Det optimale medie til kalkreaktor?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det optimale medie til kalkreaktor?
Det optimale medie til kalkreaktoren er i mine øjne et medie, som grundlæggende indeholder de samme mængder af af kalk, magnesium og sporstoffer som det korallerne har brug for. Gamle koralskeletter burde derfor være noget nær det ideelle.
Men hvordan med de kommersielle medier? Flere af dem består blot af kalk fra undergrunden, dvs. magnesium og sporstoffer skal tilsættes derudover.
Kunne man bruge knuste døde LS? Der er selvfølgelig risikoen for fosfat...
Men hvordan med de kommersielle medier? Flere af dem består blot af kalk fra undergrunden, dvs. magnesium og sporstoffer skal tilsættes derudover.
Kunne man bruge knuste døde LS? Der er selvfølgelig risikoen for fosfat...
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Det optimale medie til kalkreaktor?
De kommercielle medier er vel netop knuste koraller?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
http://www.caribsea.com/caribsea/itempa ... oarse.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kan du se hva arm inde holder, og det er nok det medie de fleste bruger inkl mig selv, nogen topper også op med alm koral grus for og få lidt fra begge verdner
Mvh Thue
Her kan du se hva arm inde holder, og det er nok det medie de fleste bruger inkl mig selv, nogen topper også op med alm koral grus for og få lidt fra begge verdner
Mvh Thue
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ys jeg kørte altid halv grov arm / halv koralgrus
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Pt kører jeg både med ARM og koralgrus, men tidligere og fremover, er det kun ARM af den grove type jeg vil bruge
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg kunne ikke "få hul" på det grove, eller den som hedder extra coarse.Carsten skrev:Pt kører jeg både med ARM og koralgrus, men tidligere og fremover, er det kun ARM af den grove type jeg vil bruge
Det går nemmere med den som bare hedder coarse. Den kan være svær at få fat på. Der er ikke så mange der har den.
I mine øjne er der en åbenlys fordel ved koralgruset. Reaktoren reagerer prompte på det. Det opløses hurtigere end ARM mediet.
Ulempen er, at det tyder på at man skal være mere obs på rengøringen i selve reaktorrøret.
Det er nu nemt nok at spotte. Hvis man skal efterfylde tiere for at holde Kh der hvor man vil have den, så er det tid til at tømme reaktoren og skylle mediet.
Jeg tror det er koralgruset som opløses hurtigere og derved bliver til mel. Så pakker reaktoren og cirkulationen hæmmes.
Men når mediet er renset og hældt tilbage, så kører den som normalt. Min skal have sådan en tur hvert halve år ca.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
har altid brugt det grove arm, det indeholder lidt flere spor elementer end det fine (ifølge dem)
det her altid holdt min kalium hvor det skulle være, samme med mg, osv.. så det er et skønt medie der indeholder de mest nødvendige ting.
jeg bruger det grove, da det kan holde til en lavere ph belastning end det fine, uden at blive til "mudder".
det her altid holdt min kalium hvor det skulle være, samme med mg, osv.. så det er et skønt medie der indeholder de mest nødvendige ting.
jeg bruger det grove, da det kan holde til en lavere ph belastning end det fine, uden at blive til "mudder".