Rengøring af døde levende sten
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Rengøring af døde levende sten
Jeg har lige købt mig en lille stak døde levende sten til mit kommende akvarie. Da stenene nu alligevel ER døde, kan jeg jo lige så godt få dem rengjort, så de er så sterile så mulige inden de kommer i baljen.
Hvordan gør jeg bedst det? Bare i en spand og overhæld dem med kogende vand som man fx gør med rødder til ferskvand?
Eller hvad er bedst? Mit akvarie er langt fra klar endnu, så der er tid til at ligge dem i blød i et eller andet i et par uger, hvis det skulle være.
Hvordan gør jeg bedst det? Bare i en spand og overhæld dem med kogende vand som man fx gør med rødder til ferskvand?
Eller hvad er bedst? Mit akvarie er langt fra klar endnu, så der er tid til at ligge dem i blød i et eller andet i et par uger, hvis det skulle være.
- soffer
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Geografisk sted: Haderslev
Re: Rengøring af døde levende sten
Brintoverilde bad i et døgn højtryks rens dem bagefter.
Hvis de er meget mørkr og du gerne vil have dem hvidere så klorin bad
Hvis de er meget mørkr og du gerne vil have dem hvidere så klorin bad

Vh
Søren
61 60 02 64
Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Søren
61 60 02 64
Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Dere r ingen grund til at sterilisere dem.
Smid dem i en balje med postevand i en uges tid så slammet er løsnet. Du kan derefter enten smide dem i brintoverilte eller højtryks rense dem
Smid dem i en balje med postevand i en uges tid så slammet er løsnet. Du kan derefter enten smide dem i brintoverilte eller højtryks rense dem
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har brugt ovenstående metode..
Højtryksrensede dem (meget grundigt!!) på fuld skrald og smed dem i en murebaljen i ca 4 dage så vidt jeg husker .. Så fik de en tur med højtryksrenseren til sidst igen. Jeg brugte ikke brintoverilte eller noget .. Kun vand .. Og fik dem fuldstændig rene! Brintoverilte ville sikkert lette processen, men så lang tid tog det nu heller ikke at gøre det kun med vand !:-)
Højtryksrensede dem (meget grundigt!!) på fuld skrald og smed dem i en murebaljen i ca 4 dage så vidt jeg husker .. Så fik de en tur med højtryksrenseren til sidst igen. Jeg brugte ikke brintoverilte eller noget .. Kun vand .. Og fik dem fuldstændig rene! Brintoverilte ville sikkert lette processen, men så lang tid tog det nu heller ikke at gøre det kun med vand !:-)
Morten
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2013
Gav mine 24 timer i brintoverilte bad 10% derefter 24 timer i klorin bad og så i alm postevand hvornjegmskiftede vand til lugten af klor var væk..mtil sidst,skyllede jeg dem i osmosevand..
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
Ville ellers have troet at de var alt for porøse til en tur med højtryksrenseren.
Ca. hvor meget skal man fortynde brintoverilten, når man laver sådan et bad?
- soffer
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Geografisk sted: Haderslev
Ca 3%
Vh
Søren
61 60 02 64
Søren
61 60 02 64
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kommer jo lidt an på hvor kraftigt det er fra start af.The Baptizer skrev:Ville ellers have troet at de var alt for porøse til en tur med højtryksrenseren.
Er det 10%, som er det stærkeste du umiddelbart kan få uden at få PET på nakken, så fortynd det 1 liter til 2½-3 liter vand
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2013
Jeg brugte 10% købt i Matas. Og jeg blandede det ca. 30% brintoverilte 70% vand.