ny i faget med 70 liters akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

ny i faget med 70 liters akvarie

Indlæg af hermes2005 »

Jeg gik og puslede med tanken om at lave et lille 20 l cayman om til saltvand, men efter nærmere undersøgelser og hjælp herinde fra kan jeg se at det ikke så nemt lader sig gøre.
Jeg har derfor i stedet lavet aftale om køb af et 70 liters saltvands akvarie som står og kører nu. Jeg har vedhæftet et billede. Det giver også lidt bedre mulighed for at have bare lidt mere levende deri. Der er indvendigt overløb med skummer (aquamidic minifloter, er det ikke en skummer??), hqi lampe på 150 w, varmelegeme, cirkulations pumpe, levende sten, sand og en eremit krebs deri. Der er allerede dannet kalkalger på ruden osv.
Nu har jeg så lidt spørgsmål.
1: Hvordan transporterer jeg det hjem? jeg skal vel have hældt så godt som alt vandet over i en beholder for at have det til når jeg kommer hjem med det. er det andet jeg skal tænke på?
2: Akvariet skulle være klar til at der kommer mere i end den krebs. Men hvad er det næste skridt efter at få hentet det hjem? Skal jeg starte med at køre et par koraller, sø anomoner osv? og er 150 watt hqi generelt nok lys til de fleste af sådanne ting, eller er der noget specielt jeg skal vælge? og skal jeg vente med fisk til senere?
3: Er der evt foreslag til en fiske/koral/plante sammensætning til 70 l? jeg kan vel godt have en 3-4 fisk deri? og kunne også godt tænke mig et par rejer.
4: Jeg ved at jeg skal ud og have fat i salinitets måler så jeg kan måle salt indholdet løbende, men er der andet jeg skal have fat i? Hvilke ting kan jeg slet ikke undvær?
5: ang vandskift. Skal jeg kun påfylde nyt vand i akvariet og derved beholde samme saltindhold, eller er jeg pga den lille størrelse på akvariet nødt til at lave hele vandskift? og på hvilken måde synes i jeg skulle gøre det? altså hvordan laver jeg en blanding af saltvand der er klar til at blande i? her tænkes på om det er nok det bare står en dags tid blandet op inden det kommer over i.
6: Foder: jeg har set at der findes tørfoder til saltvandsfisk. Er det nok at give dem eller skal de også have frosset foder? hvor meget skal jeg give af gangen? og skal koraller osv have specielt foder?

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe lidt med noget info, og links osv. Jeg har sikkert også mange spørgsmål når de her er besvaret. Det er jo det dejlige ved akvariehobbyen at man aldrig lærer alt.
Det skal siges at jeg idag har en del ferskvandsakvarier, så jeg er ikke helt ubekendt med fisk generelt, men er helt ny indenfor saltvand.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ny i faget med 70 liters akvarie

Indlæg af Mathias_C »

hermes2005 skrev:Jeg gik og puslede med tanken om at lave et lille 20 l cayman om til saltvand, men efter nærmere undersøgelser og hjælp herinde fra kan jeg se at det ikke så nemt lader sig gøre.
Jeg har derfor i stedet lavet aftale om køb af et 70 liters saltvands akvarie som står og kører nu.
det var også et godt valg :)
hermes2005 skrev:Jeg har vedhæftet et billede.

Hvor er det henne ? :|
hermes2005 skrev:Det giver også lidt bedre mulighed for at have bare lidt mere levende deri. Der er indvendigt overløb med skummer (aquamidic minifloter, er det ikke en skummer??),

Jo det er det :P
hermes2005 skrev:2: Akvariet skulle være klar til at der kommer mere i end den krebs. Men hvad er det næste skridt efter at få hentet det hjem?

jeg ville lade det stå en uge, og se om værdierne er stabile, der er muligvis noget organisk materiale i de levende sten der er dødt og skal udskildes
hermes2005 skrev:Skal jeg starte med at køre et par koraller, sø anomoner osv? og er 150 watt hqi generelt nok lys til de fleste af sådanne ting, eller er der noget specielt jeg skal vælge? og skal jeg vente med fisk til senere?

