Har lidt problemer med at holde liv i koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Har lidt problemer med at holde liv i koraller

Indlæg af MoG »

Jeg har ikke det store held med at holde liv i mine koraller. Er lidt på bar bund - og så alligevel ikke helt.. :wink:

Efter jeg lagde det gamle 275 liters ned sidste år, kan jeg simpelthen ikke holde liv i dem, i det nye. Det blev kørt ret simpelt, kun lidt Lacl til at holde min po4 i skak og det var det. Udover lidt manuel dossering af div. ballingsalte.

Efter jeg så startede mit 720liters op, har det aldrig helt fungeret med mine (få) koraller. Jeg har holdt rimelig stabile værdier, men grundet alt for lav næring igennem lang tid har mine koraller været bleg, dog med polypudfoldelse, og jeg fik en irriterende dunet belægning i akvariet. pillede rowaen fra og fodrede en del ekstra, men lige lidt hjalp det. Begyndte så at dossere sango nutri complete og dette fik min No3 til at stige til det ønskede 2.5. Pludselig begyndte jeg at få en smule cyano og jeg kunne se at ruderne nu skulle have en tur med magneten et par gange om ugen. derudover skiftede korallerne fra bleg til brun og hev polypperne ind! . Koblede rowa på igen (100gr) i reaktor og begyndte at dossere lidt sango nutri coral zx. Simpelthen for at fodre mine koraller. Jeg ville egentlig helst undgå at hælde div. i, men følte lidt at jeg var nødt til at prøve det, da jeg ikke på "naturligvis" kunne hæve min næring.

Nå, men situationen er nu den, at mine koraller har hevet polypperne ind, er lysebrune og flere har smidt vævet. Kan INGEN positiv ændring se på dem, efter jeg tilsætter nutril coral zx. Det der er spøjst er, at næsten samtlig koraller har været igennem en hulens masse. Bla. en grøn bali slimer, som bestod af blot et lille fragment da jeg startede op i 2012. Den sad på de levende sten jeg brugte til at starte op på og klarede at blive ploppet i et helt nyt akvarie hvor de tre hellige lå fuldstændig skævt det første halve år. Den fik dog med tiden mere og mere farve og sammen med de øvrige koraller. Havde både lilla, lyserøde, grønne og røde farver blandt andet. montipora, millepora, pocillopora, acropora, altså i det små, men de havde farver!!
Så snart jeg flyttede dem over i det nye i oktober 2013 ca. , så smed de vævet. Lod være med at sætte koraller indtil for et par måneder siden. Vidste det var et sats, da min næring var lidt lav, men jeg prøvede. De døde naturligvis. Selv min ellers fine grønne bali slimer som har været i pleje hos Passex indtil for ca 1.5 måned siden, er begyndt at blive meget trist! og den af alle, har overlevet det mest utrolige!!!
Det underlige er , at jeg for alvor synes det er gået meget hurtigt siden jeg beyndte at tilsætte "mad" til korallerne. Da min næring var meget lav tidligere, ja da var de blege, men havde dog polypudfoldelse!!!
Mine ricordia og polypper trives fint. Min acro, milleprora, pocillopora, montipora og hammerkoraller trives meget dårligt eller er ved at stå af.

Historikken, hovedpunkter:

Nov. 2013 til april 2014 - lav/ingen næring . kørte i perioden med rowa.
april 2014- uden rowa
maj 2014 - beyndte med sango nutri complete - hvilket gav en no3 på 2.5 som ønsket. satte rowa til igen.
Juni 2014 beyndte på sango nutri coral zx.

det er svært at huske 100 procent, men det er nogenlunde som beskrevet oven over.

