Jeg købte for 3/4 år siden en fin mørkeblå/lilla tridacnia musling. Efter jeg sat den i min bajle, mistede den farven lidt, men tænkte, at det nok havde noget at gøre med, at den skulle tilvænnes. Dog er farven ikke kommet igen, dog heller ikke forværet, og det er begyndt at bekymre mig en smule. Når jeg siger, at den mister farven, så er det ikke, at selve farven er ændret, men i stedet som om, at den mister tætheden mellem "prikkerne" og derfor fremstår mindre kraftig.
Adfærdsmæssigt opfører den sig helt som jeg havde forestillet mig, altså den breder sig flot ud og reagere fint på berøring og skygge.
Min silent LED 110W lampe hænger 5cm over vandoverfladen og giver derfor et kraftigt lys og det er de færreste koraller som kan li at stå i topniveauet i akvariet. Derfor valgte jeg, i sin tid da jeg købte muslingen, at placere den i den øvre mellemzone, uden noget der skygger for den. Den har efterfølgende sat sig fast, og har ikke rykket sig siden, hvilket ifølge min logik er et tegn på, at den har det okay. Dog siger farven noget andet, synes jeg.
Jeg er meget i tvivl om, om det kan skyldes for lidt eller for meget lys?
Håber i kan hjælpe