Live rock rubble i sumpen (i nylonsokker) = Alger?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 2009

Live rock rubble i sumpen (i nylonsokker) = Alger?

Indlæg af MrMox »

Jeg kan ikke finde hoved og hale i om det er en god ide? Ikke mindst for at begrænse mængden af LR man skal have i sit display.

De positive røster siger at det er glimrende filtrering. Nogle mener endda man kan placere stene i nylonsok (men sidder der så ikke en masse skidt i dem?)

De negative røster, siger at det bliver en affaldssamler. At der vil samle sig råddent foder og div. hvilke vil foranledige til skæve værdier, algeudbrud og hvad har vi :dizzy:

Sidespørgsmål: Læste at flere "støvsuger" deres sump...Det troede jeg egentlig ikke var god praksis?

Mange tak for eventuelle input :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Live rock rubble i sumpen (i nylonsokker) = Alger?

Indlæg af crazy seahorse »

Medmindre du har filtersokker på nedløbet, så vil der samle sig en masse sediment i sumpen.
Dette indeholder oftest Po4. Det lagrer sig dér bla.
Så en sugning af sumpen i forbindelse med vandskift, er en god rutine at komme ind i.

Så øvelsen med LS i sumpen kan give mulighed for at sediment ophobes i mellem og under stenene - også i en sok.
Derudover som kan sådan en LS indeholde ganske meget sediment.
Jeg har ganske få liggende, men der suges rundt om og under dem, ved hvert vandskift.
Du vil bliver overrasket over, hvor meget skidt der samler sig i sumpen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hvis du gerne vil have så få sten som muligt i dit display kan du tilkoble et refugium til systemet og fylde det med sand, makroalger, sten alt efter dit eget valg.
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hvis man skal have dyr i et andet system der omsætter og fjerner næring hvorfor så alt det bøvl med at tilkoble refugium?
MrMox
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
11
Postnummer: 2625 Vallensbæk
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af MrMox »

Takker for svar.

Da jeg "desværre" kører med red seamax 130D, har jeg ikke mulighed for at tilkoble refugium eller en særlig stor sump. Medmindre jeg gad gøre arbejdet (og så havde jeg ikke købt et sea max?:-)).

Men næste akvarie bliver en heeeelt anden boldgade. Er da bare for klein det sea max :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"