Du kan godt smide et par koraller i når det bliver sat op, men vælg nogle nemme nogle som xenia, skiver, knappolypper etc. etc.
ja 150 watt HQI er meget fint, evt. kan det være du skal ha' en ny pærre alt efter hvor gammel den er
det er sådan at annemoner sviner en del og i værste fald kan vælte et lille akvarie hvis den skulle gå hen at dø, så den ville jeg ihvert falde vente med hvis det var mig
jeg ville nok vente en uge eller to og se om værdierne er stabile inden jeg ville tilføje en fisk eller to.
hermes2005 skrev:3: Er der evt foreslag til en fiske/koral/plante sammensætning til 70 l? jeg kan vel godt have en 3-4 fisk deri? og kunne også godt tænke mig et par rejer.

den klasiske er jo to klovnfisk og en dannebrogs reje eller to :)
men ville vente i et godt stykke tid med at tilføje mere end to fisk, hvis du tilfæjer for mange af gangen kan belastningen hurtigt blive for stor
men 4 fisk af den små slags skulle du nok kunne tilføje MED TIDEN.
Gramma loreto kunne også være et bud på en meget flot fisk
hermes2005 skrev:4: Jeg ved at jeg skal ud og have fat i salinitets måler så jeg kan måle salt indholdet løbende, men er der andet jeg skal have fat i? Hvilke ting kan jeg slet ikke undvær?

du skal i hvert falde ha fat i nogle testsæt, minimum:
NO2 NO3 PH KH NH4 PO4
kan købes billigt på http://www.korallen.dk
hermes2005 skrev:5: ang vandskift. Skal jeg kun påfylde nyt vand i akvariet og derved beholde samme saltindhold, eller er jeg pga den lille størrelse på akvariet nødt til at lave hele vandskift? og på hvilken måde synes i jeg skulle gøre det? altså hvordan laver jeg en blanding af saltvand der er klar til at blande i? her tænkes på om det er nok det bare står en dags tid blandet op inden det kommer over i.

altså vandet der fordamper skal erstates med ferskvand og helst osmose vand.
ved vandskifte plejer man at råde 10% om mdr.
det skal blot blandes dagen inden, også tilføjes når alt saltet er opløst og det har det rigtige saltniveau
hermes2005 skrev:6: Foder: jeg har set at der findes tørfoder til saltvandsfisk. Er det nok at give dem eller skal de også have frosset foder? hvor meget skal jeg give af gangen? og skal koraller osv have specielt foder?

Fisk skal ha en så varieret kost som muligt så frostfoder er bestemt en god idé
nogle koraller skal have foder men langt de fleste og nemmeste lever af fotosyntese altså lys

hermes2005 skrev:Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe lidt med noget info, og links osv. Jeg har sikkert også mange spørgsmål når de her er besvaret. Det er jo det dejlige ved akvariehobbyen at man aldrig lærer alt.
Det skal siges at jeg idag har en del ferskvandsakvarier, så jeg er ikke helt ubekendt med fisk generelt, men er helt ny indenfor saltvand.

links til hvad ? :wink: har du læst brians tråd om opstart af saltvand ?

håber det var svar på lidt af dine spørgsmål, ellers må du jo prøve igen :D
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

100 *100 * 50 cm cube
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

tak for de gode råd allerede.
Jeg har læst en del rundt omkring. Men mange steder står der mest råd om lidt større akvarier. og jeg havde lidt fornemmelsen (også ved at læse nogle steder) at alting ikke forholder sig helt ens ved små akvarier.
Er det f.eks. nok at skifte 10% vand i et 70 liters akvarie i måneden?
Hvordan ved jeg hvor meget jeg skal fodre? jeg kan læse flere steder at det kan vælte akvariet med overfodring
ang. billedet, så ved jeg ikke lige hvor det blev af, og kan ikke se hvor jeg kan tilføje det nu...øv
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

billedet

Indlæg af hermes2005 »

her er billedet
Vedhæftede filer
saltvand 70 l.jpg
saltvand 70 l.jpg (29.78 KiB) Vist 1074 gange
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

tænkte nok det var det akvarie...! en ting må du love mig, når du laver din opsætning så gem pumperne og overløbet bedre end på billedet :P
MVH
Mathias
STATUS:
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

Det vil jeg godt love :wink:
Hvorfor tænkte du nok det var det akvarie? er det ikke fint nok? altså med teknikken i det osv?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

det var bare det eneste akvarie på den størelse og med det teknik jeg kunne huske at have set til salg...! jo det er fint nok nu ved jeg dog ikke lige hvilken retur og cirkulation der er med ?
MVH
Mathias
STATUS:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"