Overløb til sump eller direkte i skummer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Overløb til sump eller direkte i skummer

Indlæg af Dyhr »

Jeg har siddet og kigget på tråden "Vis mig din sump" og kan se at flere har koblet overløbet fra akvariet direkte på skummeren nede i sumpen.
Er der en fordel ved dette?
Jeg kan godt regne ud at alt vand vil passere gennem skummeren, men bremser skummeren ikke også for hvor stort flow I kan have?
På min Skimz 163 er indgangshullet noget mindre end inderdiameteren på min overløbslange, så jeg kan godt regne ud at jeg ville få mindre flow - eller suger skummermotoren rent faktisk så meget på indgangen at den kan øge flowet?
Min skummer står bare nede i sumpen og overløbet kommer ud ved indgangen på skummeren, så jeg får skummet det meste.
Hvad mener I?
Er det værd at gå i værkstedet og finde fittings frem, eller er det en 50/50 løsning?
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Overløb til sump eller direkte i skummer

Indlæg af gnizten »

Man kunne sætte returen på et t-stykke hvor den ene ende af teet er koblet på indsugningen på skummer, og den anden frit til sumpen, derved kam skummeren tage det den kan, og rest løber i ud i sumpen. En tanke jeg selv ofte har haft, men ikke ført ud i livet.
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Preben »

Jeg kunde også godt tænke mig at vide om ikke, flovet bliver for ustabilt for slummeren, jeg mene hvis ikke vandstanden er stabil virker den ikke så flovet skal vel også være det
Mvh Preben
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

gnizten skrev:Man kunne sætte returen på et t-stykke hvor den ene ende af teet er koblet på indsugningen på skummer, og den anden frit til sumpen, derved kam skummeren tage det den kan, og rest løber i ud i sumpen. En tanke jeg selv ofte har haft, men ikke ført ud i livet.
Sådan havde jeg det monteret i mit gamle setup. Det fungerede fint.
Men det kan ikke svare sig, hvis skummeren er en intern skummer, så sparer man ikke noget ved det.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

På mit setup sidder min deltec tc2060 (som både kan bruges internt og eksternt) direkte på nedløbet. Det har fungeret upåklageligt i næsten et års tid nu. Havde overvejet at give den en fødepumpe, men den mængde vand mit nedløb giver, er rigelig fint. Man kan jo sige at den æder al lortet når den sidder direkte på nedløbsrøret. Har tit tænkt på om det er den mest effektive måde - fremfor at lade den suge via en pumpe i sumpen ...?
Morten
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg mener at det er ligegyldigt, hvordan man monterer det, forstået på den måde at det ikke gør nogen forskel på akvariets trivsel.

Nogle skummere er bare sådan konstrueret, at de enten skal have en separat fødepumpe, eller fødes fra nedløbet, fordi de ikke selv kan suge vand ind.

Har man en skummer der selv klarer sagen, tror jeg ikke på at der er noget vundet ved at tvangsfodre den, og jeg tror egentlig heller ikke på, at vandet almindeligvis er helt frit for affald der kan afskummes, efter at det har været en enkelt gang gennem skummeren. Hvor mange gange det skal gennem, tør jeg så ikke gætte på, og det er nok også meget forskelligt fra skummer til skummer, og afhængigt af akvariets belastning.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"