Nu er det nu. vandværdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2012

Nu er det nu. vandværdier

Indlæg af SørenBL »

Nu har mit akvarium kørt i 4 måneder. Der er kun 2 snegle og 2 eremitkrebs i og nu tænkte jeg på at købe nogle koraller samt nogle flere fisk. er godt klar over der kun skal lidt.

Men mit spørgsmål er til mine vandværdier. Ved ikke om det er mig som ikke kan finde ud af at måle me salifert testsæt. Gør 100% som der står men nogle af mine værdier kan jeg ikke få til at stemme. Ved calcium og magnesium skal jeg bruge mere end den 1ml. du skal bruge, før det skifter farve.

Dvs. mine vandværdier er.

Calcium : 500
Magnesium : 1500
No2 : 0,1
No3 : 0,2
ph : 8,2
kh/alk : 7,0 - 2,50
Ammonia : 0,25
Phosphat : 0,050

er det okay værdier for at begynde med lidt ekstra til akvariet ?.

Mvh. Søren
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Nu er det nu. vandværdier

Indlæg af Wiinberg »

Salifert duer ikke til Po4, så der skal du have fat i Rowa/Gilbers eller Hanna.

Hvilket salt bruger du? Jeg bruger BT SPS, og jeg måler Mg på 1600. Så du kan sagtens have målt rigtigt.
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af SørenBL »

ahh glemte at skrive ved Po4 bruger jeg Gilbers. Bruger red sea sps

vil du mene der godt kan komme nogle koraller i ? eller bør jeg gøre noget inden ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Når du måler Ca og Mg er det ikke usædvanligt at man tømmer sprøjten helt.
Men så skal du bare fylde den igen og forsætte med at måle til farveskiftet. De to værdier du så får (for mg 1500 + den yderligere måling) lægges sammen og så har du et resultat.

Mener også det står på en af indlægssedlerne.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af SørenBL »

okay, så er det ikke mig som er helt gal på den.

så tror jeg der skal købes lidt koraller i morgen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

SørenBL skrev:Nu har mit akvarium kørt i 4 måneder. Der er kun 2 snegle og 2 eremitkrebs i og nu tænkte jeg på at købe nogle koraller samt nogle flere fisk. er godt klar over der kun skal lidt.

Men mit spørgsmål er til mine vandværdier. Ved ikke om det er mig som ikke kan finde ud af at måle me salifert testsæt. Gør 100% som der står men nogle af mine værdier kan jeg ikke få til at stemme. Ved calcium og magnesium skal jeg bruge mere end den 1ml. du skal bruge, før det skifter farve.

Dvs. mine vandværdier er.

Calcium : 500
Magnesium : 1500
No2 : 0,1
No3 : 0,2
ph : 8,2
kh/alk : 7,0 - 2,50
Ammonia : 0,25
Phosphat : 0,050

er det okay værdier for at begynde med lidt ekstra til akvariet ?.

Mvh. Søren
Hvad siger din salinitet?
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg ville nok prøve at hæve Kh lidt.
Når du får koraller i og derved får et forbrug, så vil din Ca også falde.
Men pas nu på med at komme for meget i på en gang.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Ved ikke om jeg misforstået et eller andet men som jeg forstår, at du ingen fisk har nu? Men lige efter skriver du så, at du overvejer at købe lidt flere fisk. Det lyder da implicit som om du allerede har fisk?
Either way, jeg ville ikke komme fisk i med 0,25 ppt i ammonium. Vil ikke udelukke fisk kan klare det, men det vil ikke være sundt for dem, og det vil sandsynligvis også give dig en længere periode med problemer du ikke ønsker dig. Jeg ville for den sags skyld heller ikke komme koraller i
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

PoulD skrev:Ved ikke om jeg misforstået et eller andet men som jeg forstår, at du ingen fisk har nu? Men lige efter skriver du så, at du overvejer at købe lidt flere fisk. Det lyder da implicit som om du allerede har fisk?
Either way, jeg ville ikke komme fisk i med 0,25 ppt i ammonium. Vil ikke udelukke fisk kan klare det, men det vil ikke være sundt for dem, og det vil sandsynligvis også give dig en længere periode med problemer du ikke ønsker dig. Jeg ville for den sags skyld heller ikke komme koraller i
Nåh ja, jeg havde lige overset den ammonium. Den bør jo ikke være der.
Men jeg har nu aldrig selv målt for det, heller ikke under opstart. Så jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis der er Ammonium i.

Erik

Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Husk også at man ikke behøver være så "forhippet" på at ramme nogle knippelNøjagtige værdier.
Der er mange ting som mm ikke kan måle,

Rent biologisk tager det bare lang tid, at få akvariet til at spille 200%
Det kan man ikke måle sig frem til

Det er selvfølgelig kanon med gode værdier, men disse kan KUN holdes HELT stabile med kontinuerlig (flere gange dagligt ) tilsætning af sporestoffer og Ca, Kh osv, i form af Balling eller kalkreaktor

Hvis vi nu snakker knippel stabile værdier :(
)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

PoulD skrev:Ved ikke om jeg misforstået et eller andet men som jeg forstår, at du ingen fisk har nu? Men lige efter skriver du så, at du overvejer at købe lidt flere fisk.
Har set folk tælle div dyr med som fisk, måske det er dette der menes?!

Har også kun som nybegynder målt alle disse forskellige værdier, idag måler jeg stort set slet ikke, jeg ser mere på livet i bajlen og juster derefter.

Jeg ville købe lidt starter koraller og smide i, mit nuværende Nano er startet op på døde sten med tre store polypsten i efter en uge som podning, kører sindsygt godt idag, fodrer fiskene (10 klovne) som små svin og har kun en lille skummer på, kan sku dårlig holde nærigen oppe
SørenBL
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11

Indlæg af SørenBL »

tak for de mange hurtige svar.

beklager jeg er kommet til at skrive der skulle flere fisk i. Pt er der ingen, kun de 2 snegle og 2 eremitkrebs.

har lige målt igen for ammonia og den er på 0,1 af hvad jeg lige kan se.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Vigtigst af alt.
Stabile værdier. Hvis man vil holde top farver og specielle koraller

Og selvfølgelig skal man holde øje med at værdierne ikke stikker af. Helt klart.

Men med en helt ny balje, kan man ik gøre ret meget alligevel, ud over at vente. Og observere.

Set med bagklogskabens briller , efter 7-8 år med salt i stuen.

Og der findes altså ingen mirakelkur, som man kan finde på flaske eller i en dåse.
Biologien tager tid. Bakterieflora skal bygges op i bundlag, sten, og på/i hele systemet.

Oftere og oftere syntes jeg at folk spørger om man kan hælde en masse i vandet for at hjælpe på forskellige problemstillinger. Det kan man godt, men generelt er det ikke ret meget det hjælper.

Det der giver bedst effekt, er TID . Tid til at bakteriefloraen blomstrer og tager mere og mere over.
På den måde nedbrydes mere og mere "af sig selv" og tingene stabiliserer sig

Vi får adgang til bedre og billigere udstyr som hjælper os
Men balteriemæssigt, kan vi ikke fremskynde det ret meget.
(Heller ikke med bakterier på små flasker)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"