Skummer - Bubble King kapacitet?
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2012
Skummer - Bubble King kapacitet?
Jeg overvejer at anskaffe mig en bubble king 180 mini skummer..
I forhold til skummerens kapacitet skriver mange, at man helst skal have 2x sit akvaries volumen.. Jeg har dog ladet mig fortælle, at bubble kings skummere er så gode at det vil være fint at købe en som passer til ens akvarium.
Vil en bubble king 180 mini gen2 (opgivet 400-800 liter) være god nok til at trække et system på 650 liter med både sps og lps?? Vil desuden gerne have en del fisk, og køre med biopellets reaktor med udgang ved skummer.. Har 60-70kg LS.
I forhold til skummerens kapacitet skriver mange, at man helst skal have 2x sit akvaries volumen.. Jeg har dog ladet mig fortælle, at bubble kings skummere er så gode at det vil være fint at købe en som passer til ens akvarium.
Vil en bubble king 180 mini gen2 (opgivet 400-800 liter) være god nok til at trække et system på 650 liter med både sps og lps?? Vil desuden gerne have en del fisk, og køre med biopellets reaktor med udgang ved skummer.. Har 60-70kg LS.
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Re: Skummer - Bubble King kapacitet?
Bubbelking eller ej, så bør nok stadig vælge en der er rated til mere end din volume.. Specielt når man tager dine planer om en del sps, lps, en del fisk og dit antal af liter vand, kontra hvad en 180'er er rated til..
Du har da ret i at Den helt sikkert er langt bedre, end en billig kinøjser der er opgivet til tilsvarende.
Du har da ret i at Den helt sikkert er langt bedre, end en billig kinøjser der er opgivet til tilsvarende.
Morten
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg tror roligt at du kan stole på at BK skummeren passer til den kapacitet den er opgivet. Du kan jo også overveje at opgradere den med et rensesystem i skubberkuppen. Det forbedre nok dens kapacitet med 30 %.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Ok, tak for responsem.. Lige pt skal den på mit 400 liters system..
Tænker at mit fremtidige projekt bliver et display akvarium på 150 lang 65 dyb og 55 høj - ca 530 liter plus sump på 120 liter ca, som ikke bliver fyldt helt.. Dertil er der ca 70 kg LS - så en netto volumen på lige i underkanten af 600 liter
Skummeren er som sagt opgivet til mellem 400-800 liter..
Det er så en gen2 som giver 500l/t vand mere og 400l/t luft mere end gen1 modellen, hvor de så ikke har ændret på kapaciteten opgivet.. gen2 modellen bruger samme pumpe som mini 200 gen1 fra 2007 gjorde, som er rated en del højere...
Så mon ikke Bubble King mini 180 (gen2) skulle være forsvarligt til underkanten af 600 netto liter med medium til høj bioload??
Tænker at mit fremtidige projekt bliver et display akvarium på 150 lang 65 dyb og 55 høj - ca 530 liter plus sump på 120 liter ca, som ikke bliver fyldt helt.. Dertil er der ca 70 kg LS - så en netto volumen på lige i underkanten af 600 liter
Skummeren er som sagt opgivet til mellem 400-800 liter..
Det er så en gen2 som giver 500l/t vand mere og 400l/t luft mere end gen1 modellen, hvor de så ikke har ændret på kapaciteten opgivet.. gen2 modellen bruger samme pumpe som mini 200 gen1 fra 2007 gjorde, som er rated en del højere...
Så mon ikke Bubble King mini 180 (gen2) skulle være forsvarligt til underkanten af 600 netto liter med medium til høj bioload??
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Jeg har en bubble king mini 160 på mit akvarie. Den er slet ikke belastet.
Tror sagtens den ville kunne trække et dobbelt så stort akvarie.
Min er vs13 modellen
Den måler 23x24 cm og er ikke så "mini" endda.
Tror sagtens den ville kunne trække et dobbelt så stort akvarie.
Min er vs13 modellen
Den måler 23x24 cm og er ikke så "mini" endda.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Ok.. Det lyder da lovende
og det ser også ud til at dit akvarium er fint besat med fisk!?
Gunden til at det er 180 mini'en jeg påtænker, er at jeg kan få den brugt til lidt billigere penge
Og hvis der ikke er behov for en større skummer, kan jeg jo ligeså godt sparer de ekstra penge /plads / strøm

