Justering af værdier?!?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2014
Justering af værdier?!?
Hej
Jeg er nybegynder inden for saltvand og inden jeg går i gang selv kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening. Sagen er den at jeg over en periode har haft dalende KH og efter test i går synes jeg nu den er så lav at jeg bør gøre noget. Vi starter med fakta:
DT på ca 800 liter og 150 liter sump
Startet op i uge 7/2014
No2 - 0
No3 - 5
Po4 - <0.03
KH - 6,1 !!!
PH - 7.7 !!!
Mg - 1500+840 (den krævede 2 sprøjter for at give udslag) !!!
Ca - 480
Salt - 1.025
Temp 25-26 gr. C
Skifter 40 liter hver 14. dag - bruger BT salt.
Alt målt med salifert (ved godt Po4 dermed er upræcis) i går aftes.
Af beboere er den en gul og blå kirug, en klovn, 2 kardinaler, en Hugo, 6 cromis og lidt snegle. Har desuden en lille tot xenia og lidt skiver. Altså ikke det helt store til alt det vand synes jeg. Alle fisk har det godt. Eneste minus er at jeg tror jeg har mistet en af mine 2 klovne og mine xenia er holdt op med at pumpe.
Dermed tilbage til sagen. Jeg kunne godt tænke mig at buffe KH for at gøre PH stabil hvis jeg har forstået det korrekt. Jeg har mulighed for at bruge KH buffer fra aqua medic. Skal jeg bare tilføre lidt af gangen over tid eller er der andet der skal gøres inden? Pulveret skal det "bare" puttes i fx sumpen eller skal det blandes op inden tilsætning som man fx gør med salt?
Har læst op på mit problem med høj Mg men kunne ikke finde en løsning til at sænke den. Falder den når der kommer flere koraller i altså når der opstår et forbrug?
Det var alt for nu. På forhånd tak for svar.
Mvh Kristian
Jeg er nybegynder inden for saltvand og inden jeg går i gang selv kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening. Sagen er den at jeg over en periode har haft dalende KH og efter test i går synes jeg nu den er så lav at jeg bør gøre noget. Vi starter med fakta:
DT på ca 800 liter og 150 liter sump
Startet op i uge 7/2014
No2 - 0
No3 - 5
Po4 - <0.03
KH - 6,1 !!!
PH - 7.7 !!!
Mg - 1500+840 (den krævede 2 sprøjter for at give udslag) !!!
Ca - 480
Salt - 1.025
Temp 25-26 gr. C
Skifter 40 liter hver 14. dag - bruger BT salt.
Alt målt med salifert (ved godt Po4 dermed er upræcis) i går aftes.
Af beboere er den en gul og blå kirug, en klovn, 2 kardinaler, en Hugo, 6 cromis og lidt snegle. Har desuden en lille tot xenia og lidt skiver. Altså ikke det helt store til alt det vand synes jeg. Alle fisk har det godt. Eneste minus er at jeg tror jeg har mistet en af mine 2 klovne og mine xenia er holdt op med at pumpe.
Dermed tilbage til sagen. Jeg kunne godt tænke mig at buffe KH for at gøre PH stabil hvis jeg har forstået det korrekt. Jeg har mulighed for at bruge KH buffer fra aqua medic. Skal jeg bare tilføre lidt af gangen over tid eller er der andet der skal gøres inden? Pulveret skal det "bare" puttes i fx sumpen eller skal det blandes op inden tilsætning som man fx gør med salt?
Har læst op på mit problem med høj Mg men kunne ikke finde en løsning til at sænke den. Falder den når der kommer flere koraller i altså når der opstår et forbrug?
Det var alt for nu. På forhånd tak for svar.
Mvh Kristian
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Re: Justering af værdier?!?
Lige nøjagtigt det problem som jeg omtalte den anden dag med alt for høj MG. i det saltmærke , skift til anden saltmærke med mere stabile værdier, så skal det nok komme ned igen over tid.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Du kan fint justere KH langsomt op.
Der må stå noget på det produkt du har mht. dosering.
Mg er så meget for høj at du enten har målt forkert eller også skal du gøre noget aktivt for at sænke den. Den falder ikke automatisk fra så højt et niveau.
Er det dit salt som har så høj Mg? Prøv lige at mål Mg i dit saltvand inden du putter det i akvariet.
Din salinitet kan også være for høj, hvilket også kan give høj Mg.
Dobbelt tjek gerne den også
Der må stå noget på det produkt du har mht. dosering.
Mg er så meget for høj at du enten har målt forkert eller også skal du gøre noget aktivt for at sænke den. Den falder ikke automatisk fra så højt et niveau.

