Sump - på den "naturlige" måde !?
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2012
Sump - på den "naturlige" måde !?
Jeg har gået og haft tanker omkring mit kommende setup, hvor jeg vil få mulighed for at have teknikrum i kælderen.
På den måde får jeg muligheden for at lave sumpen stor, i forhold til display delen, og jeg ønsker hermed, at kunne undgå diverse reaktorer med biopellets, rowa mm.
Vil dette være muligt med nedenstående tanker om kommende setup??
Se følgende planer og overvejelser:
L102 x H55 x D68 – Rumdeler akvarium på cirka 380 liter, med mulighed for rørføring til kælder. De lidt mærkelige mål, er fordi det skal stå et bestemt sted. 10-12mm weisglas på alle sider. Bliver indbygget, med lampekasse, som går helt til loftet.
Stor Sump i kælder med hele 5 rum i alt, i målene 160x40x40, og med en vanddybde på ca. 25 cm
Meningen er som sagt, at jeg vil undgå diverse reaktorer med medier, og kun kører med den store sump, for at skabe en så naturlig balance i akvariet som overhovedet muligt.
Der skal kun være 2 Atoll Søjler (stor bred + mindre cave) i display delen, som bliver dækket med koraller. Der vil blive kompenseret herfor med masser af LS i sumpen.
Se model af sump for indhold og rum:
Af teknik tænker jeg følgende:
BK mini 180 gen2 skummer
2x Tunze 6095 +
7092 controller
2x Tunze 6025 moddet
Zetlight ZT6600 LED til display – med nye, og lysløse blæsere
2x Maxspect Razor 10k kelvin Nano til sump
Jebao DC9000 retur
2x Jebao RW8 til ekstra cirkulation i sump
Tunze Osmolator sat til stor vand beholder
Sirius 500GPD Osmoseanlæg, monteret i lokalet i kælderen
Evt. en lille kalkreaktor
De 4 tunze cirkulationspumper skal monteres i display delen, 2stk på hver sin side af overløbskammeret. 6095+6025 på den ene side, og tilsvarende på den anden, blot forskudt.
Der skal monteres filterposer til nedløb / sikkerheds røret, som nemt kan afmonteres og rengøres.
Af levende ud over en masse koraller, regner jeg, som minimum, med at have:
1 par klovnfisk
1 palet kirurg
1 gul kirurg
1 Sejlfinne kirurg
En sandsøstjerne og en masse snegle
I er velkommen til at komme med ideer til sumpen ift. størrelse af rum, og om jeg skulle overveje andre ting i forhold til, at have sump på den "naturlige" måde
På den måde får jeg muligheden for at lave sumpen stor, i forhold til display delen, og jeg ønsker hermed, at kunne undgå diverse reaktorer med biopellets, rowa mm.
Vil dette være muligt med nedenstående tanker om kommende setup??
Se følgende planer og overvejelser:
L102 x H55 x D68 – Rumdeler akvarium på cirka 380 liter, med mulighed for rørføring til kælder. De lidt mærkelige mål, er fordi det skal stå et bestemt sted. 10-12mm weisglas på alle sider. Bliver indbygget, med lampekasse, som går helt til loftet.
Stor Sump i kælder med hele 5 rum i alt, i målene 160x40x40, og med en vanddybde på ca. 25 cm
Meningen er som sagt, at jeg vil undgå diverse reaktorer med medier, og kun kører med den store sump, for at skabe en så naturlig balance i akvariet som overhovedet muligt.
Der skal kun være 2 Atoll Søjler (stor bred + mindre cave) i display delen, som bliver dækket med koraller. Der vil blive kompenseret herfor med masser af LS i sumpen.
Se model af sump for indhold og rum:
Af teknik tænker jeg følgende:
BK mini 180 gen2 skummer
2x Tunze 6095 +
7092 controller
2x Tunze 6025 moddet
Zetlight ZT6600 LED til display – med nye, og lysløse blæsere
2x Maxspect Razor 10k kelvin Nano til sump
Jebao DC9000 retur
2x Jebao RW8 til ekstra cirkulation i sump
Tunze Osmolator sat til stor vand beholder
Sirius 500GPD Osmoseanlæg, monteret i lokalet i kælderen
Evt. en lille kalkreaktor
De 4 tunze cirkulationspumper skal monteres i display delen, 2stk på hver sin side af overløbskammeret. 6095+6025 på den ene side, og tilsvarende på den anden, blot forskudt.