Gunden til at det er 180 mini'en jeg påtænker, er at jeg kan få den brugt til lidt billigere penge

Og hvis der ikke er behov for en større skummer, kan jeg jo ligeså godt sparer de ekstra penge /plads / strøm

-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Har brug lidt tid på at undersøge diverse pumpers / skummeres specificationer kontra hvor mange liter de er opgivet til 
Der er ikke meget sammenhæng i producenters specifikationer og hvor mange liter skummeren er rated til ud fra hvad jeg kan komme frem til.. Især hvis du sammenligner de forskellige producenter
Her er nogle eksempler:
Tunze 9011:
L125 x W113 x H418mm
Water throughput: 1,200l/h
Air capacity: 650l/h
Rated op til 1100 liter
Skimz SM161:
L188 x W188 x H545mm
Water throughput: ??
Air capacity: 780l/h
Rated op til 1200 liter
Bubble King mini 180
L270 x W260 x H550mm
Water throughput: 2000l/h
Air capacity: 1200l/h
Rated op til 750 liter
Nyos Pyro True Cone 180
L206 x W206 x H550mm
Air capacity: 680l/h
Rated op til 1200 liter
Ved godt det kun er få eksempler, men ens for de fleste skummere når man kigger rundt er, at de generelt er rated meget meget højere end bubble king, trods mindre størrelse, luft pr time og vand pr time. Jeg har understreget det info, som burde have noget at gøre med ydelsen...
Man skal selvfølgelig også tage højde for skummer pumpens kvalitet og evne til at producere små bobler, men der er Red Dragon en af de bedre, men stadig lavere rated end de fleste andre skummere..
Når jeg kigger rundt, kan jeg godt forstå, at man generelt anbefaler skummer med højere kapacitet, end ens akvarium, da der er så meget forskel på hvad producenten mener om deres eget produkt. Det eneste mærke som ligger sig op af bubble king, er Vertex ift. specifikationer kontra rating.
Ud fra min research er en Bubble King mini 180 altså mere end rigeligt til 600 liter vand, hvilket de fleste også tror... Synes bare denne info er med til at sætte det lidt i perspektiv.. Det bliver dog lidt svært at stole på diverse producenter, når der kan være så meget forskel på hvad de mener om deres eget produkt..
Altid godt med lidt debat
God dag folkens!

Der er ikke meget sammenhæng i producenters specifikationer og hvor mange liter skummeren er rated til ud fra hvad jeg kan komme frem til.. Især hvis du sammenligner de forskellige producenter
Her er nogle eksempler:
Tunze 9011:
L125 x W113 x H418mm
Water throughput: 1,200l/h
Air capacity: 650l/h
Rated op til 1100 liter
Skimz SM161:
L188 x W188 x H545mm
Air capacity: 780l/h
Rated op til 1200 liter
Bubble King mini 180
L270 x W260 x H550mm
Water throughput: 2000l/h
Air capacity: 1200l/h
Rated op til 750 liter
Nyos Pyro True Cone 180
L206 x W206 x H550mm
Air capacity: 680l/h
Rated op til 1200 liter
Ved godt det kun er få eksempler, men ens for de fleste skummere når man kigger rundt er, at de generelt er rated meget meget højere end bubble king, trods mindre størrelse, luft pr time og vand pr time. Jeg har understreget det info, som burde have noget at gøre med ydelsen...
Man skal selvfølgelig også tage højde for skummer pumpens kvalitet og evne til at producere små bobler, men der er Red Dragon en af de bedre, men stadig lavere rated end de fleste andre skummere..
Når jeg kigger rundt, kan jeg godt forstå, at man generelt anbefaler skummer med højere kapacitet, end ens akvarium, da der er så meget forskel på hvad producenten mener om deres eget produkt. Det eneste mærke som ligger sig op af bubble king, er Vertex ift. specifikationer kontra rating.
Ud fra min research er en Bubble King mini 180 altså mere end rigeligt til 600 liter vand, hvilket de fleste også tror... Synes bare denne info er med til at sætte det lidt i perspektiv.. Det bliver dog lidt svært at stole på diverse producenter, når der kan være så meget forskel på hvad de mener om deres eget produkt..
Altid godt med lidt debat

