Hej.
Jeg har tænkt lidt på om jeg med god fordel kunne sætte et rislefilter med bio bolde op i sumpen.
Grunden til jeg vil have det på er mine fisk, de er store og skal derfor have en del foder, som små fisk, de giver jo en masse affaldsstoffer.
Jeg har søgt en del på emnet men det meste der dukker op er jo bare at det er et gammelt rensesystem.
Det skal så kobles på indløbet til sumpen, min skummer sidder på et T stykke på indløbs slangen til sumpen så den bliver fødet direkte, det resterende vand løber så bare lige ned i sumpen, Så kunne man vel sætte rislefilteret der, så hvad der ikke kommer igennem skummeren løber igennem rislefilteret.
Jeg har et rislefilter fra en gammel aquamedic skummer den måler ca 20x20x40.
Rislefilter
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Re: Rislefilter
Rislefilteret virker fint i sig selv, men det er jo i sagens natur, udelukkende aerob filtrering det kan. Det betyder, at filtreringsprocessen kun omfatter NH4 og NO2, hvilket resulterer i en ophobning af NO3, hvis man ikke tager skridt til at få fjernet dette.
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6870 Ølgod
- Saltvand siden?: 2013
Ja jeg har da et nitrat filter jeg kunne montere hvis jeg begynder at kunne måle det.
Men efter at søgt en del på rislefilter kommer jeg da i tvivl om det er sådan et jeg har liggende.
Min er bare et 4-kantet rør på 20x20x40høj som så kan fyldes med bio bolde og et kraftig grov filter for oven så vand strålen bliver fordelt lidt bedre, og fjerner div skidt så det ikke fylder boldene, men stiller jeg den i sumpen bliver de nederste 20 cm dækket af vand fra sumpen, det ved jeg da ikke lige hvor godt er.
Men efter at søgt en del på rislefilter kommer jeg da i tvivl om det er sådan et jeg har liggende.
Min er bare et 4-kantet rør på 20x20x40høj som så kan fyldes med bio bolde og et kraftig grov filter for oven så vand strålen bliver fordelt lidt bedre, og fjerner div skidt så det ikke fylder boldene, men stiller jeg den i sumpen bliver de nederste 20 cm dækket af vand fra sumpen, det ved jeg da ikke lige hvor godt er.
- KimJ
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Den del der er under vand, vil naturligvis ikke være et rislefilter, men bare et almindeligt gennemløbsfilter.
Du kunne måske sætte filteret op på et eller andet, så det bliver hævet op til overfladen?
Du kunne måske sætte filteret op på et eller andet, så det bliver hævet op til overfladen?
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6870 Ølgod
- Saltvand siden?: 2013
Ja det tænkte jeg godt på man kunne sumpen er høj nok.