Det var eller nu jeg skulle til at have sat min fine kalkreaktor til , men skal jo lige have løst dette her først.

mine værdier er :

No3 - 2.5
Po4 - 0.00, målt med hanna flere gange. muligt at denne værdi er synderen, men tænker lidt at der kompenseres for dette ifbm. sango zx
salt - 1.026
temp - i disse dage ca 28gr
KH 9
ca 430
Mg 1530

Det hele er måske lidt rodet og uoverskueligt , men håber det kan bruges... :wink:

Er selv lidt ude i det kan være mine po4 der laver balladen... at den gik fra ikke eksisterende til en pludselig stigning - og derefter til et 0 igen...

men kom endelig med løsningsforslag.. har glædet mig i laaang tid til at skulle i gang med koral indkøøb og få kalkreaktoren på! :biggrin: så det skal bare løses..
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Har lidt problemer med at holde liv i koraller

Indlæg af MoG »

beklager alle tastefejlene....
Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har været igennem lignende oplevelser - dog med helt andre værdier - efter min store system blev nulstillet i november ( det flækkede )
Hos mig tror jeg problemet fra de 100 kg rensede sterile sten som først skule stabiliseres.
Nu er der i hvert fald gået det "obligatoriske" halve år.. og nu ser alt stabilt ud og mine 3 sps står med polypperne ude hele tiden og vækstspidser. Men det har godtnok taget lang tid og kostet på koralfronten.
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

ØV Morten.

Det lyder lidt som noget af det jeg har haft døjet med ind til for 6-7 uger siden.

Min no3 lå også på 2,5 og po4 på 0,02

Jeg skiftede jo til Triton metoden i slutningen af april og har fået målt vand et par gange. 1. Gang havde jeg alt for høj aluminium ( jeg tror selv det var fra seaklear)! Skiftede en del vand. Fik målt igen 6 uger efter, alt så fint ud på nær Iod. Den var næsten 0.0 !

Har siden dosseret iod en meget kort periode så den kom op på 0.05 ( anbefaet værdi er 0.06) og HÆVET no3 til 8.0 !!!!! Po4 er steget en smule også til 0.03/4 stykker.
Derud over doserer jeg red sea reef energi A og B 2 ml af hver et paar gange om ugen og kører med Triton væskerne.

Jeg har nu FARVER og VÆKST på mine koraller for første gang siden jeg startede op. De frags der var begyndt at blive blege/miste væv har nu også en tydelig vækst kant af væv hen over de skadede områder.

Så mit råd er at få testet dit vand for evt. Metaller og eller mangler og så hæve no3 endnu mere end du har gjort.

Bare mit begynder råd.

Jeg håber meget du får fundet ud af hvad der driller dine koraller! Så det kommer til at såille max.

Held og lykke.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Mine hidtidige oplevelser med indkøringer, er at det først rigtigt spiller med sps'er efter 10-12 måneder. Man kan ikke rigtigt måle for hvad der mangler, men det tager lang tid før akvariet er klar til sps- alt andet: fisk, lps, blødkoraller, zoas og skiver, kan komme i meget tidligere- men sps skal man vente længe med...
Min rettesnor har været, at når alt er dækket af kalkalger, er det ved at være klar.

Det er selvfølgelig ud fra egne erfaringer og fornemmelser:)

Held og lykke med det
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

engelquist skrev:Mine hidtidige oplevelser med indkøringer, er at det først rigtigt spiller med sps'er efter 10-12 måneder. Man kan ikke rigtigt måle for hvad der mangler, men det tager lang tid før akvariet er klar til sps- alt andet: fisk, lps, blødkoraller, zoas og skiver, kan komme i meget tidligere- men sps skal man vente længe med...
Min rettesnor har været, at når alt er dækket af kalkalger, er det ved at være klar.

Held og lykke med det
Helt enig i den betragning.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes det er en rigtig fin beskrivelse du har lavet Morten. Meget grundig og det er godt, når man skal prøve at finde synderen.
Vi har jo talt om det nogle gange og jeg synes du har været ret tålmodig og det er jo over et halvt år siden du startede det op.

Den dunede belægning du nævner, er vel nok en alge af en art. Hvis det var bakterie belægning burde den være forholdsvis nem at få af og det er ikke tilfældet, så vidt jeg husker.
Hvis det er en alge, så er der næring til stede. At du ikke kan måle den, behøver ikke at betyde den ikke er der. Algerne optager den måske bare meget hurtigt.
Din måling af Po4 til 0 er nok ikke helt rigtig, da der jo har/er næring tilstede, det viser dine alger.