Er det dit salt som har så høj Mg? Prøv lige at mål Mg i dit saltvand inden du putter det i akvariet.
Din salinitet kan også være for høj, hvilket også kan give høj Mg.
Dobbelt tjek gerne den også

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Der er et eller andet skævt med de målinger .. Er jeg sikker på.
En Mg på 2340? Sammenholdt med en salt på 1.025 lyder det lidt mystisk.. Trods at du bruger BT salt som bekendt har et højt indhold af mg.
Over hvor lang tid er din kh faldet ? Har du koraller i?
Til at hæve den kan du bruge natrium hydrogenkarbonat , som du blander op i osmosevand.
En Mg på 2340? Sammenholdt med en salt på 1.025 lyder det lidt mystisk.. Trods at du bruger BT salt som bekendt har et højt indhold af mg.
Over hvor lang tid er din kh faldet ? Har du koraller i?
Til at hæve den kan du bruge natrium hydrogenkarbonat , som du blander op i osmosevand.
Morten
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Hvis jeg stille og roligt går i gang med at buffe op, skal pulveret jeg har så bare drysses i fx returkammeret eller opløses inden?
Mic4700 så godt din tråd og tanken har strejfet mig. Har et andet mærke også som jeg gå over til så.
KasperT jeg dobbeltjekket lige min salinitet i DT og Mg på nyblandet vand
MoG det har været støt faldende over ca 1-1,5 mdr måske 2. Har ingen koraller udover de allerede nævnte da jeg ikke har travlt i opstarten.
Mic4700 så godt din tråd og tanken har strejfet mig. Har et andet mærke også som jeg gå over til så.
KasperT jeg dobbeltjekket lige min salinitet i DT og Mg på nyblandet vand
MoG det har været støt faldende over ca 1-1,5 mdr måske 2. Har ingen koraller udover de allerede nævnte da jeg ikke har travlt i opstarten.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det er bedst hvis du lige blander det med RO vand. Ca 80g pr liter.
Men du kan godt dosere små mængder pulver
Men du kan godt dosere små mængder pulver

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Tak Kasper 

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Kender ikke lige det pulver der. Men vil skyde på du skal bruge ca. 30-40g for at komme op på 8 dKH.
Så du skal selvfølgelig tjekke produktbeskrivelsen inden.
Så jeg ville nok blande det op i RO vand, med mindre du vil tilsætte nogle få gram af gangen over en periode.
Så du skal selvfølgelig tjekke produktbeskrivelsen inden.
Så jeg ville nok blande det op i RO vand, med mindre du vil tilsætte nogle få gram af gangen over en periode.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hvad sagde mg og kh på nyblandet vand ved en salinitet på 1.026?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Fandt en slat i mine dunke der var stor nok til at teste. Mg var på 1500+210 altså stadig for meget. Saliniteten vil jeg sætte til 1.026 hvis min hukommelse tjener mig ret. Kunne ikke må det da jeg bruger en flydemåler. KH ikke målt.
Kom dog til at tænke på at jeg har buffet saliniteten op til det nuværende. Har hele tiden brugt BT salt. Hvis det nu som udgangspunkt indeholder for meget Mg kan det så have ophobet sig da der ikke er noget forbrug?
Skal nok lige måle på nyblandet vand næste gang. Og må hellere få kontrolleret min salinitet af en uvildig også. To be continued...
Kom dog til at tænke på at jeg har buffet saliniteten op til det nuværende. Har hele tiden brugt BT salt. Hvis det nu som udgangspunkt indeholder for meget Mg kan det så have ophobet sig da der ikke er noget forbrug?
Skal nok lige måle på nyblandet vand næste gang. Og må hellere få kontrolleret min salinitet af en uvildig også. To be continued...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Må = måle
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hvis du kun har den ene flydemåler, så kunne den nemt være kalibreret forkert.
Min erfaring er at salinitet meget nemt kan snyde, selv om man synes man har købt godt måleudstyr. Har været der
Men det er ikke så godt hvis der ved 1.026 i salinitet er 1710ppm Mg.
Der er næsten kun en vej og det er at skifte vand. Og så skal så helst være med en salt type som har så lidt Mg som muligt.
Du skal gerne under 1400ppm.
Hvis din salinitet er for høj, så hjælper det selvfølgelig også meget at sænke den vha. vandskift eller ved at skifte et par linter vand ud med ferskvand hver dag indtil den ligger rigtigt
Min erfaring er at salinitet meget nemt kan snyde, selv om man synes man har købt godt måleudstyr. Har været der

