Sådan . . Bajle anskaffet . . ongoing planlægning
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 1988
Sådan . . Bajle anskaffet . . ongoing planlægning
Hey venner.
Så nu er Baljen endelig anskaffet.
Det blev til et 720 liters, (160x75x60) som vil passe perfekt på 1 salen af hytten her.
Baljen er brugt og købt af et andet medlem her på forummet og jeg fik da også et ældre 325 liters Akvastabil balje med der skal bruges som sump samt en meget stor skummer.
Da jeg kun har haft en salt balje før for mange år siden, for 30 år siden, så har jeg nok godt brug for hjælp, ideer og forslag til min installation.
Jeg har ikke så travlt da jeg gerne vil gøre det rigtigt fra start af.
Spørgsmål:
Det næste der skal ske er at beregne hvor meget jeg skal forstærke bjælkelaget i etage adskillelsen.
Derfor, er der nogen der har en ide om hvad et akvarie, med sten, vand og det hele vejer i snit pr liter?
Er der en tommelfinger regel om hvor stor sumpen bør være?
Hvor stor bør skummeren være?
Glæder mig godt nok til det er oppe at køre.
Så nu er Baljen endelig anskaffet.
Det blev til et 720 liters, (160x75x60) som vil passe perfekt på 1 salen af hytten her.
Baljen er brugt og købt af et andet medlem her på forummet og jeg fik da også et ældre 325 liters Akvastabil balje med der skal bruges som sump samt en meget stor skummer.
Da jeg kun har haft en salt balje før for mange år siden, for 30 år siden, så har jeg nok godt brug for hjælp, ideer og forslag til min installation.
Jeg har ikke så travlt da jeg gerne vil gøre det rigtigt fra start af.
Spørgsmål:
Det næste der skal ske er at beregne hvor meget jeg skal forstærke bjælkelaget i etage adskillelsen.
Derfor, er der nogen der har en ide om hvad et akvarie, med sten, vand og det hele vejer i snit pr liter?
Er der en tommelfinger regel om hvor stor sumpen bør være?
Hvor stor bør skummeren være?
Glæder mig godt nok til det er oppe at køre.
Hilsner
MOL
Brian Mollerup
MOL
Brian Mollerup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
Re: Sådan . . Bajle anskaffet . . ongoing planlægning
Hvad det vejer afhænger jo rigtigt meget af hvad du smider i
men en god start er da at veje de to akvarier, akvarie bordet også udstyret, også ellers antage begge akverier bliver fyldt helt om med vand, også derefter smide det antal kg oven i som du regner du skal havde sten og sand i, ved godt det kommer til at give et større tal en det du rent faktisk er ude efter, men det er bedre at overdemesionere bjælkelaget, end det braser sammen
skummeren bør være ratet til lidt mere end hvad du enligt har også
men kommer meget an på hvad ambitioner du har
jo større skummer jo flere fisk bær du være i stand til at holde 

skummeren bør være ratet til lidt mere end hvad du enligt har også

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Husk og tage højde for varme på 1 salen , hvis du vil have sps,lps skal temp. ikke svinge for meget og det koster kassen og kører med køler 24/7 om sommeren , jeg ville hellere sætte det nede i stue plan , kan også være du slipper for og forstærke bjælkelaget , hvis der er støbt gulv der vh. Michael. 

- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Hvorfor er det overhovedet nødvendigt at forstærke bjælkelaget?
Både mit gamle 720 liters og mit nuværende 500 liters står på de orginale bjælker. og der har aldrig været nogen problemer. Huset er fra 1877 hvor bjlækeafstanden var noget større end hvad man bygger i dag.
Både mit gamle 720 liters og mit nuværende 500 liters står på de orginale bjælker. og der har aldrig været nogen problemer. Huset er fra 1877 hvor bjlækeafstanden var noget større end hvad man bygger i dag.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Ryom , det er skam heller ikke sikkert det er nødvendigt med forstærkninger overhovedet , historien melder jo heller ikke noget om hvor gammelt huset er , i gamle dage hvor dit hus er fra overdimensionerede man generelt alle bjælker i forhold til i dag og træet var også af en noget bedre kvalitet generelt dengang , men hellere være på den sikre side og få det undersøgt i stedet for et ødelagt hus 720l dt +325l sump er en hel del vand hvis det går galt. 

- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Hehe ja - sku nok lidt ærgeligt hvis baljen går igennem.Mic4700 skrev:Ryom , det er skam heller ikke sikkert det er nødvendigt med forstærkninger overhovedet , historien melder jo heller ikke noget om hvor gammelt huset er , i gamle dage hvor dit hus er fra overdimensionerede man generelt alle bjælker i forhold til i dag og træet var også af en noget bedre kvalitet generelt dengang , men hellere være på den sikre side og få det undersøgt i stedet for et ødelagt hus 720l dt +325l sump er en hel del vand hvis det går galt.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Enig.Mic4700 skrev:Ryom , det er skam heller ikke sikkert det er nødvendigt med forstærkninger overhovedet , historien melder jo heller ikke noget om hvor gammelt huset er , i gamle dage hvor dit hus er fra overdimensionerede man generelt alle bjælker i forhold til i dag og træet var også af en noget bedre kvalitet generelt dengang , men hellere være på den sikre side og få det undersøgt i stedet for et ødelagt hus 720l dt +325l sump er en hel del vand hvis det går galt.
Jeg har set et 1.200L akvarie, som var opsat som det bør være - hvor afstanden fra væggen til akvariet i toppen, pludselig begyndte at stige.
Det var også et ældre hus og det endte med at blive pillet ned, da risikoen med to små børn som render frem og tilbage, simpelthen blev for stor.
Det her akvarie kommer til at veje i omegnen af et ton +-. Så er man i tvivl, så få det undersøgt.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 1988
Huset fik bygget en 1 sal på for godt 20 år siden og kan vel siges at være moderne af design. Spær (220x45) ligger 1 meter imellem hinanden med en ekstra spærfod i midten med et limet 22mm spåntræ gulv.
De design statiske beregninger af gulvet siger at belastningen må være 250kg/m2.
Med et lidt kreativt design af bordet kan jeg strække belastningen fra de to baljer over godt 1.5m2.
Indtil videre så antager jeg konservativt at vægten for hele mit setup bliver i nærheden af 1.5 ton.
Umiddelbart så synes det at jeg godt kunne få brug for en smule forstærkning. Det er ingen problem for mig, bare en nødvendighed for at få det som jeg vil have det.
Ja, der kan blive varmt på 1 salen om sommeren men stue etagens indretning egner sig ikke rigtig til så stor en balje. Derfor er planen da også at bruge LED lamper i stil med Sunriser, måske kombineret med rør. Så langt er jeg ikke kommet endnu.
Dog så har huset et genvex anlæg med udsugnings muligheder direkte over og omkring bajlen så jeg håber temperaturen kan holdes nede. Ellers må jeg installere en form for køling i teknikken et sted.
Er der nogen af jer der ellers har erfaringer med salt balje installationer på en 1 sal af en villa?
Hvad med sumpen, hvor stor bør den være? Er mit 325 liters stort nok?
De design statiske beregninger af gulvet siger at belastningen må være 250kg/m2.
Med et lidt kreativt design af bordet kan jeg strække belastningen fra de to baljer over godt 1.5m2.
Indtil videre så antager jeg konservativt at vægten for hele mit setup bliver i nærheden af 1.5 ton.
Umiddelbart så synes det at jeg godt kunne få brug for en smule forstærkning. Det er ingen problem for mig, bare en nødvendighed for at få det som jeg vil have det.
Ja, der kan blive varmt på 1 salen om sommeren men stue etagens indretning egner sig ikke rigtig til så stor en balje. Derfor er planen da også at bruge LED lamper i stil med Sunriser, måske kombineret med rør. Så langt er jeg ikke kommet endnu.
Dog så har huset et genvex anlæg med udsugnings muligheder direkte over og omkring bajlen så jeg håber temperaturen kan holdes nede. Ellers må jeg installere en form for køling i teknikken et sted.
Er der nogen af jer der ellers har erfaringer med salt balje installationer på en 1 sal af en villa?
Hvad med sumpen, hvor stor bør den være? Er mit 325 liters stort nok?
Hilsner
MOL
Brian Mollerup
MOL
Brian Mollerup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
325 liter sump vil jeg mene er nok
det komemr selvfølgelig an på hvor maget udstyr osv du vil havde derned, og hvis du ikke vil havde refugium osv burde der være rigeligt med plads 
LED bliver også varmt
nok ikke så varmt som rør, men stædig varmt 

LED bliver også varmt

240 liters DSB + 120 liter sump