Der skal monteres filterposer til nedløb / sikkerheds røret, som nemt kan afmonteres og rengøres.
Af levende ud over en masse koraller, regner jeg, som minimum, med at have:
1 par klovnfisk
1 palet kirurg
1 gul kirurg
1 Sejlfinne kirurg
En sandsøstjerne og en masse snegle
I er velkommen til at komme med ideer til sumpen ift. størrelse af rum, og om jeg skulle overveje andre ting i forhold til, at have sump på den "naturlige" måde
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Re: Sump - på den "naturlige" måde !?
Tror at du skal omtænke din cirkulationsrate i sumpen, da det burde være rigeligt med det flow som skabes af din returpumpe alene.. Evt bundmedie som sand/mud i refugium´et kan bedre kontrolleres ved lav gennemstrømningshastighed og vandets kontakttid med macroalgerne maksimeres dermed også.
Personligt har jeg dårlige erfaringer med at have en stak LS til at agere bio eller rislefilter mm i sumpen, da detritus og andet snavs vil akkumulere sig her... Blot min mening... Det virker jo for andre, jeg syns bare at det er lettere at have nem adgang til al rengøring/opsugning af skidt uden at skulle splitte hele sumpen ad.
Personligt har jeg dårlige erfaringer med at have en stak LS til at agere bio eller rislefilter mm i sumpen, da detritus og andet snavs vil akkumulere sig her... Blot min mening... Det virker jo for andre, jeg syns bare at det er lettere at have nem adgang til al rengøring/opsugning af skidt uden at skulle splitte hele sumpen ad.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Kan jeg godt følge, men den ekstra cirkulation er udelukkende tiltænkt rummet med LS for at undgå for meget slam.. Vil desuden have filterposer til at tage det værste
men kan godt være det ikke er nok..

- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Afhængig af hvor stort du laver rummet med sten, så skal målene selvfølgelig tilpasses til det, men nu tænker jeg lige højt. Vi siger at rummet er 50cm langt.
Lav en bund af det der lampegitter der er hævet 5cm over bunden af sumpen, og som fylder 40cm af længden, og placer de levende sten ovenpå. Så har du 10cm til at komme ned og suge under stenene med en slange når du skal skifte vand, og suger dermed det værste detrius op. Det var måske en løsning.
EDIT: Men det hjælper selvfølgelig ikke på det slam der samles på og i stenene. Men der kunne man måske finde en god placering af en Nano Stream pumpe i rummet til at blæse på stenene så skidtet samler sig i bunden..
Lav en bund af det der lampegitter der er hævet 5cm over bunden af sumpen, og som fylder 40cm af længden, og placer de levende sten ovenpå. Så har du 10cm til at komme ned og suge under stenene med en slange når du skal skifte vand, og suger dermed det værste detrius op. Det var måske en løsning.
EDIT: Men det hjælper selvfølgelig ikke på det slam der samles på og i stenene. Men der kunne man måske finde en god placering af en Nano Stream pumpe i rummet til at blæse på stenene så skidtet samler sig i bunden..
Senest rettet af Wiinberg søn 12. okt 2014 20:06, rettet i alt 1 gang.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis det var mig der skulle lave sådan en sump, ville jeg bytte om på rummet til alger og sten. Ikke nødvendigvis rent fysisk, men mere målene.
et rum på 40 liter, rummer ikke ret mange sten.
Cirkulation i sump eller ej, der kommer slam. Overvej om du kan finde en løsning, så det er muligt at komme til at suge slammet ud, uden at tømme stenene af.
Er selv i den situation, at i min sump ligger der ca 60-80 kilo sten, og det er et hel..... arbejde og svineri at tømme sumpen for sten. Samt at tømme den for vand.
et rum på 40 liter, rummer ikke ret mange sten.
Cirkulation i sump eller ej, der kommer slam. Overvej om du kan finde en løsning, så det er muligt at komme til at suge slammet ud, uden at tømme stenene af.
Er selv i den situation, at i min sump ligger der ca 60-80 kilo sten, og det er et hel..... arbejde og svineri at tømme sumpen for sten. Samt at tømme den for vand.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Personligt ville jeg nøjes med lidt mindre sten (da disse jo lidt er den "kedelige del" af sumpen)og måske overveje en Algae Turf Scrubber(ATS) som jo sagtens kan kombineres med dit refugium eller måske ovenikøbet nogle mangroveskud hvilke jo begge må siges at være et par bud på nogle naturlige løsninger. Men stenene er måske mest med henblik på det bakterielle aspekt?
