Efter jeg lagde det gamle 275 liters ned sidste år, kan jeg simpelthen ikke holde liv i dem, i det nye. Det blev kørt ret simpelt, kun lidt Lacl til at holde min po4 i skak og det var det. Udover lidt manuel dossering af div. ballingsalte.
Efter jeg så startede mit 720liters op, har det aldrig helt fungeret med mine (få) koraller. Jeg har holdt rimelig stabile værdier, men grundet alt for lav næring igennem lang tid har mine koraller været bleg, dog med polypudfoldelse, og jeg fik en irriterende dunet belægning i akvariet. pillede rowaen fra og fodrede en del ekstra, men lige lidt hjalp det. Begyndte så at dossere sango nutri complete og dette fik min No3 til at stige til det ønskede 2.5. Pludselig begyndte jeg at få en smule cyano og jeg kunne se at ruderne nu skulle have en tur med magneten et par gange om ugen. derudover skiftede korallerne fra bleg til brun og hev polypperne ind! . Koblede rowa på igen (100gr) i reaktor og begyndte at dossere lidt sango nutri coral zx. Simpelthen for at fodre mine koraller. Jeg ville egentlig helst undgå at hælde div. i, men følte lidt at jeg var nødt til at prøve det, da jeg ikke på "naturligvis" kunne hæve min næring.
Nå, men situationen er nu den, at mine koraller har hevet polypperne ind, er lysebrune og flere har smidt vævet. Kan INGEN positiv ændring se på dem, efter jeg tilsætter nutril coral zx. Det der er spøjst er, at næsten samtlig koraller har været igennem en hulens masse. Bla. en grøn bali slimer, som bestod af blot et lille fragment da jeg startede op i 2012. Den sad på de levende sten jeg brugte til at starte op på og klarede at blive ploppet i et helt nyt akvarie hvor de tre hellige lå fuldstændig skævt det første halve år. Den fik dog med tiden mere og mere farve og sammen med de øvrige koraller. Havde både lilla, lyserøde, grønne og røde farver blandt andet. montipora, millepora, pocillopora, acropora, altså i det små, men de havde farver!!
Så snart jeg flyttede dem over i det nye i oktober 2013 ca. , så smed de vævet. Lod være med at sætte koraller indtil for et par måneder siden. Vidste det var et sats, da min næring var lidt lav, men jeg prøvede. De døde naturligvis. Selv min ellers fine grønne bali slimer som har været i pleje hos Passex indtil for ca 1.5 måned siden, er begyndt at blive meget trist! og den af alle, har overlevet det mest utrolige!!!
Det underlige er , at jeg for alvor synes det er gået meget hurtigt siden jeg beyndte at tilsætte "mad" til korallerne. Da min næring var meget lav tidligere, ja da var de blege, men havde dog polypudfoldelse!!!
Mine ricordia og polypper trives fint. Min acro, milleprora, pocillopora, montipora og hammerkoraller trives meget dårligt eller er ved at stå af.
Historikken, hovedpunkter:
Nov. 2013 til april 2014 - lav/ingen næring . kørte i perioden med rowa.
april 2014- uden rowa
maj 2014 - beyndte med sango nutri complete - hvilket gav en no3 på 2.5 som ønsket. satte rowa til igen.
Juni 2014 beyndte på sango nutri coral zx.
det er svært at huske 100 procent, men det er nogenlunde som beskrevet oven over.
Det var eller nu jeg skulle til at have sat min fine kalkreaktor til , men skal jo lige have løst dette her først.
mine værdier er :
No3 - 2.5
Po4 - 0.00, målt med hanna flere gange. muligt at denne værdi er synderen, men tænker lidt at der kompenseres for dette ifbm. sango zx
salt - 1.026
temp - i disse dage ca 28gr
KH 9
ca 430
Mg 1530
Det hele er måske lidt rodet og uoverskueligt , men håber det kan bruges...

Er selv lidt ude i det kan være mine po4 der laver balladen... at den gik fra ikke eksisterende til en pludselig stigning - og derefter til et 0 igen...
men kom endelig med løsningsforslag.. har glædet mig i laaang tid til at skulle i gang med koral indkøøb og få kalkreaktoren på!