Nu vi er ved de specielle koraller.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Nu vi er ved de specielle koraller.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har altid interesseret mig for det, der ikke var så almindeligt.
De behøver i mine øjne ikke at være meget smukt, hvis det bare er spændende eller giver lidt udfordringer.

Slægten Cypastrea er der ikke så mange der har. Det er en LPS og på nær en enkelt (eller to) typer er de ikke så farvestrålende.
Men de har den fordel, at de fint kan placeres mørkt. Nogle af mine bliver blege og sygner hen, hvis de får fuldt lys.

Den ene er dog ret smuk. På RC har der været spørgsmål om det var en Montipora "superman" spørgeren havde, selvom jeg har svært ved at se ligheden - udover farvekombien.
Jeg har tre typer af Cypastrea.
Cypastrea decadia. Måtte zoome helt ind og da den står meget mørkt er billedet lidt grumset. Da jeg fik den var halvdelen hvid, men efter den blev sat mørkt har den genvundet farven. De røde totter er red turf algae, som er kommet efter min ubalance.
Cypastrea decadia. Måtte zoome helt ind og da den står meget mørkt er billedet lidt grumset. Da jeg fik den var halvdelen hvid, men efter den blev sat mørkt har den genvundet farven. De røde totter er red turf algae, som er kommet efter min ubalance.
Jeg ved at Carsten (Ølstykke) har haft den på et tidspunkt. Den er ikke bare sådan lige, at få til at trives.
Cyphastrea japonica. Den er også slem til at blegne, hvis den får for meget lys. Min blev pludselig helt hvid, men efter den blev flyttet til et mørkere sted, har den fået farven igen. Brun med grønne polypper.
Cyphastrea japonica. Den er også slem til at blegne, hvis den får for meget lys. Min blev pludselig helt hvid, men efter den blev flyttet til et mørkere sted, har den fået farven igen. Brun med grønne polypper.
Man kan stadig se det blegnede område forrest til venstre.
Cypastrea, købt som microphthalma, men jeg hælder mere til enten occelina eller serailia. Den skal have mere lys end de andre.
Cypastrea, købt som microphthalma, men jeg hælder mere til enten occelina eller serailia. Den skal have mere lys end de andre.
Det her er den smukkeste af dem jeg har. Blå/grøn/turkis bund med knaldrøde polypper.

Er der andre som har dem (ja ja Tom, jeg ved jo godt at du har den sidste også), men andre end Tom :T og hvad er jeres erfaringer?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Nu vi er ved de specielle koraller.

Indlæg af AndersBoerglum »

De ser noget specielle ud. Det er ikke lige en koral jeg har bidt mærke i, men det stemmer måske meget godt med at de er sjældne i danske akvarier.
Der kommer dælme eller nogen frække eksemplarer når man Googler Cypastrea.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

Den super ud. Gad jeg godt have fingrene i. http://www.dejongmarinelife.nl/hard-cor ... -colored/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det er en spændende slægt af koraller, som ligger mellem det vi normalt betegner som sps og lps.
Jeg havde den der Cyphastrea decadia, som jeg købte af en her inde som påstod at det var en rød Acropora. Det var nu ret let at se det IKKe var en Acropora, da polypperne er meget større. Og sidder anderledes på grenene.
Jeg husker ikke hvad der blev af den, men den var ikke sådan lige til at have med at gøre. Og så var min oplevelse af den, at det voksede langsomt, meget langsomt.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

MarkBruhn skrev:Den super ud. Gad jeg godt have fingrene i. http://www.dejongmarinelife.nl/hard-cor ... -colored/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre er det meget sjældent den type du får.
Jeg fik min fra Mrutzek i Tyskland, hvor de i perioder har den.
Ser lige, at de har en af de rigtige typer lige nu.
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... s_id=13713" onclick="window.open(this.href);return false;

Det går ret godt med at få varer derfra. Jeg fik mine koraller et par timer før, jeg fik track and trace nummeret fra Mrutzek.
Det var fine ting jeg fik og lige denne her er sjælden.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"