Mine erfaringer, både fra mit eget og fra de akvarier jeg har set gennem årene gør, at jeg ikke tror det bare er en enkelt ting der driller.
Hver gang man prøver at påvirke én bestemt faktor, så påvirker man hele systemet. Man ændrer på balancen, hvad enten det er næringsbalancen eller den biologiske balance.
Samtidig, så skal systemet hele tiden rette ind efter de nye forhold og det er dit system måske ikke klar til at håndtere endnu. Hvilket både NielsK og Bo også er inde på.

Jeg læste på et eller andet (måske et testsæt) den anden dag, at en forskel i temperaturen kan få betydning for det man ønsker at opnå/løse. Det samme gælder for saliniteten og de andre værdier. Dette blot for at vise, at det hele spiller sammen.

Mht næring, så burde der være næring til dine koraller også, hvis du fodrer dine fisk normalt og det er jeg sikker på at du gør.
Efter min mening er det ikke tvingende nødvendigt at komme mere næring i, det er med til at forplumre mulighederne for fejlsøgning.
Jeg vil også godt lige nævne, at hurtige ændringer på korallerne, såsom farveskift og PE ikke altid er tegn på at alt er ok. Ting tager tid - også disse ændringer.
"Ser noget ud til at være for godt til at være sandt, så er det det som regel også"

Er der problemer, så er det yderst sjældent det er løsningen, at komme noget i akvariet, skal man gøre noget, skal der snarere pilles noget ud.
Det kunne være at kigge på eksporten af næringsstoffer, herunder Po4.
Du skifter vand regelmæssigt ikke?

Desuden synes jeg, at Charlies råd om at sende en prøve til Triton er et udmærket råd. Så får du svar på den kemiske sammensætning i dit rev. Om ikke andet kan du så udelukke det som grund.

Håber det måske kan give dig et indput i din kamp. Det er ikke en "du skal bare gøre" løsning, men det er sjældent sådan bare lige. Mange faktorer spiller ind.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som de andre er inde på så tager det tid at få akvariet i balance. Nogle gange meget længere tid end man forestiller sig.
At dine koraller var blege men med polypperne ude, behøver ikke at være et tegn på nærings mangel. Det kan også være et tegn på for meget lys.

Og som både søhesten og Charlie skriver, så vil det nok være smart at få lavet en kemisk analyse af vandet. Det koster, men ikke mere end hvad en enkelt koral koster i butikkerne. Det er ikke sikkert at testen kan give et resultat du umiddelbart kan bruge, men det kan give nogle indikeringer af om der er nogle ting som du skal rette.

Du skriver at du tilsætter Red Sea Reef energy. Men ikke noget om hvor meget du dosserer. Reef energy er amionosyrer, som godt kan give nogle bivirkninger, hvis der kommes for meget i.
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

engelquist skrev:Mine hidtidige oplevelser med indkøringer, er at det først rigtigt spiller med sps'er efter 10-12 måneder. Man kan ikke rigtigt måle for hvad der mangler, men det tager lang tid før akvariet er klar til sps- alt andet: fisk, lps, blødkoraller, zoas og skiver, kan komme i meget tidligere- men sps skal man vente længe med...

Held og lykke med det
Det har jeg lige præcist også tænkt en del i her i vinters. Min personlige teori er at kalkalgerne stabiliserer overfladen på stenen. Andre type alger kan måske forårsage pH svingninger i døgnet alt efter lyls og variationer i næringsniveau da de kan blomstre hurtigt op - og visne hurtigt hen igen - alternativt skifte type.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hejsa

Det er da træls du ikke kan få det til og køre, der er ikke noget værre end at man kan følge ens koraller på vej ud af døren. Som de andre er inde på så kunne det være en god retnings linje og få dit vand testet, så du kan følge hva der evt kunne mangle eller hva der evt er for meget af.

Hvis jeg husker rigtig så startede vi 2 vores akvarie op samtidig ca sidste sommer, og hvis det kan være en lille trøst så har mit akvarie heller ikke rigtig fundet sin balance helt endnu, men det er på vej. Akvarier plejer først i mine øjne at begynde at finde sig selv efter de er fyldt 1 år.

