Jeg fandt denne artikel. http://reefkeeping.com/joomla/index.php ... e-aquarium" onclick="window.open(this.href);return false;
Ifølge den så kan vodka fremme cyano vækst i akvariet hvilket jeg også har oplevet.
Der står at en kulhydrat kilde nedbryder 16 gange mere nitrat end fosfat hvilket også giver god mening.
Jeg har igennem længere tid dosseret kalkwasser for at hæve pH og derved slippe af med cyano og det har virket fint. Nu er jeg begyndt at dossere 45 ml eddike til 3 spiseskeer kalk som blandes i 5 L ro-vand (dosseres over 14 dage med dosseringsmaskine i små doser 24 gange i døgnet) og samtidig dossere jeg nitrat. Dette synes jeg har givet gode resultater og jeg har næsten ingen fosfat længere selvom jeg ikke bruger fosfat-fjerner (rowaphos, seaklar).
Det eneste jeg ikke er enig med, i artiklen er, at nitraten skal helt ned. Men hvis i andre har problemer med fosfat og cyano og ikke gider at bruge penge/tid på at fjerne fosfat, så er dette en effektiv metode. Men det kræver selvf. at man har en dosseringsmaskine da man ikke må dossere ret meget kalkwasser ad gangen.
God artikel om at dossere eddike i stedet for vodka
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Re: God artikel om at dossere eddike i stedet for vodka
Men du har så samtidig måtte hæve dosseringen af kalkwasser for at holde din pH oppe når du tilsætter eddike? Eller er forskellen så lille at pH ikke når at ændre sig synderligt?
Mit 250 liters -nedlagt-
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Re: God artikel om at dossere eddike i stedet for vodka
Nej det ændre sig ikke målbart. Eddiken gør at der bliver opløst mere kalk i kalkwasser-blandingen. Hvis du tilsætter 45 ml eddike til 3 spiseskeer kalk som blandes i 5 L ro-vand, bliver opløsningen cirka 1/3 til 1/2 mere koncentreret og pH værdien er stadig 12,8.
Men man skal lade sin blanding stå i min 12 timer så alle urenhedder og kalk som ikke bliver opløst, bundfælles og så suger men den klarer væske over i en anden dunk med hævert metoden, og dossere dette. Bare brug en tynd 6/8 mm slange.
Men må ikke tilsætte det som bundfælles da det kan give en ukontrollerbar pH.
Det er også vigtigt er der er et låg på dunken, da CO2 nedbryder kalkwasser, men hvis det opbevares i en dunk, med kun et lille hul i låget, kan det holde i over en måned.
Men man skal lade sin blanding stå i min 12 timer så alle urenhedder og kalk som ikke bliver opløst, bundfælles og så suger men den klarer væske over i en anden dunk med hævert metoden, og dossere dette. Bare brug en tynd 6/8 mm slange.
Men må ikke tilsætte det som bundfælles da det kan give en ukontrollerbar pH.
Det er også vigtigt er der er et låg på dunken, da CO2 nedbryder kalkwasser, men hvis det opbevares i en dunk, med kun et lille hul i låget, kan det holde i over en måned.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161