- niels228
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
læg evt. stenene i en kurv eller to. så er de nemme at løfte op og gære plads til rengøring
Akvarier skal vejes i ton.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Jeps, LS er for at have den bakterielle filtrering.. Nogen som kender andre medier som alternativ til LS? Så Tropeland sælger noget som hedder biohome?
Tak for råd.. ender nok med at hæve LS eller lave lignende kurv.. Havde jeg ikke tænkt på
Tak for råd.. ender nok med at hæve LS eller lave lignende kurv.. Havde jeg ikke tænkt på

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ved ikke mere om det der bio home, end at det er noget sinted glas.
Om ikke andet, så er det lettere at pakke kompakt end levende sten.
Men om det så er smart at pakke det meget kompakt for at få så stor volumen som muligt ved jeg ikke er så smart, for det nedsætter jo også cirkulationen
Om ikke andet, så er det lettere at pakke kompakt end levende sten.
Men om det så er smart at pakke det meget kompakt for at få så stor volumen som muligt ved jeg ikke er så smart, for det nedsætter jo også cirkulationen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
mit akvarie har nu kørt lidt over et år under samme princip som du har planer om... Det eneste filter jeg har på mine 360liter i display akvariet er et filter, der er inspireret af ATS
Prøv at se i min tråd om akvariet, så kan du se hvordan jeg har sat det hele op. Det er ret simpelt!
Prøv at se i min tråd om akvariet, så kan du se hvordan jeg har sat det hele op. Det er ret simpelt!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Hvad vis man brugte det lampegitter og satte det på skrå, så kunne man da let komme til at suge det slam op.
Har lige lavet en lille tegning rummet til højre er der hvor skummer og nedløbs skal være og den blå streg er lampegittet.
Har lige lavet en lille tegning rummet til højre er der hvor skummer og nedløbs skal være og den blå streg er lampegittet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så skulle stenene ligge oven på lampegitteret?
Begrænser man så ikke mængden ganske betydeligt?
Begrænser man så ikke mængden ganske betydeligt?
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Et andet argument for lav vandgennemstrømning og lidt færre sten i sumpen, kunne ligeledes være at nogle jo lige netop ØNSKER at snavset samler sig i sumpen hvor de nemmere kan komme til at fjerne det ift i DT... Så sparer du også strømmen til de 2 powerheads i sumpen... Ellers er en eggcrate i bunden, horisontalt på fødder under stenene, som de andre skriver måske den bedste løsning.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
mit filter er bygget op med en kasse på ca 30x30cm der fyldt med levende sten på str med et æg per sten. Min retur pumpe føder stenene med vand fra akvariet, dertil har jeg et powerhead 500L/t i kassen som cirkulerer vandet i kassen. I enden har jeg boret en række huller så vandet flyder over stenene og igennem disse huller og ikke over kanten på kassen.
Kassen/filtret er placeret ovenpå levendesten i sumpen... Da jeg mener at levende sten kan man ikke få nok af
som lys har jeg 20stk 660nm (røde led) for at fremme algernes vækst...
Fodring prøver jeg at gøre så et par gange dagligt, så der er nærring til algerne...
Det er et rigtig effektivt filter, men kræver man har tålmodighed lidt a la DSB for filteret skal nå at justere sig ind efter man tilsætter fisk eller ændre på fodringen...
kunne være fedt med en mere der kører denne stil, dog kan jeg godt se du har en skummer på i din plan også, den vil jeg mene du ikke behøver. Men det er jo et frit land
Kassen/filtret er placeret ovenpå levendesten i sumpen... Da jeg mener at levende sten kan man ikke få nok af

som lys har jeg 20stk 660nm (røde led) for at fremme algernes vækst...
Fodring prøver jeg at gøre så et par gange dagligt, så der er nærring til algerne...
Det er et rigtig effektivt filter, men kræver man har tålmodighed lidt a la DSB for filteret skal nå at justere sig ind efter man tilsætter fisk eller ændre på fodringen...
kunne være fedt med en mere der kører denne stil, dog kan jeg godt se du har en skummer på i din plan også, den vil jeg mene du ikke behøver. Men det er jo et frit land

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Syns at du skulle tjekke nogle af Leng Sy´s videoer...