Nogen gange tror jeg vi er alt for fokuseret på jagten efter tal, så vi tilsætter alt muligt for og hæve noget og så senere tilsætter noget andet for og fjerne det igen og det er her jeg tror vi hele tiden skaber ubalance for os selv.

Det som jeg føler har været det rigtige for mig og som gjorde at jeg føler det endelig er på rette spor. Jeg skiftede salt mærke, som jeg efter 1md kunne se at gav meget stor fremgang i akvariet. Så droppede jeg rowa og lod tingene så til.Holder selvfølgelig øje med tallene men gør ikke noget ved dem med mindre de kommer alt for højt. Men i mit akvarie kommer de ikke ret højt da min fiske besætning ikke er ret stor, så jeg ved jeg skal øge fiske besætningen lidt da jeg føler det kører bedst hvis jeg fodre godt.

Men jeg døjer da stadig med lidt problemer via brown jelly, men ved og sætte mig på mine fingre og lade akvarie gå sin gang (via godt råd fra Erik) så føler jeg at jeg er på rette vej. Så måske du skulle lade akvariet få noget ro i stedet for at jagte tal.

Og evt prøve at skifte salt mærke, det var ihvert fald utroligt hvor meget det hjalp mit akvarie på rette spor for et halvt år siden.

Mvh Thue
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Hvilket mærke gik du fra og til Thue?
o_O
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger det billigste fra BT og fik mit vand anayseret ved Triton uden forklaring.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nielsk skrev:Jeg bruger det billigste fra BT og fik mit vand anayseret ved Triton uden forklaring.
Forklaring på hvad??
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Nu skal det her jo ikke endnu engang omhandle religion om salt mærker, men jeg skiftede fra dejong salt til tropic marine og må sige det hjalp meget i mit akvarie

Mvh Thue
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af johanne86 »

Glem nu det salt drenge. ;) Vores akvarium kører fantastisk uden vandskifte!

Jeg er enig med jer alle i at akvarier skal finde deres balance og det tager tid - lang tid! Også derfor må det være et helvede at være rig og have råd til at købe alt muligt eyecandy på én gang! For akvariet er sjældent klar til det. Og det er jo lidt samme situation man står i når man starter et nyt akvarie op og fylder det op med de fisk og koraller man havde i det gamle akvarium.

Jeg tror som Niels skriver, at stenene spiller en kæmpe rolle. Man skal have opbygget et kæmpe buffersystem og først når det er gjort, da er akvariet i balance og man kan begynde at indstille på diverse parametre. Indtil buffersystemet er opbygget, da tror jeg næppe man kan lægge ret meget i diverse målinger.

Så mit råd ville være: giv akvariet tid og ro. Forsæt præcis sådan som du gør. Vær konsekvent med doseringen af fodder (ikke store udsving i løbet af en uge).
Drop at måle NO3 og PO4 hele tiden, og lad ærlig talt vær med at tilsætte PO4 via Sango. Det giver efter min holdning ingen mening (men den kan vi tage i en anden tråd). Aminosyrer til korallerne er fint at tilsætte.
Kort sagt: fingrene væk. ;)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa MoG

Jeg er meget enige med flere af indlæggene inkl dit eget.
Min personlige mening omkring dit problem er som følger:

Hovedårsag er spot on beskrevet af engelquist og Nielsk mht tid før en balje er klar til SPS.

Nu har du dog problemet, og jeg mener følgende bør gøres:

Du mener selv at Po4 mangel er årsag. Det kan meget vel være korrekt.

Den kan hæves ved een af følgende eller en kombi.
Øget fodring, minimere afskumning(meget tørt) dosere Sangokai.

Det er højst tænkeligt een af årsagerne, hvis du ikke har en masse alger.(det dunede du beskriver kan sagtens være Dinoer pga Po4 mangel)

Det kan også være et tegn på en forurening!

Jeg ville derfor sende en vandprøve til Triton, for at se om det er korrekt mht Po4, og om der evt andre områder der kan/skal gøres noget ved.

