Bord til akvarie
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Bord til akvarie
Jeg skal til at bikse et bord sammen til mit akvarie. Det bliver svejset sammen af 40x40x2mm kvadratisk stål. Bordet bliver 1200x550x700mm samt bliver beklædt med 16mm MDF.
Det bliver som dette, bare med stilleben/skruefødder (billedet er lånt fra nettet):
Mit spørgsmål er så, om det er realistisk at jeg undværer et ben på midten (foran og bagpå). Akvariet der skal stå på bordet måler 1200x400x450 og kan indeholde ca. 216L vand.
Det bliver som dette, bare med stilleben/skruefødder (billedet er lånt fra nettet):
Mit spørgsmål er så, om det er realistisk at jeg undværer et ben på midten (foran og bagpå). Akvariet der skal stå på bordet måler 1200x400x450 og kan indeholde ca. 216L vand.
- niels228
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
Re: Bord til akvarie
porsa borde til akvarier laves med både 4 og seks ben i den størrelse. http://www.porsa.dk/products/akvariebor ... d4ben250l/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er aluminium så mon ikke det går?
Det er aluminium så mon ikke det går?
Akvarier skal vejes i ton.
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Det var jo det jeg tænkte, ved ikke lige hvad tykkelse porsa's aluminium er, men jeg har med vilje valgt 2mm stål frem for 1mm stål for at få den ekstra styrke 

- TNielsen
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6500 Vojens
- Geografisk sted: Vojens
Jeg har fået lavet et bord i stål med dimensionerne 160x58,2cm og smeden sagde til mig at han godt mente man kun klare sig med bare 6 ben, jeg valgte så lidt anderledes fordi det passede bedre til min ide
Red Sea Reefer 170
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92&t=88372
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92&t=88372
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Jeg havde uden tvivl fået svejset en skråstiver på på bagsiden, så får du et tusind gange mere stift bord, som ikke ''svejer'', hvis det får et stød ell. 

- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Så tror jeg at der kommer en skråstiver på også - giver det mest hvis den er sat diagonalt eller er det okay at sætte den lodret midt på "bagsiden" ?
Hvis 160cm kan nøjes med 3 ben foran, så burde det satme også gå med 2 ben foran på 120cm, akvariet er jo heller ikke ret stort, samt der går nogle på tværs af toppen, som på billedet.
Hvis 160cm kan nøjes med 3 ben foran, så burde det satme også gå med 2 ben foran på 120cm, akvariet er jo heller ikke ret stort, samt der går nogle på tværs af toppen, som på billedet.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Jeg har før haft et der var 100 langt uden afstivere.. Så 1 lodret bag på så du godt kørende
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jeg ville sætte den diagonalt, da det er det som stopper de bevægelser der kan komme.
Læser jeg rigtigt, når jeg forstår det sådan at akvariet faktisk skal stå midt på bordet? Så al vægten kommer til at hvile væk fra benene? I så fald, så ville jeg sætte et ben i midten også, så du ikke har 2-300kg vand stående på to profilrør
Normalt er det de lodrette ben der skal tage al vægten.
Læser jeg rigtigt, når jeg forstår det sådan at akvariet faktisk skal stå midt på bordet? Så al vægten kommer til at hvile væk fra benene? I så fald, så ville jeg sætte et ben i midten også, så du ikke har 2-300kg vand stående på to profilrør

Normalt er det de lodrette ben der skal tage al vægten.
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Akvariet kommer til at stå fra fronten og ind, fordi hulboringerne er lavet på bagglasset i overløbet desværre. Så det er lavet sådan, at rørføringen går ned gennem bordpladen og videre ned i sumpen. Jeg var ikke meget for at skulle have min rørføring bag skabet, hvor jeg ikke kunne holde øje med den 
Jeg har siddet og kigget på nettet, kan se der er en del stålborde der er lavet som jeg tænker, jeg satser på det holder, det burde det dælme

Jeg har siddet og kigget på nettet, kan se der er en del stålborde der er lavet som jeg tænker, jeg satser på det holder, det burde det dælme

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Altså, hvis hullerne er lavet i bagvæggen, kan du så ikke lime en glasplade i, og så lave tre nye huller i bunden, så du får en ''normal'' rørføring? 

- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Det er jo en stor dimension firkantrør, det skal nok holde 

289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Jeg fortsætter med rørføringen som den er, vil ikke hen og begynde at lukke hullerne - Jeg har dårlige nerver når det kommer til vand på gulvetNicklossi skrev:Altså, hvis hullerne er lavet i bagvæggen, kan du så ikke lime en glasplade i, og så lave tre nye huller i bunden, så du får en ''normal'' rørføring?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
En plade glas og en silikone fuge, det vil jeg gerne garantere er tætSteffenhn skrev:Jeg fortsætter med rørføringen som den er, vil ikke hen og begynde at lukke hullerne - Jeg har dårlige nerver når det kommer til vand på gulvetNicklossi skrev:Altså, hvis hullerne er lavet i bagvæggen, kan du så ikke lime en glasplade i, og så lave tre nye huller i bunden, så du får en ''normal'' rørføring?

- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Bordets konstruktion er fin som den er vist. Det er korrekt at en skråstiver vil gøre bordet stivere sideværts, men det er slet ikke nødvendigt i de dimensioner. Jeg ville dog lade bordet have samme topmål som akvariets bund, og lade rørene løbe bag bordet. Skabet kan jo sagtens laves, så rørføringen stadig kan ses.
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Hej Kim. Topmål og bundmål bliver ens, men det nuværende akvarie kommer ikke til at gå helt ud til bagkanten (-15cm). Jeg har derfor valgt at lave toprammen i 60x40x3 som er sat sammen som en ramme på højkant og derudover kommer der støttende stykker sat ind fra bordbenene til rammen hvor akvariet kommer til at gå til. Bordet burde være konstrueret så det bliver overkill, men "better safe than sorry" i dette tilfældeKimJ skrev:Bordets konstruktion er fin som den er vist. Det er korrekt at en skråstiver vil gøre bordet stivere sideværts, men det er slet ikke nødvendigt i de dimensioner. Jeg ville dog lade bordet have samme topmål som akvariets bund, og lade rørene løbe bag bordet. Skabet kan jo sagtens laves, så rørføringen stadig kan ses.

Jeg skal nok smide et par billeder når jeg får svejset det sidste sammen, så er det nok nemmere at se hvad jeg mener

- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Vil mene det er mere end oki kan se der er svejset små trekanter på i hjørnerne bagpå og på siden
Hvis et alustel kan śå kan det der også
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
Ja, det burde være langt stærkere - men det er nu altid rart at høre folks tankerdyne skrev:Vil mene det er mere end oki kan se der er svejset små trekanter på i hjørnerne bagpå og på siden