AndersBoerglum skrev:Kunne du på det til at virke med 7095 controlleren?

Det virkede udmiddelbart, men det bliver først for alvor ændret i den næste weekend. Jeg har nemlig lige en eksamen mandag og en masse arbejde resten af ugen

Så næste weekend bliver pumperne afkalket og omplaceret. Så håber jeg at se en positiv effekt på mine lidt triste koraller. Har lige måtte sande, at en acropora der var vokset sig rigtig stor er færdig

Der var gået STN i den. Heldigvis har jeg sat et fragment, der er vokset pænt stort et HELT andet sted i tanken. Fragmentet har flottere farver end moderkorallen nogensinde havde. Vandkvaliteten kan vi her helt udelade af ligningen, da det selvfølgelig er samme vand de står i. Der er så kun to faktorer tilbage: flow og lys. Næsten præcis samme situation har jeg med en anden acropora, hvor jeg har placeret et fragment på bunden, hvor der er masser af undertow åbenbart. Grenene vokser hvertfald til siden, men farverne træder nu virkelig frem! Langt flottere end moderkorallen, der ellers får mere belysning, men af hvad jeg kan se står i mindre vandbevægelse.
Jeg er nået til den konklusion, at det må være flowet, da den førstomtalte koral tidligere har vokset, men i og med pumperne er blevet dækket af kalkalger, korallen er blevet tættere grundet væksten og det faktum, at jeg ikke har været flittig nok til at rense pumperne, så er flowet faldet stille og roligt omkring korallen for til sidt helt at gå i "stå". Desuden har mine nuværende pumpers position ikke været tiltænkt til korallernes ve og vel, men mere hvordan de kunne ses mindst muligt i akvariet. De acroporaer der står i flow vokser også rigtig fint! Prøver at opdatere min tråd i løbet af næste uge i takt med flowændringerne i baljen.
Konsekvensen(løsningen?) er nu, at jeg får to pumper der er helt synlige, hvilket jeg selvfølgelig er ked af, men ved bedre placering af pumperne, får jeg forhåbentligt et meget bedre flow i akvariet. Så må vi vente og se om nogle måneder, om jeg opnår sundere og flottere koraller, hvilket opvejer de synlige pumper!