestoffer og RO vand.
Håber ikke min tråd har været for kedelig indtil videre, syntes det er på tide jeg får præsenteret mig ordentligt på dette forum, og på opfordring fra flere andre også.