Således gør du ikke noget i blinde.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Nu fik jeg endelig tid til lige at sætte mig ved computeren og få svaret tilbage på alle jeres super gode svar.. :GO og der er godt nok mange! så beklager hvis jeg lige skulle overse et eller andet. :wink: men dejligt at så mange gider byde ind med indput og div. løsningsforslag, så tak for det!

Jeg bør måske lige præcisere enkelte ting:

Akvariet blev startet op i august 2013, så det har snart kørt et lille års tid. Mistede lidt fisk ved flytningen og jeg havde kun meget få koraller med over i det nye. Nogle enkelte smed vævet med det samme dengang, og andre blev bare blege. Det spøjse er dog at der indtil for lidt tid siden var polypudfoldelse og vækst(!?) på bla. en montipora digitata. Stortset alle koraller var top-fesne i farven, men var dog i live og enkelte voksede. Det var mens jeg målte 0 i No3 og 0 i Po4. Det havde jo længe set sådan ud (6-8 måneder), så jeg var hverken panisk eller andet. Jeg ville blot have mine koraller til at trives bedre, bla. min ene Euphylia som er sygnet mere og mere hen. Ja, man kan vel sige at jeg ville "gøre vandet klar" til at skulle begynde at få koraller i og få min kalkreaktor op at køre. Derfor prøvede jeg med sango nutri complete til at hæve min No3 og sango nutri coral zx (som mad til korallerne), da jeg ikke via fodring med frost og flage kunne hæve min næring via dette. Og der bliver IKKE sparet på krudtet (altså foderet til fiskene)!!! Så jeg vil nu ikke mene at jeg bare kaster mig over div. flasker pga. utålmodighed, da jeg først har prøvet med dette 8-10 måneder efter opstart..... :wink: Udover tilsætning af fisk, har det sådan set fået lov "at passe sig selv". Det skal forståes på denne måde at der blot er tilsat lidt ballingsalte manuelt, til at holde værdier. Skiftede 220liter vand omkring februar og skiftede 120liter i maj. Har ikke villet skifte for meget da jeg jo som bekendt har manglet næring og jeg derfor mente at det ville være dumt at skifte for meget vand. Har ikke jagtet tal, men blot sørget for de 3 hellige. Har som sagt målt No3 3 gange vil jeg tro, fra dec 2013 til maj 2014 og fik først en målbar No3 for ca. 1 månede siden. Po4 målingen stoler jeg ikke på via Hanna. Men det faktum at der sagtens kunne gå 1.5 - 2 uger før jeg skulle køre med algemagneten på ruden, indikerer jo at tilstedeværelsen af po4 (i det frie vand) her været tæt på 0. Derfor var jeg af den overbevisning at det måtte var alt for lavt! Jeg renser nu ruder 1 - 2 gange om ugen, så der ER næring tilstede. Eller også kan det skyldes snago nutri coral zx (hvilket egentlig bare er aminosyrer ikke?) Det kan jo selvfølgelig også være pga. brugen af dette, at ruderne skal renses ofterer.. går jeg ud fra!
Her de seneste 3-4 uger er det som nævnt pludselig gået ekstra stærkt nedad bakke. Min pocillopora, monti digitata, fungia, euphylia, arcropora, nogle grønne plademontipora, har hevet de ellers små-blafrende polypper ind... Den eneste positive ting jeg har set den seneste måned ca. er at den dunede belægning er væk fra alle stenene (efter næring er hævet ved brug af sango nutri complete).

Jeg har tjekket og tænkt igennem flere gange, om der kunne være en slags forgiftning, eller forurening om man vil...? (som Peder også nævner). Både pga. den dunede belægning der kom, men også fordi jeg synes at de levende sten virker meget mørke i farven... lidt for mørke når man kigger tæt på.. ja nærmest en slags sort lag. Dog kan det også bare være mine øjne! :biggrin: Har dog kalkalger flere steder og i særdeleshed på ruderne! Men Der ER bare et eller andet der ikke spiller .....

Har forsøgt at komme omkring de fleste indlæg i et samlet svar, da det ville blive for rodet at svare hver enkelt, tror jeg! :wink: Håber ikke nogen er glemt....
Har dog også overvejet kraftigt at få målt vand hos Triton..
Morten
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"