Men det er ikke så godt hvis der ved 1.026 i salinitet er 1710ppm Mg.
Der er næsten kun en vej og det er at skifte vand. Og så skal så helst være med en salt type som har så lidt Mg som muligt.
Du skal gerne under 1400ppm.
Hvis din salinitet er for høj, så hjælper det selvfølgelig også meget at sænke den vha. vandskift eller ved at skifte et par linter vand ud med ferskvand hver dag indtil den ligger rigtigt

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
Hejsa..
efter lige at have læst tråden igennem, så kan du jo altid buffe,dine værdier lidt af gangen og så måle hvad det giver, køre selv ed reaktor og skal jeg buffe op så ved jeg,at 800ml kh får min til at stige ned 1 ppm.
men en anden snak er om hvilken salt mærke man bruger det er en jo en kæmpe videnskab nogen er til det en og nogen til noget andet og de har alle forskellige indhold og her er det bare rigtig vigtig at finde den salt der passer til dit system og bruger du ikke noget MG så skal du jo finde en salt der indholder omkring de 1500.
kan se at fra den 10 hvor du skriver at du måler 1500+840 og dagen efter måler du 1500+240 så er jeg temlig sikker på at enten måler du forkert ellers har du et kæmpe forbrug. Men tror mere på du måler forkert.
bruger selv den,omtalt salt og har brugt det gennem et år og har brugt ca.200 kg gennem det år og har ikke oplevet en mg så høj som din. Men det er bare min holdning.
efter lige at have læst tråden igennem, så kan du jo altid buffe,dine værdier lidt af gangen og så måle hvad det giver, køre selv ed reaktor og skal jeg buffe op så ved jeg,at 800ml kh får min til at stige ned 1 ppm.
men en anden snak er om hvilken salt mærke man bruger det er en jo en kæmpe videnskab nogen er til det en og nogen til noget andet og de har alle forskellige indhold og her er det bare rigtig vigtig at finde den salt der passer til dit system og bruger du ikke noget MG så skal du jo finde en salt der indholder omkring de 1500.
kan se at fra den 10 hvor du skriver at du måler 1500+840 og dagen efter måler du 1500+240 så er jeg temlig sikker på at enten måler du forkert ellers har du et kæmpe forbrug. Men tror mere på du måler forkert.
bruger selv den,omtalt salt og har brugt det gennem et år og har brugt ca.200 kg gennem det år og har ikke oplevet en mg så høj som din. Men det er bare min holdning.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2900 Hellerup
Jeg bruger også Blue Treasure og har lige målt min MG til ca 1800 med Salifert og min CA til 480. Så mon ikke, at BT salt har meget MG i eller også er Salifert testsættet upræcist. Nu er der to målinger, på forskellige akvarier med samme salt, der viser samme værdi. Så det kunne måske være en ide, at skifte salt. Hvad bruger i andre?
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Bruger selv BT, og måler ca. 1600-1650 på nyblandet vand. Så der ER meget Mg i det salt.Casper T. skrev:Jeg bruger også Blue Treasure og har lige målt min MG til ca 1800 med Salifert og min CA til 480. Så mon ikke, at BT salt har meget MG i eller også er Salifert testsættet upræcist. Nu er der to målinger, på forskellige akvarier med samme salt, der viser samme værdi. Så det kunne måske være en ide, at skifte salt. Hvad bruger i andre?
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Jeg har skifted til Red sea coral pro. har kørt med det i 6mdr. nu og har aldrig haft så flotte sps før stor polypudfoldelse og klart skarpere farver.Casper T. skrev:Jeg bruger også Blue Treasure og har lige målt min MG til ca 1800 med Salifert og min CA til 480. Så mon ikke, at BT salt har meget MG i eller også er Salifert testsættet upræcist. Nu er der to målinger, på forskellige akvarier med samme salt, der viser samme værdi. Så det kunne måske være en ide, at skifte salt. Hvad bruger i andre?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Minedykker - blot for at præcisere vil jeg slet ikke udelukke at jeg måler forkert men de tal jeg nævner den 10. er målinger fra mit akvarie hvorimod 1500+210 er målt på nyblandet vand der ikke har været i akvariet 
Jeg må hellere lave noget mere vand og følge op på alt det her

