I slutningen af december startede jeg et 23l fluval edge op med ca 4 kg sten som jeg havde afhentet fra Carstens sump. Vandet der blev brugt kom fra min kærestes arbejde og skulle eftersigende have været RO vand. Det skulle dog vise sig senere at dette ikke holdt stik

Efter jeg (desværre alt alt for sent) opdagede problemerne med det såkaldte RO vand indkøbte jeg selv et RO anlæg, skiftede 50% af vandet og har siden slutningen af marts skiftet vand hver tredje dag samt kørt med 10g RowaPhos. Det skal siges at der intet levende er i akvariet, end ikke pods har jeg spottet. Derudover skal det øvnes at jeg køre uden skummer og har en MP10W kørende på en hastighed så den tredje diode blir lyst op på kontrol enheden
Nedenstående kan ses min P04 målinger over de sidste uger (målt med Hanna):
20/3 - 0,3
5/4 - 0,08
12/4 - 0,06
21/4 - 0,09 (stigningen kan forklares med en større rengøring jeg lavede af glas og overløb dagen før målingen)
27/4 - 0,03
3/5 - 0,14 (dobbelt tjekket med samme resultat)
Akvariet ser i dag sådan her ud:
Billederne er ikke de skarpeste men sand og sten er dækket af alger.
Som i kan se på værdierne er det lykkedes mig at få dem høvlet godt ned fra de 0,3 den 20/3 til idag 0,14 og har sågar været nede på 0,03 (hvilket gjorde skuffelsen stor i dag da jeg målte de 0,14!)
Spørgsmålet er nu, er det her en ommer? Er der blevet ophobet så meget Phosphat i sten og sand på nuværende tidspunkt at jeg ikke vil få rette op på dette og er bedre tjent med at starte forfra med nye sten og sand eller kan det reddes?