God dag folkens!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det du beskriver, er lige netop med til at gøre det hele ret besværligt for mange ny begyndere. Hvad skal man stole på??
Jeg er ikke selv i tvivl om hvad jeg ville vælge, at den så også er dyrere end de andre er så en anden sag.
Jeg er ikke selv i tvivl om hvad jeg ville vælge, at den så også er dyrere end de andre er så en anden sag.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Kan godt se at nå du kan få den billigt er det oplagt 
Kan godt lide Supermarine serien da den er lidt simplere opbygget og nemmere at skille ad.
Og så har den naturligvis noget mere kapacitet.
Mini modellen er jo selv sagt komprimeret for at spare plads
Men en fin lille skummer er det da.

Kan godt lide Supermarine serien da den er lidt simplere opbygget og nemmere at skille ad.
Og så har den naturligvis noget mere kapacitet.
Mini modellen er jo selv sagt komprimeret for at spare plads

Men en fin lille skummer er det da.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Du kan også overveje denne: http://royalexclusiv.net/Skimmer-Pumps/ ... ::657.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så kan du jo skrue op for ydelsen når du opgraderer.
Men en BK mini 180 er rigeligt efter min mening.
Så kan du jo skrue op for ydelsen når du opgraderer.
Men en BK mini 180 er rigeligt efter min mening.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Ja, den var godt nok smart
men har overført penge til den brugte BK 180 mini gen 2. 3 år gammel, og brugt ca. ½ år til 3000kr, virker sådan rimelig fair
Glæder mig til at prøve den, og også hører om de lever op til ryet ift. hvor lydsvage de er!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Jeg vil rigtig gerne høre dine erfaringer, når du har fået den hjem! Så du må meget gerne opdatere i tråden her.ejsing86 skrev:Ja, den var godt nok smartmen har overført penge til den brugte BK 180 mini gen 2. 3 år gammel, og brugt ca. ½ år til 3000kr, virker sådan rimelig fair
Glæder mig til at prøve den, og også hører om de lever op til ryet ift. hvor lydsvage de er!
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Men ellers så er der også en del tråde herinde omkring folks erfaringer og holdninger.Schwensen skrev:Jeg vil rigtig gerne høre dine erfaringer, når du har fået den hjem! Så du må meget gerne opdatere i tråden her.ejsing86 skrev:Ja, den var godt nok smartmen har overført penge til den brugte BK 180 mini gen 2. 3 år gammel, og brugt ca. ½ år til 3000kr, virker sådan rimelig fair
Erfaringer og holdninger er også en sjov størrelse - jeg er mest tilhænger af, at køre ud og besøge folk og selv se tingene an.
Et topic som støj er et godt eksempel som skal tages med et gran salt.
Derudover er der en tendens til, at folk altid forsvarer de køb de gør sig.....
Håber du bliver glad for den.......

Mvh
Kenneth
308 liters design
Kenneth
308 liters design
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
Så er den 100% rengjort og installeret, og hold da fast en kvalitets skummer.. Allerede efter 2 timer er det første skum ved at nå skummerens top..
Den er meget nem at indstille, lækre materialer og sammensat på en god måde - kan godt lide det at skummerkoppen bare løftes af og på
og ej forglemme hvor lydsvag den er.. Ikke lydløs, men meget lydsvag kontra alle andre skummetre jeg har prøvet..
Synes det er et ekstremt godt køb, når den købes brugt.. Synes dog 6000kr fra ny er meget, men absolut det værd, hvis penge ikke er et problem
Kan klart anbefale Bubble King 180 mini (gen2) og efterfølgende modeller!! Og stol roligt på det den er opgivet til.. Den kan slet ikke sammenlignes med de fleste andre mærker... Tak for god debat!
Den er meget nem at indstille, lækre materialer og sammensat på en god måde - kan godt lide det at skummerkoppen bare løftes af og på

Synes det er et ekstremt godt køb, når den købes brugt.. Synes dog 6000kr fra ny er meget, men absolut det værd, hvis penge ikke er et problem

Kan klart anbefale Bubble King 180 mini (gen2) og efterfølgende modeller!! Og stol roligt på det den er opgivet til.. Den kan slet ikke sammenlignes med de fleste andre mærker... Tak for god debat!