Jeg må hellere lave noget mere vand og følge op på alt det her

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det første jeg ville tjekke er salinitet.
Kunne godt have en mistanke om at dine salinitets målinger er forkerte.
Så kan det godt være at Mg stadig er til den høje side, men ikke så høj
Hvor mange gram salt bruger du pr. liter?
Kunne godt have en mistanke om at dine salinitets målinger er forkerte.
Så kan det godt være at Mg stadig er til den høje side, men ikke så høj

Hvor mange gram salt bruger du pr. liter?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
For lige at følge op kommer der lidt flere data.
Jeg har ikke skiftet vand endnu men 2x20 liter RO vand står klar til at blive blandet. Jeg var dog hos den lokale saltvandspusher i dag med en vandprøve. Han målte saliniteten til 1.031 (jeg så selv efter) hvor min måler siger 1.025!
Vandprøven var dog ikke 25 gr men havde lagt i bagagerummet hele dag og var derfor kun lunken. Desuden var hans refratometer ikke blevet kalibreret siden han tog det i brug for omkring et år siden anslår jeg.
Min spørgsmål er derfor som følger:
1. Lad os antage at min vandprøve har være omkring 18-19 gr. Hvor meget betyder det i forhold til resultatet på 1.031?
2. Er et refraktometer kalibreret ab fabrik og hvor længe "holder" kalibreringen?
3. Skal jeg begynde at sænke mit saltindhold lidt eller afvente indtil jeg kan få en "varm" vandprøve testet?
Jeg skal nok følge op igen når jeg blander salt mht Mg.
Mvh Kristian
Jeg har ikke skiftet vand endnu men 2x20 liter RO vand står klar til at blive blandet. Jeg var dog hos den lokale saltvandspusher i dag med en vandprøve. Han målte saliniteten til 1.031 (jeg så selv efter) hvor min måler siger 1.025!
Vandprøven var dog ikke 25 gr men havde lagt i bagagerummet hele dag og var derfor kun lunken. Desuden var hans refratometer ikke blevet kalibreret siden han tog det i brug for omkring et år siden anslår jeg.
1. Lad os antage at min vandprøve har være omkring 18-19 gr. Hvor meget betyder det i forhold til resultatet på 1.031?
2. Er et refraktometer kalibreret ab fabrik og hvor længe "holder" kalibreringen?
3. Skal jeg begynde at sænke mit saltindhold lidt eller afvente indtil jeg kan få en "varm" vandprøve testet?
Mvh Kristian
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
vil starte lidt bagfra, med spørgsmålKTR skrev:For lige at følge op kommer der lidt flere data.
Mvh Kristian
3. du skal ikke gøre noget før du ved hvad er rigtig eller forkert
2. En kalibreringen holder til det for et lille stød Optimalt tester man den står på 0 med destileret vand og så måler man saltvandet. hvad måler du selv salten med ??
1. tror ikke temp. spiller en kæmpe stor indvirkning som denne ( personlig mening )
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Jeg måler med et salimeter. Ikke super præcist men troede det dog var rimeligt præcist. Jeg har fået lov til at tage det med til pusheren og måle hans vand. Så kan vi checke med hans refratometer. Kan også kontrollere med RO vand.
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Jeg kan ikke forstå, hvordan i kommer frem til at der skulle være så meget MG i BT salt, jeg har lige lavet en måling på 120 liter og en salinitet på 1028 det har stået i 10 dage med pumpe,Wiinberg skrev:Bruger selv BT, og måler ca. 1600-1650 på nyblandet vand. Så der ER meget Mg i det salt.Casper T. skrev:Jeg bruger også Blue Treasure og har lige målt min MG til ca 1800 med Salifert og min CA til 480. Så mon ikke, at BT salt har meget MG i eller også er Salifert testsættet upræcist. Nu er der to målinger, på forskellige akvarier med samme salt, der viser samme værdi. Så det kunne måske være en ide, at skifte salt. Hvad bruger i andre?
