Tunze pumper fra 0 - 100 %

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Tunze pumper fra 0 - 100 %

Indlæg af Schwensen »

Jeg går med nogle tanker angående mit flow. Det er en større ændring i hele flowsystemet, som jeg sætter op, når jeg en gang har fået sommerferie. Hvert fald først en gang efter eksamensræset er overstået!

Jeg skal i den forbindelse helst kunne slukke helt for mine tunze pumper (6105) i længere tid af gangen på skift. Jeg har lige nu en 7095 controller, men der kører pumperne på minimum 30 %. Kan man kører flowet helt ned til 0 % med en 7096 controller? Eller hvad med en akvarium computer som en GHL? En computer er godt nok en større investering, men så kunne jeg få den til at styre mit lys, pumper og pH til kalkreaktoren.
Alternativt kan jeg programmere min intelligente stikdåse til at køre alle fire pumper, og så bare helt slukke for strømmen. Det er nok den billigste løsning, men som enhver anden grejluder, så vil man gerne have lidt kræs på teknikken ;)
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Tunze pumper fra 0 - 100 %

Indlæg af R.Munk »

Jeg køre med Neptune Apex computer. Der har du mulighed for at slukke pumperne, ligesom du lyster. En GHL kan sikkert det samme. Tror alle computere på markedet har denne mulighed. Tunze anbefaler dog ikke drift under 30%. Men du kan selvfølge sagtens sætte dem til at køre 0% = slukket. Men f.eks 15% er no go ifølge Tunze. Som du selv er inde på er din intelligente stikdåse også en mulighed.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

w00tifrutti skrev:Jeg køre med Neptune Apex computer. Der har du mulighed for at slukke pumperne, ligesom du lyster. En GHL kan sikkert det samme. Tror alle computere på markedet har denne mulighed. Tunze anbefaler dog ikke drift under 30%. Men du kan selvfølge sagtens sætte dem til at køre 0% = slukket. Men f.eks 15% er no go ifølge Tunze. Som du selv er inde på er din intelligente stikdåse også en mulighed.
Havde ikke tænkt mig de skulle køre under 30 %. Bare kører ned fra 100 % til 0 % samtidig med den anden kører fra 0 % til 100 % ;)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Det kan du vel også med den 7095 controller?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

AndersBoerglum skrev:Det kan du vel også med den 7095 controller?
Nix. Der er minimum 30 %?
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Hvis du kører på interval 1, så slukker den pumperne på kanal 1,2 og tænder 3,4 og så modsat derefter. og så kan du selv bestemme hvor mange % de må gå op på, når de er tændt.
Mvh:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

AndersBoerglum skrev:Hvis du kører på interval 1, så slukker den pumperne på kanal 1,2 og tænder 3,4 og så modsat derefter. og så kan du selv bestemme hvor mange % de må gå op på, når de er tændt.
Hvis du har ret, så er du en stjerne ;) prøver imorgen om du har ret. Tænder og slukker de så brat? Eller fader de ud?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

De kører ned på 30% og slukker.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

De tænder og slukker brat. Du vil sikker irritere dig over det klik de giver, nå det skifter fra on til off. Men det virker.
Mvh:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Fedt fedt fedt. Tak for hjælpen. Har ellers rodet med det, men det er ikke lykkedes endnu. Vil prøve interval 1.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Så lidt. Kører selv på interval 2, da men så undgår de "klik" fra pumperne.
Mvh:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

AndersBoerglum skrev:De tænder og slukker brat. Du vil sikker irritere dig over det klik de giver, nå det skifter fra on til off. Men det virker.
Vi må se. Kommer nok kun til at ske en gang hver halvanden time. Så håber det er til at leve med.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Ok. Held og lykke med at få dit projekt til at fungere :)
Mvh:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Takker :) der kommer nok en større opdatering på et tidspunkt i min tråd omkring flowændringen. Er blevet opmærksom på vigtigheden af flowet pga. et par fragmenter, der har langt flottere farver med mindre lys over sig end moderkorallerne. Jeg giver flowet credit for dette.
Jeg har dermed konkluderet at mit vand er fint til fine farver på korallerne, men mit flow er ikke godt nok. Vi må se om det holder stik om 3-4 måneder ;)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Kunne du på det til at virke med 7095 controlleren?
Mvh:
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

AndersBoerglum skrev:Kunne du på det til at virke med 7095 controlleren?
:y Det virkede udmiddelbart, men det bliver først for alvor ændret i den næste weekend. Jeg har nemlig lige en eksamen mandag og en masse arbejde resten af ugen :BA Så næste weekend bliver pumperne afkalket og omplaceret. Så håber jeg at se en positiv effekt på mine lidt triste koraller. Har lige måtte sande, at en acropora der var vokset sig rigtig stor er færdig :G Der var gået STN i den. Heldigvis har jeg sat et fragment, der er vokset pænt stort et HELT andet sted i tanken. Fragmentet har flottere farver end moderkorallen nogensinde havde. Vandkvaliteten kan vi her helt udelade af ligningen, da det selvfølgelig er samme vand de står i. Der er så kun to faktorer tilbage: flow og lys. Næsten præcis samme situation har jeg med en anden acropora, hvor jeg har placeret et fragment på bunden, hvor der er masser af undertow åbenbart. Grenene vokser hvertfald til siden, men farverne træder nu virkelig frem! Langt flottere end moderkorallen, der ellers får mere belysning, men af hvad jeg kan se står i mindre vandbevægelse.

Jeg er nået til den konklusion, at det må være flowet, da den førstomtalte koral tidligere har vokset, men i og med pumperne er blevet dækket af kalkalger, korallen er blevet tættere grundet væksten og det faktum, at jeg ikke har været flittig nok til at rense pumperne, så er flowet faldet stille og roligt omkring korallen for til sidt helt at gå i "stå". Desuden har mine nuværende pumpers position ikke været tiltænkt til korallernes ve og vel, men mere hvordan de kunne ses mindst muligt i akvariet. De acroporaer der står i flow vokser også rigtig fint! Prøver at opdatere min tråd i løbet af næste uge i takt med flowændringerne i baljen.

Konsekvensen(løsningen?) er nu, at jeg får to pumper der er helt synlige, hvilket jeg selvfølgelig er ked af, men ved bedre placering af pumperne, får jeg forhåbentligt et meget bedre flow i akvariet. Så må vi vente og se om nogle måneder, om jeg opnår sundere og flottere koraller, hvilket opvejer de synlige pumper!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"