Sidder lige og roder med min nye kalkreaktor..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Sidder lige og roder med min nye kalkreaktor..

Indlæg af MoG »

Har næsten lige hentet min nye Grotech HCR 200 kalkreaktor. Solgte min deltec og hoppede alligevel på sådan en her... :wink: Og nu tænkte jeg at jeg lige ville sætte mig og kigge lidt på alle sagerne jeg har samlet mig.. Reaktor, CO2, ph-controller, probe, fødepumpe, Magnetventil, arm medie og koralgrus fra klovnen.. Det er næsten komplet! Mangler kun et garnfilter, lidt slanger og fittings fra Rentpostevand.dk.. Så er vi kørende ! :sneaky2:

Det slog mig så lige, at den Magnetventil jeg købte fra ny sidste år, intet stik har på sig? Ledningen er klippet og der er sat små kobberrør på "trådene".. Se billede. Købte den som værende helt ny af en tidligere forhandler herinde ..? Er der overhovedet nogen der sælger det sådan, altså uden stik. ? Eller er jeg blevet snøret ?
Har et stik liggende jeg ville smide på, hvilket ikke er noget problem.. Men var mere nysgerrig om det sælges som saml-selv overhovedet! :biggrin: den ser dog ud som helt ny...
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Senest rettet af MoG lør 9. aug 2014 09:19, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Sidder lige og roder med min nye kalkreaktor..

Indlæg af kodyl »

Det var da en rigtig fin kalkreaktor du har fået dig der...

Nu er en magnet ventil jo ikke rigtig noget man plejer at installere i et normalt hus. Og det er ikke unormalt at der ikke er stik på ting rettet mod erhvervs installationer og ting til virksomheder... så det skal du nok ikke tænke så meget over.

Du kan ikke bruge det stik du har, da du ikke kan skille det og samle det igen uden at ødelægge det. Du skal ha fat i sådan et her: http://www.harald-nyborg.dk/p4428/stikp ... -jord-graa" onclick="window.open(this.href);return false; ellers har nærmest alle butikker sådan et stik... den lokale kvickly, superbrugs eller hvad du nu har nærmest, har det nok også... Du kan også købe det uden jord hvis der ikke er jord i det stik det skal ned i. Og så er det nok sådan et her du skal ha: http://www.harald-nyborg.dk/p6625/stikprop-flad-hvid" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej kodyl!

Jo tak.. Ja den er Rigtig fin! :biggrin:

Okay.. Så lader jeg være med at tænke mere over det med stikket ! :wink:

Jamen jeg har af-isoleret det grå stik..? Så ledningerne kan vel samles med muffer , eller ? Og så bare en masse tape om, så det er 100% tæt..
Morten
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Indlæg af R.Munk »

Hvis du vil gå den vej, så brug krympeflex om hver enkelt ledning og til sidst et stykke om det hele.
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

MoG skrev:Hej kodyl!

Jo tak.. Ja den er Rigtig fin! :biggrin:

Okay.. Så lader jeg være med at tænke mere over det med stikket ! :wink:

Jamen jeg har af-isoleret det grå stik..? Så ledningerne kan vel samles med muffer , eller ? Og så bare en masse tape om, så det er 100% tæt..
Ja sådan kan man vel godt gøre det.... men det ville ikke være noget jeg ville rode med bare for at spare 20 kroner mod at få det lavet lovligt og forsvarligt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Nej du har ret.. Køber bare sådan et som du linker til..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad skal du bruge et garnfilter til??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Har fået fået ideen fra Tom (gnizten), Erik (cs) og flere andre kører med det.. For at undgå at den skal stoppe til.. Koster jo stortset ingen penge og de er givet godt ud - kontra de problemer man kan få med at den klokker til..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kører den med almindelig luftslange??

Min bruger en 6/9 mm slange, så der skal mere end almindeligt meget slam til før end den stopper til.
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

Super fin kalkreaktor du har fået dig der, jeg sider lige og kikker på strømforbruget er det korrekt at den bruger 65W.? tænker det er meget for en kalkreaktor.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Munthe skrev:Super fin kalkreaktor du har fået dig der, jeg sider lige og kikker på strømforbruget er det korrekt at den bruger 65W.? tænker det er meget for en kalkreaktor.
Jeg mener at den bruger 10 watt. Hvor tit skal sådan en kalkreaktor genopfyldes med medie ? Jeg har læst at den skal fyldes op når 1/3 er brugt ?
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Det er en Eheim 1260 pumpe, som bruger 65 watt.
Men tænker da man med tiden kan erstatte denne pumpe med evt en DC pumpe?? :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Carsten: ved faktisk ikke lige om jeg skal bruge 1/4 eller 3/8 slange på udløbet hvor garnfiltret skal sidde. Skal også have bestilt en vertex nåleventil til at styre flowet. Det skulle eftersigende ikke være nemt at styre med den alm. Hane.

