Hvis det er
snegle, så skal de væk.
Halichoeres chrysus, Canarie gylten virker til, at være en af de mest effektive til at tage dem.
Hvis du vælger at fjerne dem med en pincet, så er den mest effektive måde at knuse dem med spidsen af pincetten. Det er sådan jeg gør.
Det er nøgensnegle og de er ret skrøbelige.
Hvis du prøver at få dem op, bliver de ret let blæst væk med flowet og så har du fået dem spredt.
De lægger æg, men disse kan være svære at se og så har de, iflg. de oplysninger jeg har kunne finde, ikke noget larvestadie, men bliver til små
snegle direkte fra ægget.
Det er vigtigt at være på nakken af dem fra starten af, da de kan formere sig ret hurtigt, synes jeg det virker som.
Hos mig er det som regel kommet i bølger. Jeg kan have et par måneder uden angreb, hvor efter de tager fat igen.
Samtidig virker det som om, de har foretrukne
koraller (typer), i hvert fald indtil deres antal bliver for stort og der bliver fødemangel.
Hos mig har de feks aldrig rørt den røde plade monti, mens de har spist både af den blå/lilla og den grønne.
De går kun på
Montipora, men kan dog finde på, at angribe nært beslægtede arter såsom
Porites og Anacropora.
Erik
Edit: Jeg har forøvrigt observeret, at på de angreb jeg har haft, er langt de fleste (næsten alle) startet i kanten af pladen.
Det er yderst sjældent jeg har set det starte, som på dine, inde i midten af korallen.
Kun på M.digitata har jeg set dem starte vilkårligt.
De gemmer sig typisk i dagtimerne, på undersiden af pladen, hvorfor de er meget svære at spotte om dagen.