Er det en ommer eller kan det reddes?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Er det en ommer eller kan det reddes?

Indlæg af kasbac »

Hej

I slutningen af december startede jeg et 23l fluval edge op med ca 4 kg sten som jeg havde afhentet fra Carstens sump. Vandet der blev brugt kom fra min kærestes arbejde og skulle eftersigende have været RO vand. Det skulle dog vise sig senere at dette ikke holdt stik :( Phosphat niveauet på vandet lå på over 0.3. Desværre tog de mig et par måender at finde ud af dette og jeg har derfor både startet op med og løbende udskiftet med phophat holdigt vand.

Efter jeg (desværre alt alt for sent) opdagede problemerne med det såkaldte RO vand indkøbte jeg selv et RO anlæg, skiftede 50% af vandet og har siden slutningen af marts skiftet vand hver tredje dag samt kørt med 10g RowaPhos. Det skal siges at der intet levende er i akvariet, end ikke pods har jeg spottet. Derudover skal det øvnes at jeg køre uden skummer og har en MP10W kørende på en hastighed så den tredje diode blir lyst op på kontrol enheden

Nedenstående kan ses min P04 målinger over de sidste uger (målt med Hanna):

20/3 - 0,3
5/4 - 0,08
12/4 - 0,06
21/4 - 0,09 (stigningen kan forklares med en større rengøring jeg lavede af glas og overløb dagen før målingen)
27/4 - 0,03
3/5 - 0,14 (dobbelt tjekket med samme resultat)

Akvariet ser i dag sådan her ud:
P5030727.JPG
P5030731.JPG
P5030732.JPG
Billederne er ikke de skarpeste men sand og sten er dækket af alger.

Som i kan se på værdierne er det lykkedes mig at få dem høvlet godt ned fra de 0,3 den 20/3 til idag 0,14 og har sågar været nede på 0,03 (hvilket gjorde skuffelsen stor i dag da jeg målte de 0,14!)

Spørgsmålet er nu, er det her en ommer? Er der blevet ophobet så meget Phosphat i sten og sand på nuværende tidspunkt at jeg ikke vil få rette op på dette og er bedre tjent med at starte forfra med nye sten og sand eller kan det reddes?
Fluval Edge 23L in the making
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Er det en ommer eller kan det reddes?

Indlæg af Casper T. »

Hvad med at få en turbosnegl og et par eramiter i. De vil begynde at rydde lidt op for dig, og så har du samtidig noget se på. Jeg tør ikke tænke på hvordan mit akvarie ville se ud uden min turbosnegl. Jeg har selv et Fluval Chi også uden skummer. Det er ikke det nemmeste at holde, men det kan sagtens lade sig gøre.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Når du nu ikke har noget levende i baljen, ville jeg da bare bruge noget mere Rowaphos. Der er jo ikke noget som kan tage skade af en for hurtig sænkning af PO4.

Så burde der ikke gå så længe før de par kg sten er fri for nærring.

Mvh
Jesper
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

algerne er som sådan ik mit problem, hvis phosphaten kommer i 0 tænker jeg jeg nok skal jeg nok få has på dem på den ene eller anden måde, min bekymring er phosphaten vil komme ned på 0 inden for overskuelig fremtid eller om jeg er bedre tjent med at starte forfra?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

De fleste forhandlere får deres sten fra nedlagte akvarier eller lign.
De er ikke så tit fra revet mere, desværre.

Så der er givet en mængde Po4 i de sten og det vandrer ud i vandet.
Det sker i takt med at der kommer gang i nedbrydningen inde i stenene.
Dine alger næres bla af dette.
Hvis det er nyt bundlag du har hældt i, så skulle der ikke være det store problem med det.

Hvis du har tålmodighed, så plejer niveauet at falde i takt med, at mere og mere vandrer ud i vandet, hvor du så fjerner det.
Men det kan godt tage nogen tid.

Ellers kan stenene renses. Mener at Carsten (Ølstykke) rensede sine med brintoverilte.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Men din fosfat skal jo ikke i 0, men ned omkring 0,05, så vidt jeg har læst mig til. Det vil sige, at nogle af dine målinger jo egentlig er fine nok. Hvad er ligger nitrat på? For det er jo lige så meget med til at danne alger.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Morten1990 »

mig det ligner meget godt dit, ind til jeg fik nogle snegle i og en gul kirug der også kunne guffe lidt, så måske nogle snegle som de andre også siger :)
Vh Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Stenene er fra min sump!
Få fat i 4-5 turbo snegle, de er effektive.
Andre og større dyr vil jeg ikke anbefale dig, da de nok hurtigt vil komme til at sulte.
Den måde du bruger Rowaphos er nok den dårligste måde du kan gøre det på. Det er stort set kun overfladen af Rowaphosen der bliver udnyttet, resten inden i posen er nogenlunde lige så ubrugt som da det kom i akvariet.
Når der ikke er noget liv i akvariet endnu, ville jeg nok prøve en kur med Lantatium klorid.
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

Carsten skrev:Stenene er fra min sump!
Få fat i 4-5 turbo snegle, de er effektive.
Andre og større dyr vil jeg ikke anbefale dig, da de nok hurtigt vil komme til at sulte.
Den måde du bruger Rowaphos er nok den dårligste måde du kan gøre det på. Det er stort set kun overfladen af Rowaphosen der bliver udnyttet, resten inden i posen er nogenlunde lige så ubrugt som da det kom i akvariet.
Når der ikke er noget liv i akvariet endnu, ville jeg nok prøve en kur med Lantatium klorid.
Hej Carsten

Tak for dit svar, først og fremmest så håber jeg ikke at du tog min kommentar om at stenen stammer fra dig ilde op det var på ingen måde for at pege fingre, snare tværtimod da jeg ville indikere at de ikke kom fra et eller andet nedlagt dambrug ;)

Ang. turbo snegle vil jeg kigge mig lidt omkring efter dem.