Munthe: ja den er super fin! Og den er i hvertfald stor nok! Det passer desværre med de 65w.. :wink:

Kasper: ja jeg ved det faktisk ikke .. Er ny inden for området med kalkreaktor! Men synes nu også at have hørt, at når der er brugt 1/3 så skal den fyldes op.

Mark: tja om den kan skiftes ved jeg ikke ... Dog er det ikke de 65w der vælter budgettet! :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Kører den med almindelig luftslange??

Min bruger en 6/9 mm slange, så der skal mere end almindeligt meget slam til før end den stopper til.
@ Carsten
Det er ikke slangen som klokker til, det er udgangshanen.
Man drosler jo udløbet ned med hanen og så samles der let småpartikler inde i den.
Filteret placeres mellem reaktoren og udgangshanen.
Skiftede mit filter i går. Du gør dig ikke begreb om hvor meget "slam" der samles i det. Jeg bruger sedimentfilter i stedet for garnfilter.

@ KasperJ
Min skal efterfyldes når der er brugt ml 25 -40% af mediet.
Det afhænger af hvor længe den har kørt og hvor hårdt man kører på mediet. Jo hårdere du kører den, jo tiere skal den efterfyldes for at kunne holde værdierne.
Kører man hårdt på, dannes der mere "mel" og det stopper mellemrummene i mediet. Det betyder at ydelsen falder.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Skal du ikke have koraller i dit akvarie først inden du kobler din kalkreaktor:T :T :T

Ej det er gas, men tænkte bare om du kunne risikere, at du ikke kunne tæmme den store reaktor nok, det er jo noget af en krabat som kan levere en masse.

Men fed det er den sku
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

En kalkreaktor kan ikke blive for stor - men den kan rent fysisk fylde for meget.
Man regulerer selv hvor meget den skal yde, så størrelsen har i princippet ikke så stor en rolle.
Du kan få den til kun at give det, som dit bundlag afgiver i forvejen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:

@ Carsten
Man drosler jo udløbet ned med hanen og så samles der let småpartikler inde i den.
Er det så fordi I bruger de Gardena haner som følger med??
Der skal jo ingen ting til før de stopper til.
Men de små haner som rent-postevand også sælger, har jo ikke de der snogninger inden i hanen.
De stopper vel ikke så hurtigt til
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev:

@ Carsten
Er det så fordi I bruger de Gardena haner som følger med??
Der skal jo ingen ting til før de stopper til.
Men de små haner som rent-postevand også sælger, har jo ikke de der snogninger inden i hanen.
De stopper vel ikke så hurtigt til
Gardena hanerne duer ikke. De klokker for ingenting.
Hanerne fra RP er bedre men kan være svære at indstille helt nøjagtigt.
Alle steder hvor man indsnævrer et gennemløb giver mulighed for, at der kan aflejres småpartikler og "slam" og det klokker.
Nåleventilerne fra Vertex kan også klokke (har selv prøvet det).
Det ekstra filter er en billig måde at løse det problem. Det koster 180,00 for beholder og indsats + det man skal give for lidt slange og fittings.
Min nåleventil klokker ikke mere efter jeg monterede det filter.

Erik

Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Thue skrev:Skal du ikke have koraller i dit akvarie først inden du kobler din kalkreaktor på :T :T :T

Ej det er gas, men tænkte bare om du kunne risikere, at du ikke kunne tæmme den store reaktor nok, det er jo noget af en krabat som kan levere en masse.

Men fed det er den sku
Hahah Thue! Havde overset dit indlæg! Spas-mager hva'!? :biggrin: jo det bugner ikke på nuværende tidspunkt af koraller ! Men men... Det kommer! :biggrin: Vil bare gerne have sat det hele op og til så det er klar!
Men jo.. Det virker måske lidt overkill med den reaktor på nuværende tidpunkt .. Men der plads i skabet , så hvorfor ikke gå all-in når man nu alligevel skulle ha' muldvarpen op.. :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"