og der måler jeg 1440 MG
Hilsen
Benny
Benny
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Østjylland
Benny bruger du BT sps salt eller BT reef salt?Benny skrev:Jeg kan ikke forstå, hvordan i kommer frem til at der skulle være så meget MG i BT salt, jeg har lige lavet en måling på 120 liter og en salinitet på 1028 det har stået i 10 dage med pumpe,Wiinberg skrev:Bruger selv BT, og måler ca. 1600-1650 på nyblandet vand. Så der ER meget Mg i det salt.Casper T. skrev:Jeg bruger også Blue Treasure og har lige målt min MG til ca 1800 med Salifert og min CA til 480. Så mon ikke, at BT salt har meget MG i eller også er Salifert testsættet upræcist. Nu er der to målinger, på forskellige akvarier med samme salt, der viser samme værdi. Så det kunne måske være en ide, at skifte salt. Hvad bruger i andre?
og der måler jeg 1440 MG
/Tony
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025
Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider
Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014
Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider
Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014
Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
@Trådstarter: Om vandet er 19 grader eller 25 grader C svarer vel rundt regnet til omkring 0,0005 i SG. Som minedykker siger, er det uden relevant betydning i denne sammenhæng.
Din høje Mg måling og alt andet taget i betragtning ville jeg gætte på din forhandlers måling er korrekt.
Din høje Mg måling og alt andet taget i betragtning ville jeg gætte på din forhandlers måling er korrekt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
PoulID - tak for svar. Jeg får ham lige til at kigge på noget RO eller destilleret vand for at se om kalibreringen holder. Gør den den sænker jeg langsoooomt mit saltindhold (hvad er langsomt hvis jeg har 850-900 liter vand?). Mon ikke Mg falder så også.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Nå - har været ved pusheren igen i dag og vi målte 0 med hans refratometer målt på RO vand. Altså passer den. Havde en ny vandprøve med og den sagde stadig 1.031! Mit salimeter måler på samme prøve 1.025! Altså måler den 0.006 forkert hvilket er en del.
Vi målte for sjov skyld på hans saltvand og fik samme afvigelse mellem refratometer og salimeter (aqua medic).
Så jeg begynder stille og rolig at fortynde.
Vender tilbage når det bliver nødvendigt at blande saltvand igen. God aften derude
Vi målte for sjov skyld på hans saltvand og fik samme afvigelse mellem refratometer og salimeter (aqua medic).
Så jeg begynder stille og rolig at fortynde.
Vender tilbage når det bliver nødvendigt at blande saltvand igen. God aften derude

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Mit Aqua Medic hydrometer måler også meget forkert.
Det kan godt være en udfordring at få en korrekt måling af salinitet, selv om det lyder så trivielt.
Mit refraktometer passer heller ikke helt hvis det bare kalibreres med RO-vand.
Købte 1.026 kalibreringsvæske for at være sikker og nu passer refraktormeter og min GHL probe overens
Det kan godt være en udfordring at få en korrekt måling af salinitet, selv om det lyder så trivielt.
Mit refraktometer passer heller ikke helt hvis det bare kalibreres med RO-vand.
Købte 1.026 kalibreringsvæske for at være sikker og nu passer refraktormeter og min GHL probe overens

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvor købte du det væske?