Ang. Rowa så er jeg helt med på det ikke er optimalt med sokken så jeg høre meget gerne fra dig eller andre om måder hvorpå jeg kan optimere brugen med de begrænsninger jeg har i form af et fluval edge akvarie.

Så vidt jeg husker kræver en Lantatium klorid kur skummer? I så fald dur det ikke for mig da jeg køre uden skummer.
Ryom skrev:Når du nu ikke har noget levende i baljen, ville jeg da bare bruge noget mere Rowaphos. Der er jo ikke noget som kan tage skade af en for hurtig sænkning af PO4.

Så burde der ikke gå så længe før de par kg sten er fri for nærring.

Mvh
Jesper
Hej Jesper

Hvor meget mere ville du bruge? så vidt jeg husker svare omkring 5g til hvad Rowa selv anbefaler til 23l og køre som nævnt med 10g pt
Casper T. skrev:Men din fosfat skal jo ikke i 0, men ned omkring 0,05, så vidt jeg har læst mig til. Det vil sige, at nogle af dine målinger jo egentlig er fine nok. Hvad er ligger nitrat på? For det er jo lige så meget med til at danne alger.
Hej Casper

Sidst jeg målte lå nitrat på 0 (målt med Salifert) men måler lige imorgen når det værste konfirmations ræs er overstået.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Hvis du vil have noget levende i sådan et lille akvarie uden skummer, tror jeg at du får svært ved at køre fosfat på 0. Spørgsmålet er så om det er nødvendigt, mht det du vil bruge dit akvarie til? Hvad har du af tanker om, hvad du vil putte i?
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej hvis du har en lille pumpe kan du lave din egen lille reaktor med Rowa
klip et hul i en 1/2 liters sodavand sæt en nylonsok og en pumpe i toppen og vend den om, så har du en lille reaktor
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Og med lille vandpumpe forståes noget i denne stil.
http://www.ebay.com/itm/110-220V-Submer ... 2a30be373d" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så bliver den nok heller ikke billigere!

Jeg tog det bestemt heller ikke fortrydeligt op, da jeg ved at de sten ikke er fyldte med fosfat.

Jeg kunne forestille mig at noget at det som er sket, er at du hele tiden har fået toppet op med fosfatfyldt vand, så stiger koncentrationen i vandet logisk.
Og derved kan der af lejere sig fosfat i stenene. Der er jo millionvis af små huller det kan sætte sig. Når så vandet uden om, ikke længere indeholder så meget fosfat, så siver det igen ud af stenene. Og det er desværre en proces som kan tage pænt langt tid
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er en ommer,sten der er indkørt ved at dræbe alt det levende er ikke meget mere værdt til denitrifikation end et par udtørrede sten (DS)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

ole. skrev:det er en ommer,sten der er indkørt ved at dræbe alt det levende er ikke meget mere værdt til denitrifikation end et par udtørrede sten (DS)

Nu vil jeg så så lige sige at de sten ikke er en skid døde, og har ikke været det.

Og så i øvrigt, de bakterier der skal til for at starte denitrifikationen, breder sig lyn hurtigt, så selv om sten af en eller anden grund har været tørlagte, kan de sagens bruges
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

demian skrev:hej hvis du har en lille pumpe kan du lave din egen lille reaktor med Rowa
klip et hul i en 1/2 liters sodavand sæt en nylonsok og en pumpe i toppen og vend den om, så har du en lille reaktor
- Det ville vi da gerne have lidt mere info om, hvordan den skal samles f.eks. :GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

[video][/video]her alt efter hvor meget rowa man skal have i skal man have en større pumpe :wink: :wink:
kunne ikke oploade video
Vedhæftede filer
IMG_0114.JPG
IMG_0113.JPG
IMG_0111.JPG
IMG_0110.JPG
IMG_0109.JPG
IMG_0108.JPG
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Takker - Det kunne godt være man skulle prøve at lave sådan én... :GO
Video er nemmest ved link fra YouTube, der lægges ind imellem: [video]Link her[/video] (Mener jeg gjorde det sådan sidst...)

:beer:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

amddurin skrev:Video er nemmest ved link fra YouTube, der lægges ind imellem: [video]Link her[/video] (Mener jeg gjorde det sådan sidst...)

Det er helt korrekt, at det er sådan :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af kasbac »

beklager den lidt sene svar tid.....

Jeg har i dag målt følgende værdier:

NO3: 0,0
PO4: 0,08
KH: 6,5
Ph:7,7-8,0

Som i kan se har jeg stadig bøvl med P04, jeg har øget mængden af Rowa til 15g i sokken og bestilt en pumpe så jeg kan bygge en lille reaktor.

På bagrund af ovenstående målinger er der så nogen bekymringer ved jeg går på jagt efter et par turbo snegle til at hjæle mig af med nogle af alle algerne?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg ville kun være nervøs for sneglene hvis der var for meget:
NO3
NH4
NO2

Der er vel kun koraller der ikke tåler meget PO4...

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"