Snegle fra fjorden

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Snegle fra fjorden

Indlæg af -Bagger- »

Hej, er der nogen der ved om alm. snegl fra limfjorden (den snegl der næsten ligner alm. havesnegl) kan gøre nogen nytte... eller skade i vores saltvandsakvarie...? Jeg har en pindsvinefisk der ville være lykkelig over lidt levende føde, har forsøgt med fjordrejer, det ELSKER den, og de giver en del motion til fisken... de sidste 10 der kom har jeg positivt set en overlevende efter en hel uge.. :-) så tænkte snegle kunne være sjovt også... er der mon nogen der har prøvet? eller ved hvad disse snegle egentlig lever af? Endvidere... har det samme spørgsmål på blåmuslinger, nogen der ved om de gør nogen skade? ud over en minimal rensning af vandet..
Open mind for a different view..
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Snegle fra fjorden

Indlæg af charlie saltvand »

Du kan godt smide snegle i. De lever af alger. Du risikere dog at halvdelen dør og den anden halvdel formere sig UHÆMMET.

Mht muslinger mener jeg de vil dø pga varmen. = MEGET nitrat i vandet, eller at de blir ædt. Forstod ikke rigtigt om det også var din tanke med dem?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Tanken er det skal ædes det hele..(altså af min pindsvinefisk.. i stedet for frosne rejer) men vil nødigt de kan give nogen skade... jeg tænker bare blåmuslinger i Limfjorden lever jo også nu inde på lavt vand (ned til en halv til en hel meter) og der er i hvert fald også 25c varmt vand... jeg tror jeg prøver starte med sneglene og se hvad der sker... det gør intet de formere sig, ungerne kan pindsvinefisk tage med hus og det hele, det er mere de voksne, men hvis de bare lever af alger, så skal det da prøves... det er bare for dyrt i længden at fodre med turbosnegle.. :-S Tak for svar!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt.

Skrivdelig hvordan det går!

Charlie.

Ps. Jeg har haft fjord rejer i min balke og sump i over en måned.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Husk muslingerne lever af at filtere lort fra vandet - jeg ville hellere købe blåmuslinger i halv skal - koster ingen ting
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Den fik jeg ikke lige fat i den med halv skal? Hvad mener du? De er vel ikke ret levende hvis de kun har en halv skal? Tænker også de invasive østers kunne være fine (levende) som dekoration? / alternativ til levende sten..? De er jo gratis i fjorde. Og skal love for der er nok af dem..!!!
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Mudslinger filter error flere hundreds liter vand om dagen! Så du har ca sultet den ihjel på et døgn, derefter dør den stille og roligt
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Køb frosne døde i der kun ligger i halv skal - det vil den elske!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Snegle er hyppigt mellemværter for fiskeparasitter. Det er det jeg ville være mest bekymret over.

Du kunne fryse dem for at være sikker på at være parasit fri, men jeg ved ikke om frosne kunne være noget for fisken?

Hvis du kommer til djursland kan du få en god håndfuld turboer hos mig, hvis du gerne vil fodre med levende :)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Hej Kolind
Det er godt nok et super flot tilbud!! Jeg skal til Djursland i sommerferien.. så det vil jeg da ikke udelukke jeg godt kunne finde på at tage imod, kunne du været interesseret i noget Xenia, eller noget caulerpa racemosa som tak?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Nej tak, men du skal være velkommen.
Jeg giver dig lige mit nr. og adresse på pb.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"